Welke schaatsenrijder is dit?

Gestart door P. Kuijper, mei 10, 2012, 00:11:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Schaatsenrijder onbekend - Gerridae indet. gezien op 2007-07-28 Bos - Revebos
Foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

Berend Aukema


Ton van Haaren

Dat is wel het meest voor de hand liggende soort, maar waaraan kun je zien dat het geen Limnoporus rufoscutellatus is?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Heeft die niet altijd een gevlekt scutellum (en meestal een rossigere kleur) ?

Klopt dat?

Foto Limnoporus rufoscutellatus : CC BY-SA Aleksandr
Foto Aquarius najas : CC BY-SA Jeffdelonge
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Hallo Arp
Ik ken beide soorten vrij goed (ik heb er een tabel over geschreven met David), ik probeer alleen aan te geven dat ik van deze foto niet goed kan beoordelen of de soort rossig is of donker, en ook die antenneverhouding is (mijn insziens) slecht te beoordelen.
Bij zowel A. paludum als L. rufo zijn de connexivumpunten zo lang, dus het is een van beide.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Berend Aukema

De poten zijn bij A. paludum aanzienlijk langer - ook in verhouding tot de lichaamslengte - dan bij Limnoporus rufoscutellatus.

Arp

#6
Hallo saampies,

@Ton: Weet ik, ik heb jullie prachtige tabel  :angel:

Maar ik probeerde dus stiekem een beetje mee te liften op de discussie om voor mezelf bevestiging te krijgen op de plaat met ingetekende kenmerken en meer duidelijkheid te krijgen over hoe opvallend (c.q. variabel en/of overlappend) die vlekken op het scutellum en de kleur moeten zijn.

Ik heb Limnoporus rufoscutellatus nog nooit zelf gezien en kan dus alleen op een paar foto's afgaan. Het oranje beest in mijn bijlagen stond op Wikimedia Commons als A. paludum en ik heb dat - wellicht enigszins overmoedig (?) - laten wijzigen in Lim.ruf. omdat ik aan hand van o.a. jullie tabel (en de tabel van Wolfgang Rabitsch) vond dat die soort veel beter overeenkomt met de foto. Mja, foto's en tabellen ...  :rolleyes: ... geen geweldige combinatie.

@Berend: Poeh - die beenlengte vind ik nou weer lastig te beoordelen  :-\ Waar moet ik het beste op letten? Voorpoten? Middenpoten? Allemaal?

Concreet en niet stiekem dan maar ;D :

  • Is het "oranje" beest in mijn bijlagen (uit Letland) inderdaad Lim.ruf.
  • Zijn de vlekken op het scutellum (en de kleur) van Lim.ruf. altijd duidelijk of kan het beest ook zo effen en donker zijn dat verwarring met Aqua.pal om de hoek komt kijken? (de opmerking van Ton laat dus vermoeden van wel helaas)
  • In mijn bijlage heb ik voor Lim.ruf. ook de verhouding antennelengte:lichaam vermeld, maar ik meen meen me te herinneren dat die vooral t.o.v. andere opeervlaktebeesten handig is, of is die ook bruikbaar t.o.v. Aquarius ?
(je ziet, ik ben er zelf nog rijkelijk mee aan het klungelen en moet nog veel leren  :-X )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

#7
a. zonder twijfel L. rufoscutellatus
b. kleur is meestal donkerder roodbruin dan op die foto ...
c. antennes zijn bij L. rufoscutellatus inderdaad aanzienlijk langer

Willekeurige mannetjes uit mijn collectie:
L. rufoscutellatus - lang 15 mm, middendij 9 mm, rechter antenne 8,4 mm
A. paludum - lang 14 mm, middendij 11 mm, rechter antenne 5,8 mm

Van foto kan desondanks lastig zijn ...

Arp

Fantastisch Berend - heel hartelijk dank weer - word erg blij van zo'n antwoord  :duim:

(heb je tikfoutje gecorrigeerd)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Arp
als je L. rufoscutellatus wilt zien, zul je naar oost-Europa moeten. Ik heb hem zelf in Nl slechts 1x levend gezien, en 1x uit een collectie. Toen ik een aantal jaren geleden in estland en letland was, struikelde je werkelijk over de Lrufo.
Als je L. rufoscutellatus dood bekijkt onder de binoc en het beest is nat, zie je het opmerkelijke kleurpatroon van het borststuk het best, is mijn ervaring.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Ha Ton,

Ja, ik had al begrepen dat het in NL niet makkelijk ging worden  ;) Blij met de foto van Commons.

In de natuur zullen ze ook meestal wel "vochtig" zijn, maar hoeft niet per se natuurlijk. Fotodeterminatie zal wat dat betreft (kleur etc) altijd hachelijk zijn. Als nincompoop beginner beter maar vertrouwen op harde dingen zoals de voelersegmentverhoudingen - en als ze niet zichtbaar zijn = pech  :angel:

Bedankt voor de info  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Recent juist weer meer waarnemingen in Nederland! In 2010 en 2011 talrijk in de Weerribben, o.a. in het Woldlakebos. Vanaf 2000 in 21 uurhokken waargenomen, de meeste in de Lindevallei en De Weerribben (9 uurhokken), maar ook in Groningen, Drenthe, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland en Limburg

Arp

Ik houd natuurlijk m'n ogen wel open als ik toch een keertje aan de waterkant natte knietjes aan het regelen ben  B)

... Overijssel ... Limburg ... wie weet  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)