Totaal geen idee welk soort

Gestart door H. Blokzijl, mei 30, 2012, 20:05:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

H. Blokzijl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68871737
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-05-30 De Blinkerd
Foto's:


bij voorbaat dank H. Blokzijl

harry60

Het lijken mij Chrysolina polita

M.Vr.Gr. Harry de Koning

H. Blokzijl

Citaat van: harry60 op mei 30, 2012, 20:20:27 PM
Het lijken mij Chrysolina polita

Moertjes, bedankt Harry!
Groet, Henny

Arp

Nee toch? Zal denk ik een Chrysomela-soort zijn :huh: Voor populi zit de habitus me niet helemaal lekker, dus misschien is het wel een keertje saliceti of tremula .... mja, kan eventueel ook aan perspectief liggen.

@Henny: Heb je plaatjes waarop we van één van beide de kont kunnen zien?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 30, 2012, 21:02:03 PM
Nee toch? Zal denk ik een Chrysomela-soort zijn :huh: Voor populi zit de habitus me niet helemaal lekker, dus misschien is het wel een keertje saliceti of tremula .... mja, kan eventueel ook aan perspectief liggen.

@Henny: Heb je plaatjes waarop we van één van beide de kont kunnen zien?

http://waarneming.nl/waarneming/view/68871737 <- die foto heb ik nog, laat ik de kont nou net weggegooid hebben zowel van de camera als ook de prullebak.

Arp

Laat ik het zo zeggen: Ik durf er van die beide foto's niks zekers van te maken, heb alleen wel het gevoel dat de habitus wat kort en vlak is - zoals ik populi ken is die wat langer en hoger gewelfd, maar ik heb beide andere kandidaten nog nooit IRL gezien.

De Keveradmins hebben kennelijk de kont niet altijd nodig voor een goedkeuring, dus er zullen nog wel andere handigheidjes zijn om ze uit elkaar te houden, maar die ken ik niet.

Wellicht dat één van de keverkenners er dus nog een definitieve naam aan kan hangen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 30, 2012, 21:20:08 PM
Laat ik het zo zeggen: Ik durf er van die beide foto's niks zekers van te maken, heb alleen wel het gevoel dat de habitus wat kort en vlak is - zoals ik populi ken is die wat langer en hoger gewelfd, maar ik heb beide andere kandidaten nog nooit IRL gezien.

De Keveradmins hebben kennelijk de kont niet altijd nodig voor een goedkeuring, dus er zullen nog wel andere handigheidjes zijn om ze uit elkaar te houden, maar die ken ik niet.

Wellicht dat één van de keverkenners er dus nog een definitieve naam aan kan hangen.

Ik wacht af :)
In ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite!
Groet, Henny

Arp

Even wat vergelijkingsmateriaal voor dergelijke rood-zwarte haantjes bij elkaar vegen :)

Genus Chrysomela : Winkelman; Coleoptera Poloniae; insecte.org;

Chrysomela populi : Winkelman, ; wrn: ?
Chrysomela saliceti : Winkelman, ; wrn: ?
Chrysomela tremula : Winkelman, ; wrn: ?

Genus Chrysolina : Winkelman; Coleoptera Poloniae; insecte.org;
Chrysolina lucida : (niet in NL!) ; ; insecte.org.


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 30, 2012, 22:32:52 PM
Even wat vergelijkingsmateriaal voor dergelijke rood-zwarte haantjes bij elkaar vegen :)

Genus Chrysomela : Winkelman; Coleoptera Poloniae; insecte.org;

Chrysomela populi : Winkelman, ; wrn: ?
Chrysomela saliceti : Winkelman, ; wrn: ?
Chrysomela tremula : Winkelman, ; wrn: ?

Genus Chrysolina : Winkelman; Coleoptera Poloniae; insecte.org;
Chrysolina lucida : (niet in NL!) ; ; insecte.org.

de tremula is het volgens mij niet, het zijn minimale verschillen ;)
de originele foto is 6 mb, ik heb de foto tot uit den treure uitvergroot, maar kom er niet achter welke het is

Arp

Als ze 6 MB zijn moet je de kevers groter in beeld kunnen krijgen en dan kunnen de keverkenners er wellicht meer mee. Stuur ze desnoods even aan me op: pudding4brains AAPJE gmail PUNT com
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 30, 2012, 22:52:34 PM
Als ze 6 MB zijn moet je de kevers groter in beeld kunnen krijgen en dan kunnen de keverkenners er wellicht meer mee. Stuur ze desnoods even aan me op: pudding4brains AAPJE gmail PUNT com

Ze zijn onderweg.

Arp

Toppie, ik zet hier even twee grote versies erbij en ik stuur je twee verder gecropte versies op voor bij de waarneming :)

Ik denk dat het toch gewoon Chrysomela populi zal zijn, maar dat zal de admin op basis van deze foto's waarschijnlijk wel met meer zekerheid kunnen bepalen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 31, 2012, 00:10:16 AM
Toppie, ik zet hier even twee grote versies erbij en ik stuur je twee verder gecropte versies op voor bij de waarneming :)

Ik denk dat het toch gewoon Chrysomela populi zal zijn, maar dat zal de admin op basis van deze foto's waarschijnlijk wel met meer zekerheid kunnen bepalen.

Hartstikke bedankt!!
Ik heb ze er bij gezet :)

Arp

Graag gedaan :)

Maak er maar alvast Chrysomela populi van, dat is (op basis van de tarsen) denk ik het meest waarschijnlijk en als het goed is hoeft Maico hem alleen nog maar goed te keuren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op mei 31, 2012, 00:27:07 AM
Graag gedaan :)

Maak er maar alvast Chrysomela populi van, dat is (op basis van de tarsen) denk ik het meest waarschijnlijk en als het goed is hoeft Maico hem alleen nog maar goed te keuren.

Complimenten voor al de moeite die je er voor gedaan hebt! Nogmaals dank :)
Wel een leuk beestje overigens ;)