Geluiden en wat kunnen we ermee

Gestart door HPM, april 01, 2012, 09:08:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: frankmeer op april 04, 2012, 12:54:31 PM
Klopt, maar de laatste pagina's van de geluidenlijst ( http://waarneming.nl/sound/index ) zijn leeg en het opgegeven aantal van 7682 is dus hoger dan het daadwerkelijke aantal. Ook de statistiekenlijst ( http://waarneming.nl/statistiek.php ) loopt niet helemaal synchroon en zit precies tussen beide tellingen in.

Je, er is geen touw aan vast te knopen. Ik heb het er al eens over gehad.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134021.msg962910#msg962910

Herman van der Meer

hiskodevries

herman en frank. klopt. volgens mij is deze nu http://waarneming.nl/sound/index conform realiteit met een verbeterde zoek functie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

inmiddels 850 geluiden met een waardering ! dat gaat snel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2012, 16:12:49 PM
inmiddels 850 geluiden met een waardering ! dat gaat snel

Bij de vogels nu 1110 gewaardeerd.
Herman van der Meer

Tom Damm

Dat geeft maar weer eens aan wat een actieve gemeenschap we zijn. Helaas doe ik zelf meer waarnemingen dan dat ik tijd heb om foto's of geluiden te uploaden. Maar ik zal morgenochtend weer eens een slag slaan (en een paar geluiden beoordelen en classificeren).

Groet, Tom
Groet, Tom

henkjanvdkolk

Heel fijn dit systeem, zeer welkom  :) ! Ik zal zelf ook proberen het een en ander te beoordelen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Citaat van: henkjanvdkolk op april 07, 2012, 18:24:11 PM
Heel fijn dit systeem, zeer welkom  :) ! Ik zal zelf ook proberen het een en ander te beoordelen.

Zeker in dit stadium is het heel prettig dat je overal vandaan kan klasseren. Via de recente lijst zijn nieuw aanwinsten gemakkelijk bij te houden, maar je kan het ook per soort en per waarnemer doen. Ik wissel dat af.

Vandaag heb ik voor het eerst iemand op het forum naar een op kwaliteit gesorteerde lijst verwezen. Daarvoor heb ik eerst nog wat gewaardeerd. Nu heb ik toch minder het gevoel dat ik iemand het bos in stuur en ik hoef ook niet noodzakelijk eerst goede voorbeelden uit te zoeken (hoewel er daarvan natuurlijk wel op de infopagina staan.)
Alleen jammer dat de link 'een meter' lang is omdat er allerlei onnodige zoekcriteria in staan. Dat kan misschien niet anders, maar dat die ook nog eens verdubbeld zijn lijkt me overbodig en ook ongewenst.
Dit is de standaardlink naar de geluiden van Rietzanger:
http://waarneming.nl/soort/sounds/48
Als je dan sorteert op 'ranking' krijg je dit:
http://waarneming.nl/soort/sounds/48?from=2002-04-07&to=2012-04-07&soundtype=0&licentie=0&sort_order=d&rating=0&from=2002-04-07&to=2012-04-07&soundtype=0&sort_order=w&rating=0&licentie=0
De hele reeks wordt herhaald, terwijl het ook gewoon zo kan:
http://waarneming.nl/soort/sounds/48?from=2002-04-07&to=2012-04-07?soundtype=0&sort_order=w&rating=0
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Heb zojuist alle gorzen gedaan. Werk van achteren naar voren (ANWB) en dan per soort.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op april 09, 2012, 22:54:45 PM
Heb zojuist alle gorzen gedaan. Werk van achteren naar voren (ANWB) en dan per soort.

Van de 7623 vogelopnamen nu 1490 gewaardeerd. Nog 6133 te gaan.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Alle vinkachtigen nu ook gedaan..

Ik hoor veel opnames met een rare eigenfrequentie, veel lage geluiden (high-pass filter gebruiken :) ), goede ruisloze opnames die te zacht zijn (gewoon volume opkrikken) en opvallend regelmatig een opname die stereo is en maar 1 van de twee kanalen gebruikt... Hier moet toch makkelijk iets aan te doen zijn :P cursusje audacity?
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op april 11, 2012, 21:07:41 PM
Alle vinkachtigen nu ook gedaan..

Ik hoor veel opnames met een rare eigenfrequentie, veel lage geluiden (high-pass filter gebruiken :) ), goede ruisloze opnames die te zacht zijn (gewoon volume opkrikken) en opvallend regelmatig een opname die stereo is en maar 1 van de twee kanalen gebruikt... Hier moet toch makkelijk iets aan te doen zijn :P cursusje audacity?

Dat heb je flink doorgewerkt want gisteren ben ik tot 1800zoveel gekomen en nu zijn er van de 7636 vogelopnamen 2268 gewaardeerd.

Soms is de grote hoeveelheid ruis inderdaad storend, en in feite zonde van de opname, terwijl er toch meestal eenvoudig iets aan te doen is. Toch is er meestal wel doorheen te luisteren en als het niet overheersend is beoordeel ik opnamen er ook niet lager om. Het gaat in de eerste plaats om de 'verstaanbaarheid' van het geluid. Als je tussen de soms luider zingende andere soorten maar moet uitzoeken welk geluid bedoeld wordt vindt ik erger dan een duidelijke opname met ruis.

Ik vervang wel eens een oude opname van mezelf door een beter bewerkte en als ik ze nu echt te slecht vind en toch niet belangrijk verwijder ik ze helemaal en dan soms de hele waarneming.

Wat ik storender vind is het vaak knallende lawaai van het in- en uitschakelen van de recorder. Dat weghalen is een zeer eenvoudige ingreep die met de meest eenvoudige bewerkinsprogramm's te doen is. Dat is toch wel een basisbewerking. Met zulk simpel selecteren en knippen is ook te voorkomen dat je het grootste deel van de opname 'niets' hoort of alleen maar andere soorten voor je de bedoelde soort hoort.

Er zijn ook opnamen die zo zijn 'opgevoerd' dat je ze heel erg luid en duidelijk zou kunnen noemen maar onaangenaam om te horen.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op april 11, 2012, 21:55:16 PM
Citaat van: Thijs Fijen op april 11, 2012, 21:07:41 PM
Alle vinkachtigen nu ook gedaan..

Ik hoor veel opnames met een rare eigenfrequentie, veel lage geluiden (high-pass filter gebruiken :) ), goede ruisloze opnames die te zacht zijn (gewoon volume opkrikken) en opvallend regelmatig een opname die stereo is en maar 1 van de twee kanalen gebruikt... Hier moet toch makkelijk iets aan te doen zijn :P cursusje audacity?

Dat heb je flink doorgewerkt want gisteren ben ik tot 1800zoveel gekomen en nu zijn er van de 7636 vogelopnamen 2268 gewaardeerd.

Soms is de grote hoeveelheid ruis inderdaad storend, en in feite zonde van de opname, terwijl er toch meestal eenvoudig iets aan te doen is. Toch is er meestal wel doorheen te luisteren en als het niet overheersend is beoordeel ik opnamen er ook niet lager om. Het gaat in de eerste plaats om de 'verstaanbaarheid' van het geluid. Als je tussen de soms luider zingende andere soorten maar moet uitzoeken welk geluid bedoeld wordt vindt ik erger dan een duidelijke opname met ruis.

Ik vervang wel eens een oude opname van mezelf door een beter bewerkte en als ik ze nu echt te slecht vind en toch niet belangrijk verwijder ik ze helemaal en dan soms de hele waarneming.

Wat ik storender vind is het vaak knallende lawaai van het in- en uitschakelen van de recorder. Dat weghalen is een zeer eenvoudige ingreep die met de meest eenvoudige bewerkinsprogramm's te doen is. Dat is toch wel een basisbewerking. Met zulk simpel selecteren en knippen is ook te voorkomen dat je het grootste deel van de opname 'niets' hoort of alleen maar andere soorten voor je de bedoelde soort hoort.

Er zijn ook opnamen die zo zijn 'opgevoerd' dat je ze heel erg luid en duidelijk zou kunnen noemen maar onaangenaam om te horen.

Ja die 400 kunnen best van mij zijn ja.. Zat met getrokken verstandskiezen thuis ;)

Mm, over je ruis. Ik ben het met je eens dat een geluid uit pikken tussen de geluiden van andere soorten storender is dan ruis. Maar als ik een 'luid en duidelijke' geluidsopname wil horen, wil ik niet continu naar ruis van wind/motoren/water/eigenruis luisteren.. Ik beoordeel de geluidsopname er dan zeker ook wel lager om (maar door de ruis wordt het geluid vaak moeilijker te horen).

Wellicht kan ik ergens tijd vinden om een (korte) soort handleiding schrijven voor het simpele bewerken van geluidsopnamen.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Citaat van: Thijs Fijen op april 11, 2012, 23:29:29 PM
Wellicht kan ik ergens tijd vinden om een (korte) soort handleiding schrijven voor het simpele bewerken van geluidsopnamen.
Zie hier voor een Nederlandse uitleg hoe te bewerken. Opmerkingen zijn welkom.
Thijs Fijen

Wouter van der Ham

Ik ben net begonnen met alle opnames van Humes blako, maar ik kwam deze tegen, is dat toegestaan? : http://waarneming.nl/sound/view/2241
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op april 12, 2012, 19:11:28 PM
Ik ben net begonnen met alle opnames van Humes blako, maar ik kwam deze tegen, is dat toegestaan? : http://waarneming.nl/sound/view/2241

Dat noem ik inderdaad ongewenste inhoud, Er zijn ook genoeg goede opnamen zonder reclame.
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

#45
Vandaag alle Phyllo's beoordeeld (De tjiftjaffen en grotendeels van de fitissen was al gedaan). Na het weekend ga ik waarschijnlijk beginnen met de roofvogels.

EDIT : Net toch nog even de familie 'Haviken en Arenden' gedaan.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op april 12, 2012, 22:16:04 PM
Vandaag alle Phyllo's beoordeeld (De tjiftjaffen en grotendeels van de fitissen was al gedaan). Na het weekend ga ik waarschijnlijk beginnen met de roofvogels.

...

Wouter, je moet heel vage opnamen (van heel ver) niet op 'niet om aan te horen' zetten maar op 'Nauwelijks hoorbaar'. 'Niet om aan te horen' alleen maar gebruiken voor heel veel lawaai of sterke vervorming enz

Herman van der Meer

HPM

Meer dan 3900 vogelgeluiden geklasseerd op Waarneming.nl.. Nog bijna 3800 te gaan.
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Citaat van: HPM op april 14, 2012, 12:24:31 PM
Citaat van: wouteren3 op april 12, 2012, 22:16:04 PM
Vandaag alle Phyllo's beoordeeld (De tjiftjaffen en grotendeels van de fitissen was al gedaan). Na het weekend ga ik waarschijnlijk beginnen met de roofvogels.

...

Wouter, je moet heel vage opnamen (van heel ver) niet op 'niet om aan te horen' zetten maar op 'Nauwelijks hoorbaar'. 'Niet om aan te horen' alleen maar gebruiken voor heel veel lawaai of sterke vervorming enz


Oh oke,

Ik gebruik niet om aan te horen bijna nooit. Heb je een voorbeeld waar ik dat heb gedaan? Bij sommige geluiden weet ik ook niet precies wat ik nou moet kiezen..

Mvg,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op april 16, 2012, 18:56:40 PM
Citaat van: HPM op april 14, 2012, 12:24:31 PM
Citaat van: wouteren3 op april 12, 2012, 22:16:04 PM
Vandaag alle Phyllo's beoordeeld (De tjiftjaffen en grotendeels van de fitissen was al gedaan). Na het weekend ga ik waarschijnlijk beginnen met de roofvogels.

...

Wouter, je moet heel vage opnamen (van heel ver) niet op 'niet om aan te horen' zetten maar op 'Nauwelijks hoorbaar'. 'Niet om aan te horen' alleen maar gebruiken voor heel veel lawaai of sterke vervorming enz


Oh oke,

Ik gebruik niet om aan te horen bijna nooit. Heb je een voorbeeld waar ik dat heb gedaan? Bij sommige geluiden weet ik ook niet precies wat ik nou moet kiezen..

Mvg,

Soms is kiezen inderdaad lastig. Vooor mij vooal nog wel eens tussen B, C, en D.
Ik weet zo niet welke jij 'niet om aan te horen' had genoemd. Die heb ik ook al veranderd als ik dat nodig vond.
Herman van der Meer

HPM


Meer dan 4600 vogelopnamen in Waarneming.nl zijn nu geklasseerd dus nog 3100 te gaan. Ik doe kleine stukjes tegelijk (vaak een soort) want het moet niet teveel op (saai) werk gaan lijken. Voor de afwisseling ben ik ook al in Zoogdieren en Amfibieƫn bezig geweest en ik zag dat alle 267 Sprinkhanen en Krekels al zijn gedaan (Door Wiene Bakker?).
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ongeveer driekwart van de 7763 vogelgeluiden op Waarneming.nl zijn nu geklasseerd. Nog 1950 te gaan.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: HPM op april 21, 2012, 18:59:59 PM
Ongeveer driekwart van de 7763 vogelgeluiden op Waarneming.nl zijn nu geklasseerd.

...is nu geklasseerd...  ;)
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op april 21, 2012, 19:57:17 PM
Citaat van: HPM op april 21, 2012, 18:59:59 PM
Ongeveer driekwart van de 7763 vogelgeluiden op Waarneming.nl zijn nu geklasseerd.

...is nu geklasseerd...  ;)

Ja, driekwart. Editrestantje. Ik zag het na het versturen en vond het niet nodig om het te corrigeren omdat het de meeste mensen toch niet als fout zal opvallen.
Herman van der Meer

HPM

Het is volbracht. Alle 7800 opnamen van vogelgeluiden op Waarneming.nl zijn geklasseerd. Nu hoeven alleen nieuwe nog maar te worden bijgehouden.

Het is zo toch wel een hele verbetering. Gisteravond heb ik een poosje naar de beste recente geluisterd. (19% van het totaal)   Leuk wel om nu eindelijk goed te kunnen horen wat voor mooie opnamen we in huis hebben, zonder telkens te worden opgeschrikt door luid geknal, geknetter en gerommel en zonder je af te moeten vragen wat je nou eigenlijk geacht wordt te horen. Ik kwam er nog wel wat tegen die uit de toon vielen. Daar zullen er nog wel meer van zijn dus een beetje schaafwerk zal nog wel nodig zijn.

In 'Niet om aan te horen' heb ik ook een stel lege of anderszins corrupte bestanden geparkeerd. Voor een deel zouden die eigenlijk verwijderd moeten worden, maar aan de andere kant nemen ze als ze leeg zijn ook weinig ruimte in beslag. Verbergen is ook nog een optie.
Er zijn ook bestanden die niet direct willen afspelen. Vaak heb ik die een lagere waardering gegeven omdat ik geen zin had om ze in een ander venster te openen of eerst naar mijn computer te kopiƫren.

Bij de B-categorie zitten ook veel goede opnamen, potentieel zelfs zeer goede. Alleen zit daar vaak herrie bij. Het zou mooi zijn als opnemers wat meer nazorg aan hun opnamen zouden geven. Het aantal goede (A) opnamen zou er enorm door kunnen stijgen.
Bijzondere opnamen hebben niet altijd een goede kwaliteit en vaak juist een slechte, dus je iets zoekt zal je toch veel lawaai op de koop toe moeten nemen.

Voor de opnemers is het nu ook mogelijk om te zien/horen van welke soorten er nog geen goede opnamen zijn. zorgen dat die er komen is misschien wel belangrijker dan een nieuwe soort (met slechte opname) toevoegen.
Herman van der Meer

HPM

De 590 Belgische vogelgeluiden zijn nu ook allemaal geklasseerd. Toen ik begon waren er al 50 gedaan.
Slechts 13% staat op 'Luid en duidelijk'.

Veel beoordelingsactiviteit lijkt er op BE trouwens niet te zijn. Toch jammer van die meer dan 6 miljoen waarnemingen.

Op Obervado zijn er van de 1004 vogelopnamen 46 (niet door mij) geklasseerd.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Dat krijg je als je het veld niet in kan  >:( Een mens moet toch wat.
Maar Observado laat ik nu toch eventjes wachten (zolang als het duurt). Ik moet anderen ook een beetje de tijd geven.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op april 25, 2012, 10:46:10 AM
Dat krijg je als je het veld niet in kan  >:( Een mens moet toch wat.
Maar Observado laat ik nu toch eventjes wachten (zolang als het duurt). Ik moet anderen ook een beetje de tijd geven.
ben je betoeterd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0