Cetti's Zanger Meijendel 2011 en Berkheide 2012

Gestart door HPM, maart 22, 2012, 12:41:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=136044.msg1088254#msg1088254
Sinds kort zit er een in Berkheide, ongeveer 8.5 kilometer naar het noordoosten.

Omdat ik de zang van de Berkheidevogel veel op die van Meijendel vond lijken en volgens de literatuur individuen aan de zang herkenbaar zijn heb ik een paar spectrogrammen gemaakt (zie bijlage), gebaseerd op deze opnamen:
Opname Meijendel, Herman van der Meer, 20 mei 2011
Opname Berkheide,  Wim Remmelzwaal,  22 mrt 2012

De samenstelling van de zang en alle elementen komen mooi overeen. Alleen is hij op de opname uit Meijendel ietsje sneller. Op grond van deze vergelijking lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat het hier om dezelfde vogel gaat.
Het is gebruikelijk dat Cettis' jarenlang hetzelfde territorium gebruiken, dus we moeten nog maar even afwachten of de vogel in Berkheide blijft of dat hij teruggaat naar Meijendel.
Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.

Voor individuele variatie zie http://www.xeno-canto.org/species/Cettia-cetti?&view=3
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Interessant weer, herman!  :duim:
Ze kunnen natuurlijk flink verplaatsen...
Zou die snelheid niet ook een individueel kenmerk kunnen zijn?
Ik zou het wel interessant vinden om hiernaast een aantal spectrogramman van andere vogels te zien.
Dat de vogel van Vlietland ook dezelfde zou zijn zou erg interessant zijn, maar hoe logisch/waarschijnlijk is dat? Mooi zou ik het niet per sé noemen (ik zou het leuker vinden als het verschillende vogels zijn....  O0 )

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op maart 22, 2012, 13:46:42 PM
Interessant weer, herman!  :duim:
Ze kunnen natuurlijk flink verplaatsen...
Zou die snelheid niet ook een individueel kenmerk kunnen zijn?
Ik zou het wel interessant vinden om hiernaast een aantal spectrogramman van andere vogels te zien.
Dat de vogel van Vlietland ook dezelfde zou zijn zou erg interessant zijn, maar hoe logisch/waarschijnlijk is dat? Mooi zou ik het niet per sé noemen (ik zou het leuker vinden als het verschillende vogels zijn....  O0 )

Ik weet niet of snelheid een individueel kenmerk is maar ik denk het niet. Het verschil is hier ook maar heel klein en zit voornamelijk tussen de beginroep en het lange deel en tussen de drie 'coupletten' van het lange deel. Ik zou nog eens kunnen kijken naar andere opnamen van de Meijendelvogel om te zien hoe de variatie in snelheid is. Ik heb opnamen van zes dagen in april, mei en juni en August van Rijn heeft er ook nog een. Hetzelfde kan natuurlijk met de Berkheidevogel.

Het wordt pas leuk als er in alledrie de gebieden Cetti's zitten. Tegelijk dan uiteraard en in het broedseizoen. Tja en hoe waarschijnlijk is het dat dezelfde in het najaar in Vlietland zat? Op zo'n afstand is het een te verwaarlozen stukje verder dan naar Berkheide. Het zou wel betekenen dat hij tenminste eenmaal op en neer is gevlogen, want er zat er in Vlietland een in augustus/september en in november en in oktober (weer) in Meijendel.
Overigens ben ik in de winter nauwelijks in de buurt van de Meijendelse locatie geweest, dus ik weet niet of hij toen aanwezig was. Er komen daar ook in de winter veel vogelaars langs, maar je moet met die beesten wel een beetje geluk hebben. Vorig jaar is hij ook maar door een beperkt aantal mensen waargenomen en bijvoorbeeld door mensen die blijkens hun waarnemingen daar vrijwel dagelijks komen helemaal niet. Tot nu toe is hij er dit voorjaar niet waargenomen, terwijl er door meerdere mensen uiteraard op gelet wordt.

Het zou natuurlijk jammer zijn voor de Kattukers en Leienaars, maar ik zou het interesssant vinden als die uit Berkheide verdwijnt en als er dan in Meijnedel weer een verschijnt.

Voor spectrogrammen van andere vogels heb ik naar Xeno Canto verwezen. De vogel die momenteel in Reeuwijk zit klinkt in ieder geval heel anders, dus die ga ik er niet bij betrekken.

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 14:34:28 PM

Voor spectrogrammen van andere vogels heb ik naar Xeno Canto verwezen.

Had het laatste regeltje even gemist... O0

Oenanthe

Als de huidige Berkheide vogel dezelfde is als de Meijendel vogel van vorig jaar kan dat erop wijzen dat er in Meijendel niet succesvol gebroed is of misschien zelfs helemaal geen partner is komen opdagen. Anders was de vogel wel op zijn stek gebleven. Ik zie liever dat de nakomelingen van een Meijendel of Berkheide paar zich in de omgeving verspreiden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op maart 22, 2012, 14:45:23 PM
Als de huidige Berkheide vogel dezelfde is als de Meijendel vogel van vorig jaar kan dat erop wijzen dat er in Meijendel niet succesvol gebroed is of misschien zelfs helemaal geen partner is komen opdagen. Anders was de vogel wel op zijn stek gebleven. Ik zie liever dat de nakomelingen van een Meijendel of Berkheide paar zich in de omgeving verspreiden.

Ja, aan de mogelijkheid van zonder succes broeden als verklaring had ik ook gedacht. Laten we dan maar hopen dat het in Berkheide beter gaat, maar ik denk niet daar daar de kans om een partner te vinden groter is.
Het zou ook wel leuk zijn om te weten wat de relatie is met de vogel die jullie in september hebben gevangen. Van de Berkheidevogel is geloof ik maar een foto en op basis daarvan is niet te zeggen of hij geringd is of niet. Zie trouwens het commentaar van Rene Van Rossum, wat op overwinteren in Berkheide zou kunnen wijzen.

Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: Oenanthe op maart 22, 2012, 14:45:23 PM
Als de huidige Berkheide vogel dezelfde is als de Meijendel vogel van vorig jaar kan dat erop wijzen dat er in Meijendel niet succesvol gebroed is of misschien zelfs helemaal geen partner is komen opdagen. Anders was de vogel wel op zijn stek gebleven. Ik zie liever dat de nakomelingen van een Meijendel of Berkheide paar zich in de omgeving verspreiden.

Je kan natuurlijk ook nog andersom redeneren. Jonge vogels leren de zang van de ouders, zang zal dus veel op die van Pa lijken.
Kan dus zijn dat een jong (met vergelijkbare en/maar alleen een iets snellere zang) zich naar het noorden heeft verplaats.
Zomaar een gedachtengang ......
Wietze Janse

Ben Wielstra

Maar hoe veel moeten Cetti's zanger opnamen dan wel niet verschillen om al verschillend individu te boek te gaan? Je zegt al dat de snelheid verschilt. En zo veel variatie zal er toch ook weer niet in Cetti's zitten? Ik weet niet naar welke literatuur je verwijst, maar ik kan me voorstellen dat opnamen van eenzelfde individu veel sterker op elkaar zouden moeten lijken?

Norman

Scherp geobserveerd Herman.  :duim: De overeenkomsten zijn typerend en hebben er inderdaad alle schijn van hetzelfde individu te zijn.
Niet dat ik twijfel, maar in welke literatuur heb je dit gelezen?
En geld deze individuele herkenbaarheid voor meer Nederlandse soorten?

Ik wist wel dat er geografische variatie was en heb dit ook bij verschillende soorten zelf kunnen waarnemen, maar individuele variatie kende ik nog niet.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op maart 22, 2012, 16:30:47 PM
Maar hoe veel moeten Cetti's zanger opnamen dan wel niet verschillen om al verschillend individu te boek te gaan? Je zegt al dat de snelheid verschilt. En zo veel variatie zal er toch ook weer niet in Cetti's zitten? Ik weet niet naar welke literatuur je verwijst, maar ik kan me voorstellen dat opnamen van eenzelfde individu veel sterker op elkaar zouden moeten lijken?

The Birds of the Western Palearctic, Vol VI, p15:
"Geographical variation occurs, each region having basic theme. ...
  Within a region, there is much individual variation in lenght,
  structure, and timbre of song, but each male's phrase is stereotyped,
  alowing individual recognition by human ear. Sonographic analysis of
  250 songs of different males showed that only 2 had identical song
  patterns; each male keeps the same pattern for life."
(Misschien ging het bij die twee wel om een zelfde geval als we hier lijken te hebben.)

Ik wijs nog maar eens naar Xeno Canto waar je in die kleine verzameling een grote verscheidenheid kan zien en horen.  Hetzelfde kan je horen aan de opnamen in Waarneming. Ze zijn allemaal verschillend, behalve die van Meijendel en Berkheide. Het verschil in lengte tussen die 'twee' is minimaal. Ik heb tot nu toe alleen die ene opname van Berkheide opgemeten maar het verschil is ongeveer twee tot drietiende van een seconde (bij gelijk aantal 'coupletten') terwijl er bij de Meijendelvogel al rond eentiende variatie is. Bij een zo grote overeenkomst in structuur lijkt me dat lengteverschil te verwaarlozen.
Ik heb al mijn opnamen uit Meijendel bekenen (met 12 goed meetbare liedjes) en ik wil hetzelfde nog doen met de andere opnamen uit Berkheide.
Herman van der Meer


Wouter van der Ham

#11
Vorige week was er ook weer een cetti's zanger gehoord bij Starrevaart.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63716331
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Sjaak Schilperoort

Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM

In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.


De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM

In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.


De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)

Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Maar het is goed om te weten dat de Starrevaartvogel een andere is.
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Bij 'de Banken' is (bijna) de gehele vegetatie (en daarmee de Cetti's) weg gehaald. Verplaatsing naar een vergelijkbaar gebied??

HPM

Vanochtend stuitte ik toevalling op wat wel de Vlietlandvogel zal zijn. Langs de Meeslouwersplas.
http://waarneming.nl/sound/9/12549.mp3
Herman van der Meer

Sjaak Schilperoort

Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 22:59:58 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM
In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.
De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)
Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Nee, want die bestaan niet. En als http://waarneming.nl/waarneming/view/63953080 klopt hebben we drie vogels. Mooi! ;D

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 26, 2012, 18:34:18 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 22:59:58 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM
In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.
De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)
Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Nee, want die bestaan niet. En als http://waarneming.nl/waarneming/view/63953080 klopt hebben we drie vogels. Mooi! ;D

Dat zou mooi zijn maar het is uit de waarneming niet duidelijk of het om twee zingende gaat. Als dat wel zo is zit je met het probleem dat die beesten zich razendsnel kunnen verplaatsen. Een keer zingen en dan wegvliegen en elders weer een keer zingen, wegvliegen, zingen, enz. Uiteraard zijn er voor een broedgeval tenminste twee nodig.

Herman van der Meer

theomuusse

Citaat van: HPM op maart 26, 2012, 18:41:04 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 26, 2012, 18:34:18 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 22:59:58 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM
In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.
De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)
Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Nee, want die bestaan niet. En als http://waarneming.nl/waarneming/view/63953080 klopt hebben we drie vogels. Mooi! ;D

Dat zou mooi zijn maar het is uit de waarneming niet duidelijk of het om twee zingende gaat. Als dat wel zo is zit je met het probleem dat die beesten zich razendsnel kunnen verplaatsen. Een keer zingen en dan wegvliegen en elders weer een keer zingen, wegvliegen, zingen, enz. Uiteraard zijn er voor een broedgeval tenminste twee nodig.

Dat dachten we vroeger hier ook...
Nu niet meer want nu hoor je ze tegelijk (met zijn zevenen).
Het gaat hier erg goed dus dat er elders opduiken lijkt me niet gek.

Theo

GertJ

Citaat van: theomuusse op maart 27, 2012, 01:06:55 AM
Citaat van: HPM op maart 26, 2012, 18:41:04 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 26, 2012, 18:34:18 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 22:59:58 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM
In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.
De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)
Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Nee, want die bestaan niet. En als http://waarneming.nl/waarneming/view/63953080 klopt hebben we drie vogels. Mooi! ;D

Dat zou mooi zijn maar het is uit de waarneming niet duidelijk of het om twee zingende gaat. Als dat wel zo is zit je met het probleem dat die beesten zich razendsnel kunnen verplaatsen. Een keer zingen en dan wegvliegen en elders weer een keer zingen, wegvliegen, zingen, enz. Uiteraard zijn er voor een broedgeval tenminste twee nodig.

Dat dachten we vroeger hier ook...
Nu niet meer want nu hoor je ze tegelijk (met zijn zevenen).
Het gaat hier erg goed dus dat er elders opduiken lijkt me niet gek.

Theo
En toch gaat dat verspreiden erg langzaam, gezien de omvang van de Biesbosch-populatie. We zitten er hier (Regio Veenendaal / Wageningen) een beetje op te wachten, er zijn prima plekken langs de Nederrijn dacht ik maar tot nu toe 0,0.
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: theomuusse op maart 27, 2012, 01:06:55 AM
Citaat van: HPM op maart 26, 2012, 18:41:04 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 26, 2012, 18:34:18 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 22:59:58 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 22, 2012, 22:28:06 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2012, 12:41:57 PM
In 2011 heeft er in Meijendel het hele broedseizoen een Cetti's Zanger zitten zingen. Die is daar op 17 oktober voor het laatst gehoord. [...] Van de Vlietlandvogel van vorig najaar ken ik helaas geen opnamen van de zang, want het zou mooi zijn als dat ook dezelfde vogel was.
De Cetti's op de Starrevaart is sinds 17 augustus 2011 aanwezig en zit er nu nog steeds. Dat kan dus niet dezelfde zijn als in de duinen. Het is natuurlijk veel mooier als het drie vogels zijn in plaats van eentje.  ;)
Mooier koekjes wordenj niet gebakken, Sjaak  :)
Nee, want die bestaan niet. En als http://waarneming.nl/waarneming/view/63953080 klopt hebben we drie vogels. Mooi! ;D

Dat zou mooi zijn maar het is uit de waarneming niet duidelijk of het om twee zingende gaat. Als dat wel zo is zit je met het probleem dat die beesten zich razendsnel kunnen verplaatsen. Een keer zingen en dan wegvliegen en elders weer een keer zingen, wegvliegen, zingen, enz. Uiteraard zijn er voor een broedgeval tenminste twee nodig.

Dat dachten we vroeger hier ook...

Toch niet dat ze met z'n tweeen moeten zijn om zich bvoort te planten?  ;)

Citeer
Nu niet meer want nu hoor je ze tegelijk (met zijn zevenen).
Het gaat hier erg goed dus dat er elders opduiken lijkt me niet gek.

Theo

Bedoel je dat ze meer stationair zijn bij grotere dichtheden? Of verplaatsen ze zich dan alleen over kleinere afstanden?
Dat territorium van vorig jaar in Meijendel was zo'n 500 meter lang (en maximaal ca 200 m breed).
Herman van der Meer