Distelkortstaartluis - Brachycaudus cardui?

Gestart door P. Kuijper, juni 26, 2012, 17:53:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

onzeker Distelkortstaartluis - Brachycaudus cardui gezien op 2012-06-19 Zalk - De Welle
Foto's:




Gr. Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

spinnenvrouw

Peter, waarom denk je dat dit Brachycaudus cardui is?
Jacomijn Prinsen

P. Kuijper

Dag Jacomijn, ik moet eerlijk zeggen dat dat een beetje een gok is: het is een luis die op distel voortkomt en ik vind (voor zover dat zichtbaar is) dat de luizen op de foto's overeenkomen met die distelkortstaartluizen die ik van andere foto's heb vergeleken. Zit ik er helemaal naast?
Met vr. groet,
P. Kuijper

spinnenvrouw

Dit is een Uroleucon.
Brachycaudus is een nogal plomp beest met relatief korte poten en korte siphonen. De luizen op de foto staan nogal hoog op de poten en hebben lange siphonen. Samen met de forse frontaaltuberkels, de kleur en de waardplant kom ik dan op Uroleucon spec.
Heie (bladluizen van Fennoskandie) noemt 12 soorten bladluizen voor Cirsium en Carduus, voor NL kan er nog wat bij komen.

Heb je een link naar de plaatjes waarop je je eerdere determinatie gebaseerd hebt?
Jacomijn Prinsen

P. Kuijper

Oei nee ik heb geen link meer, ik heb gegoogled. Ik zal m registreren als Uroleucon spec, dank voor je reactie.
Gr. Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

spinnenvrouw

Jammer, ik was benieuwd op welke plaatjes je was uitgekomen.
Ik kaartte dit aan om er maar weer eens op te wijzen dat  'plantennaam plus luis'  niet automatisch de goede soort oplevert.
Jacomijn Prinsen

P. Kuijper

Nee inderdaad, daarom had ik m ook als 'onzeker' ingevoerd en op het forum geplaatst :)
Met vr. groet,
P. Kuijper