Hoofdmenu

keverlarves?

Gestart door Wilma Dingelstad, mei 04, 2012, 22:47:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilma Dingelstad

Goedeavond lezer,

ook dit kwam ik vanochtend tegen. Het leken dikke pissebedden, maar met een mooie glans, direct erbij zaten enkele donkere kevers.
Ik vermoed zelf dat het kevers in het verpopstadia zijn. Kan dit kloppen en zo ja, welke kever?

Alvast bedankt, Wilma

Arp

Hoi Wilma,

Dit zijn gewoon larves (geen poppen). Een aantal geslachten binnen de Bladhaantjes (Chrysomelidae) hebben dergelijke larves (o.a. Chrysolina), als je er een afmeting, vindplaats en waardplant bij kunt vermelden kan een keverkenner er misschien nog wat zinnig(er)s over zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

even de vindplaats vermelden en de vraatplant[lijkt kleefkruid]. de larve lijkt zo voor mij op een timarcha soort. groeten toon.
Toon Keukelaar

Wilma Dingelstad

Vreetplant was inderdaad kleefkruid. De vindplaats is in gebied de Doort, gemeente Echt -Susteren in Limburg, zo'n vijf meter verwijderd van de beek aan de rand van een weide.
De larves waren zo'n 1,5 cm groot, de kevers een beetje groter.

Arp

Uhm Wilma, waarom doe je de kevers er dan niet bij? Het is natuurlijk niet per se zo dat ze bij elkaar horen, maar de kans is zeker wel aanwezig ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wilma Dingelstad

excuses, ik dacht dat ik die had...
Bij deze de kevers..

Arp

Ik zie nu pas het typische rode kontje van de larve  :rolleyes:

De kevers zijn Timarcha tenebricosa en de larves passen daar perfect bij, voor zover ik weet zouden de larven van de andere soorten minder zwart moeten zijn, maar ik ken die niet uit eigen ervaring.

Larves dus (voor mij) wel deze soort, maar onzeker. Misschien dat iemand anders de andere larves ook kent en meer durft ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL


Arp

Omdat volgens mijn info de larvjes van de andere twee inderdaad iriserender c.q. meer metallic zouden zijn (blauwig, groenig, gouwig) en die van tenebricosa gewoon zwart (en als ze opzwellen wat transparanter bruinig, maar niet metallisch glanzend - zoals de larve in dat topic)

Probleem: Die info had ik op internet bij elkaar gescharreld en ik heb zelf nooit larvjes van alle drie soorten uitgekweekt - kan dus niet bevestigen (of weerleggen) dat deze info betrouwbaar is.

Zou dus leuk zijn als iemand hier die soorten een keer gekweekt/gevolgd heeft en het zeker weet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wilma Dingelstad

ik heb nog meer foto's, misschien helpt dat...

Maar alvast bedankt voor jullie reacties, ben al een eind op weg nu...

Groetjes, Wilma