Onze Gestreepte Standlopers in GB?

Gestart door Gideon Vreeman, juni 03, 2012, 13:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gideon Vreeman

Opvallend; na de waarneming van de twee gestreepte strandlopers bij Westkapelle die 's morgens richting Engeland vertrokken, zijn er ook twee gezien begin middag en doorgetrokken langs deze telpost in Engeland. Ik heb geen idee hoe gewoon het is dat er twee gestreepte strandlopers tegelijk op trek gesignaleerd worden 'hier' en deze hele opmerking is dan ook speculatief, maar opmerkelijk is het wel.
Gideon Vreeman

falco

Inderdaad opmerkelijk. De afstand is echter 323 km. Op Westkapelle zijn ze rond een uur of 10 weggevlogen. En ze arriveerden 'early afternoon' bij Spurn. Klinkt mij in de oren alsof dat wel iets te snel is, maar ik weet niet precies hoe hard Gestreepte Strandlopers vliegen, iemand een idee?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jaapbird

heeft UK nog een uur verschil met ons ?

Stijn E.

#4
Klopt, is daar een uur vroeger.

Gelijk maar even rekeken dan. Stel dat 'early afternoon' 13u in het UK is, dan is dat hier 14u. Met een snelheid van 50 km/u kom je als Gestreepte Strandloper dan dus slechts 200 km verder tussen 10u en 14u. Een afstand van 323 km zou pas om 1530u (UK) afgelegd kunnen zijn. Lijkt me dus sterk dat het dezelfde vogels waren, al is het wel opvallend. Ik weet niet hoe groot de kans is dat ze sneller gevlogen hebben, maar dat is het enige wat nog verschil kan maken. Anyhow, nu weer nieuwe zeldzaamheden. We zullen het antwoord op deze vraag toch nooit zeker weten.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

pwolf

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 03, 2012, 13:49:53 PM
50 km/h (rechtsonder op p2)

Heeft iemand een pdf-je van dat artikel (J. Avian Biology 29: 405-415.)? Ben benieuwd of die 50k/h een gemeten waarde of een modelaanname is. Het lijkt mij een nogal lage snelheid voor een trekkende steltloper.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

UtrechtsVogelNet

Ha Pim, ik kan helaas geen PDF vinden van het verhaal maar afgaand op het abstract en artikelen die naar het door jou gevraagde artikel refereren, is mijn stellige indruk dat het een gemiddelde snelheid is (gebaseerd op metingen), die ze vervolgens in modelberekeningen verwerken.

De maximale snelheden (die ik niet ken) liggen dan uiteraard hoger en dan zou het best goed mogelijk zijn dat 2 waargenomen vogels dezelfde betreft.

De PDF ben ik zelf trouwens ook in geinteresseerd :-)

Gr, Phil

Marnix

Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

UtrechtsVogelNet


jvdlaan

Citaat van: pwolf op juni 03, 2012, 23:58:46 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 03, 2012, 13:49:53 PM
50 km/h (rechtsonder op p2)

Heeft iemand een pdf-je van dat artikel (J. Avian Biology 29: 405-415.)? Ben benieuwd of die 50k/h een gemeten waarde of een modelaanname is. Het lijkt mij een nogal lage snelheid voor een trekkende steltloper.

groeten, pim

Ik heb ooit met Gerard Steinhaus een Rosse Franjepoot gevolgd die paralel met de Oostvaardersdijk vloog terwijl wij in de auto reden op dezelfde dijk. Wij maten 90km p/u met de snelheidsmeter!

Gerard Troost

over die strepen. Ik heb zaterdagmiddag (ongeveer 5 minuten na de ontdekking van die 2 strepen te Spurn) al even twitter contact gehad met de Engelsen. Zij gaven aan dat de vogels om "14.15pm or Just before." ontdekt werden. Hun twitterberichtje van de ontdekking was van ongeveer kwart over 3 dus, ik ga er vanuit dat we wel safe zitten als we 5 uur rekenen als "reistijd". Verder schreven ze: "with 2 grey plover, single knot and few Dunlin.". Qua snelheid: "Strong SE tail wind helping them."
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op juni 04, 2012, 09:45:22 AM
over die strepen. Ik heb zaterdagmiddag (ongeveer 5 minuten na de ontdekking van die 2 strepen te Spurn) al even twitter contact gehad met de Engelsen. Zij gaven aan dat de vogels om "14.15pm or Just before." ontdekt werden. Hun twitterberichtje van de ontdekking was van ongeveer kwart over 3 dus, ik ga er vanuit dat we wel safe zitten als we 5 uur rekenen als "reistijd". Verder schreven ze: "with 2 grey plover, single knot and few Dunlin.". Qua snelheid: "Strong SE tail wind helping them."

Het is bijna vijfenhalf uur (ca 9:50-15:15). De snelheid dan ongeveer 98 km/u.
Herman van der Meer

Eric Roeland

Citaat van: HPM op juni 04, 2012, 09:57:04 AM
Citaat van: gtroost op juni 04, 2012, 09:45:22 AM
over die strepen. Ik heb zaterdagmiddag (ongeveer 5 minuten na de ontdekking van die 2 strepen te Spurn) al even twitter contact gehad met de Engelsen. Zij gaven aan dat de vogels om "14.15pm or Just before." ontdekt werden. Hun twitterberichtje van de ontdekking was van ongeveer kwart over 3 dus, ik ga er vanuit dat we wel safe zitten als we 5 uur rekenen als "reistijd". Verder schreven ze: "with 2 grey plover, single knot and few Dunlin.". Qua snelheid: "Strong SE tail wind helping them."

Het is bijna vijfenhalf uur (ca 9:50-15:15). De snelheid dan ongeveer 98 km/u.


De afstand in rechte lijn is 320 km en de tijd ruim 5 uur, dit resulteert dus in een gemiddelde snelheid van 64 km/u

met vriendelijke groet, Eric Roeland

M. Hoogteijling

Citaat van: HPM op juni 04, 2012, 09:57:04 AM
Citaat van: gtroost op juni 04, 2012, 09:45:22 AM
over die strepen. Ik heb zaterdagmiddag (ongeveer 5 minuten na de ontdekking van die 2 strepen te Spurn) al even twitter contact gehad met de Engelsen. Zij gaven aan dat de vogels om "14.15pm or Just before." ontdekt werden. Hun twitterberichtje van de ontdekking was van ongeveer kwart over 3 dus, ik ga er vanuit dat we wel safe zitten als we 5 uur rekenen als "reistijd". Verder schreven ze: "with 2 grey plover, single knot and few Dunlin.". Qua snelheid: "Strong SE tail wind helping them."

Het is bijna vijfenhalf uur (ca 9:50-15:15). De snelheid dan ongeveer 98 km/u.

Volgens mijn berekening: 323 kilometer in 5,5 uur is 58,72 km/u. Dat zou dan best moeten kunnen, zelfs als ze er al even zaten. Of maak ik een rekenfoutje?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

UtrechtsVogelNet

Draaiing van de aarde meegenomen in de berekening?

Phil

HPM

Citaat van: M. Hoogteijling op juni 04, 2012, 10:15:43 AM
Citaat van: HPM op juni 04, 2012, 09:57:04 AM
Citaat van: gtroost op juni 04, 2012, 09:45:22 AM
over die strepen. Ik heb zaterdagmiddag (ongeveer 5 minuten na de ontdekking van die 2 strepen te Spurn) al even twitter contact gehad met de Engelsen. Zij gaven aan dat de vogels om "14.15pm or Just before." ontdekt werden. Hun twitterberichtje van de ontdekking was van ongeveer kwart over 3 dus, ik ga er vanuit dat we wel safe zitten als we 5 uur rekenen als "reistijd". Verder schreven ze: "with 2 grey plover, single knot and few Dunlin.". Qua snelheid: "Strong SE tail wind helping them."

Het is bijna vijfenhalf uur (ca 9:50-15:15). De snelheid dan ongeveer 98 km/u.

Volgens mijn berekening: 323 kilometer in 5,5 uur is 58,72 km/u. Dat zou dan best moeten kunnen, zelfs als ze er al even zaten. Of maak ik een rekenfoutje?

De rekenfout zat bij mij. Simpel gezegd: 325 km in 325 minuten = 1 km/min = 60 km/u

Voor snelheden zie ook
Bloch, R. . & B. Bruderer (1982)
The air speed of migrating birds and its relationship to the wind
Behavioral Ecology and Sociobiology 11(1):19-24
http://infonet.vogelwarte.ch/upload/11262498.pdf

Herman van der Meer

dupont

Ofwel: het zijn dezelfde beesten. Ik denk niet dat ze een tussenstop hebben gehouden op een boortorentje of schip...  :rolleye:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op juni 04, 2012, 13:19:39 PM
Ofwel: het zijn dezelfde beesten. Ik denk niet dat ze een tussenstop hebben gehouden op een boortorentje of schip...  :rolleye:

Als ze 80-90 kunnen hebben ze best tijd gehad om onderweg even een bakkie te doen.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Weet er iemand nog hoe de wind stond die dag? Rugwind of tegenwind voor de beestjes?
Douwe van der Ploeg

Eric Roeland

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 04, 2012, 15:17:05 PM
Weet er iemand nog hoe de wind stond die dag? Rugwind of tegenwind voor de beestjes?


Zie ook reactie #10, "strong SE tailwind"
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Adri Clements

Helemaal 100% zeker weten doe je het wetenschappelijk gezien niet, maar dit is gewoon te verdacht. Geniaal.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

pwolf

Jaco schreef bij zijn waarneming dat een vogel een behoorlijk donkere kruin had en dat hij de ander eerder een bleke kop vond hebben. Is er een plaatje van de Spurn vogels?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: Marnix op juni 04, 2012, 08:46:01 AM
Zie hier voor de PDF   ;)

hoi Marnix, die had ik ook gevonden, mooi maar wel erg simplistisch model (geen meteo factoren meegenomen). Voor de 50 kph verwijzen ze echter naar

A. H. Farmer and John Weins, Optimal migration schedules depend on the landscape and the physical environment: a dynamic modeling view, J. Avian Biology, 29, 1998, 405-415.

als iemand die boven water kan tillen, heel graag.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

pwolf

Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Aap, mouw; "We compute the flying time to stopover m, based on the distance and an assumed flight (ground) speed of 50 km h-1

Lesje, altijd eerst de bron lezen voordat je hem quote.
Lesje 2, als je een getal/waarde in een publicatie gebruikt is er zeker iemand die hetzelfde getal/dezelfde waarde zal misbruiken.

Hoewel ik dol ben op modellen (ze wijzen je vaak op de dingen die je niet weet en de moeite van het onderzoeken waard zijn)  is het zaak om een goed onderscheid te maken tussen wat is gemeten en wat is aangenomen. In dit stuk is dat gelukkig duidelijk, da's niet altijd zo. Overigens hadden de schrijvers van dit stuk (hoe leuk ook) hun voordeel kunnen doen met de Ardea Mauretanië special. Dan hadden ze die 50kph niet gebruikt, óf er in hun model meer mee gespeeld.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Thomas Luiten

Citaat van: pwolf op juni 04, 2012, 23:02:53 PM
Jaco schreef bij zijn waarneming dat een vogel een behoorlijk donkere kruin had en dat hij de ander eerder een bleke kop vond hebben. Is er een plaatje van de Spurn vogels?

groeten, pim

Ik heb contact gehad met Adam Hutt, één van de waarnemers van de vogels bij Spurn. Gisteren kreeg ik van hem een email met onderstaande tekst. Nog meer bevestiging dus!
Thomas
The 2 birds at Spurn arrived at Beacon ponds around 14.10 - 14.15 British time. There seemed to be the slightest difference in size and yes one had a more pronounced cap to the other. They were both ad summers. It seems very likely they were the same given there was a rather strong SE wind blowing giving them a good tail wind.
Adam Hutt



Thomas Luiten