Eitjes onbekend.

Gestart door boekgooi, mei 17, 2012, 08:49:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

boekgooi

Gisteren kwam ik de eitjes tegen in de bosrand.
Eerste foto eitjes op Amerikaanse eik en de tweede op Gewone vogelkers.

vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

Marijn_Verbeek

Jan,

ik verplaats deze even naar de Wantsen...

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

harry60

#2
Het zijn inderdaad wantsen eitjes.
Misschien kan Arp er iets over vertellen die heeft zich daar eens mee bezig gehouden
Het mooiste is om de eitjes mee te nemen naar huis en thuis uit proberen te kweken met genoeg waardplant als voedsel.

De groene misschien van de Palomena prasina
De donkere eitjes met de haakjes zouden wel eens van Picromerus bidens kunnen zijn.

Het zijn maar suggesties dus niets zeker.



M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#3
Het is lastig.

De kans is inderdaad groot dat de groene eitjes Palomena prasina zijn, maar ik heb in m'n achterhoofd dat er nog andere opties waren die er erg op lijken - moet ik weer opzoeken, maar zit nog even met PC-brokken.

De eitjes met kroontje ("aeromicropyles",  NL=aeromicropylen ??) zijn op diverse fora aan de orde geweest (ook op wrn) - hier heb ik onlangs even wat links en opmerkingen samengevat. Ik zou tot de voorzichtige conclussie willen komen dat deze Troilus luridus moeten zijn.

Arma custos zou volgens de literatuur lichter moeten zijn, met een donkere band - ik denk zoals deze
Picromerus bidens heeft kleinere aeromicropylen (zie hier)

Verschil tussen Troilus luridus en Zicrona caerula is dat de laatste wit gevlekt (kunnen?) zijn en het aantal aeromicropylen: T.l. 10 à 17 en Z.c. 14 à 15. Ik tel bij de donkere eitjes met lange aeromicropylen die ik vaak tegenkom eigenlijk altijd 12-13 aeromicropylen. Puur volgens het boekje valt dat binnen de (zeer ruime) marge voor Troilus en buiten de (zeer krappe) marge van Zicrona. Maar hoe zeker is die info?

Anderzijds: Troilus is ook veel algemener, dus het is logisch dat we er vaak eitjes van vinden.

Berend ?

P.S. Kijk, daar ga je al: Het ei van Zicrona caerula op pagina 25 van deze pdf (Southwood, 1956) is getekend met 18 aeromicropylen (die bovendien niet krom naar beneden hangen. Heeft Southwood slecht getekend of kletst Pericart ?  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Arp op mei 18, 2012, 22:22:03 PM
Ik zou tot de voorzichtige conclussie willen komen dat deze Troilus luridus moeten zijn.
Hmmm, bij nogmaals kijken zijn de eitjes van Jan wel veel donkerder dan deze, maar ik zie er ook een paar met een lichte/witte band ??  :rolleye:

Helluppie  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

boekgooi

Harry en Arp, bedankt voor de poging tot het op naam brengen en de informatie.De donkere eitje zal ik deze week weer opzoeken en meenemen om een poging te doen, om ze uit te kweken.
vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

Arp

Citaat van: boekgooi op mei 20, 2012, 08:06:02 AM
De donkere eitje zal ik deze week weer opzoeken en meenemen om een poging te doen, om ze uit te kweken.
De Asopinae zijn rovertjes, je moet ze dus al vrij snel van "voer" gaan voorzien. De grotere nimfen vreten rupsen en ander wantsen(nimfen) etc en kunnen verbazingwekkend grote buit verschalken, maar ik heb nog geen goed recept voor de ukkies.

Bladluis en/of nimjes van kleine wantses of cicades ofzo lijkt voor de hand te liggen, misschien hele kleine rupsjes, maar het is allemaal speculaas.

Heb het ooit een keer geprobeerd, maar moest voortijdig afbreken omdat ik op reis ging en heb ze terug gezet. De aangeboden bladluisjes leken niet overmatig populair (?!)

Misschien dat iemand anders een menukaart weet ? Berend ?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)