Zweefvlieg uit Zuid Limburg...Ferdinandea= Chalcosyrphus eunotus!

Gestart door javanerkelens, april 28, 2012, 15:38:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Net terug van een mooie vakantie in Zuidlimburg (Slenaken / Beutenaken).
Bij een stromend beekje vond ik deze zweefvlieg, maar ik kom niet verder als dat het een Cheilosia moet zijn......
Dacht nog aan een C. caerulescens, maar volgens mij klopt die ook niet.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Hoi Joke,
Ik vind de kleuren een beetje vreemd, maar moest gelijk aan een kopermantel (Ferdinandea cuprea) denken. Misschien dat iemand anders nog een beter idee heeft?
Groet,

Jan

javanerkelens

#2
Qua vleugeltekening komt die inderdaad beter overeen.
Maar de poten lijken dan niet te kloppen die zouden geel moeten zijn......en de tekening op de thorax komt dan volgens mij ook niet overeen.......
Heb nog maar even dan een foto bijgevoegd
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

#4
Tja....volgens het boekje van Menno Reemer komt die pas voor rond juli/augustus.....en ook die heeft gele dunnere poten.
Ik zit nu zelf te denken aan Chalcosyrphus cf. eunotus.....?
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Laat dat cf maar weg, een erg leuke vangst Joke!!! Mocht je hem kwijt willen, bij mij is hij zeeeeer welkom ha-ha-ha   ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Geweldig!
Dan moeten jullie hem ook kunnen vangen op het Diptera weekend in Zuidlimburg!!!
Nog een foto waar ik hem heb gevonden en klopt met de beschrijving van de biotoop....in de buurt van stromende beekjes
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Da's mooi! Enneee, als je hem wilt ruilen voor een heel aantal van jouw lievelingetjes uit allerlei exotische streken dan hoor ik het wel....... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Even afwachten of je hem zelf niet vangt......je weet maar nooit. ;D
Aan de bovenkant van het Grote bos bij Beutenaken!
Groet,
Joke (van Erkelens)


javanerkelens

Kijk aan......een prachtige stoere man !!
Ook gefeliciteerd met die mooie vondst!
Groet,
Joke (van Erkelens)

caliprobola

Die felicitaties speel ik dan door aan Frank vd Meutter, de trots van zweefvliegkijkend België, want de vondst was voor zijn rekening...

gerardpennards

Hey Joke,
Heb je er wel een pootje van af gehaald voor het project?? Anders nog wel even doen hoor!  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)