Volwassen blinde kraai, in het wild

Gestart door selma, maart 14, 2012, 22:06:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

selma

Goedenavond,
zou iemand me iets kunnen vertellen over dit verbazingwekkende tafereeltje (dat ik in Puducherry, India zag). Een blinde kraai die gevoerd wordt.
Komt dat vaker voor, is daar iets over bekend?
Dat blauw is geen foutje in de foto. Ik heb ze een hele tijd gade zitten slaan. Ook het linkeroog is blauw. Hem werd steeds voedsel gebracht door de andere kraaien.
Ik heb me op internet suf gezocht naar voorbeelden van andere in het wild levende blinde vogels,
maar daar niets over gevonden. Het lijkt me ook tamelijk ondoenlijk om als blinde een vogelbestaan te leiden. Misschien is dat ook alleen maar op zo'n plek mogelijk: waar geen natuurlijke vijanden zijn, en waar vogels door voorbijgangers zo genegeerd worden
dat ze rustig kunnen leven, van het vele eetbare afval dat er dagelijks te vinden is.
Popcorn bijvoorbeeld, zoals hier.
Met vriendelijke groeten,
Selma

Jeroen Nagtegaal

Bizar... Het lijkt wel iets van staar oid? Waarschijnlijk ziet ie dus nog wel contrasten, maar details die nodig zijn om te fourageren niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

selma

Jeroen,
dank je.
Staar... interessant.
Is dat ergens beschreven, bij vogels in het wild?

Jeroen Nagtegaal

Ik zie geregeld eenden met zulke ogen. Of het echt staar is durf ik niet te zeggen. Wel is het iets dat op het netvlies zit, maar het oogt gelijk aan staar bij een hond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

selma

Staar is toch een soort ouderdomskwaal?
Dan klopt dat wel met een reactie die iemand gaf op mijn blog (dat ik aan die kraai wijdde) dat het misschien een echtpaar is, waarvan de één later blind geworden is (of dus staar kreeg, zoals jij schreef) en daarom geholpen wordt door zijn/haar partner, omdat kraaien monogaam zijn, en anderszins ook sociaal fijngevoelige vogels...

Marina

Derde ooglid?
Bij raven zie ik het veel, maar dan is het niet constant, al kan het soms best een tijdje "dicht" zitten.
Wat ik ook veel zie (vooral bij raven) is dat paartjes elkaar voeren, in de paartijd of als ze in een verliefde bui zijn.
Soms wordt een lekker hapje dan ook teder een paar keer heen en weer aan de ander en weer terug gegeven, op zich is elkaar voeren dus geen ongewoon verschijnsel bij volwassen corviden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

selma

Dank je wel! Dat brengt, lijkt het wel, op een goed spoor.
Ik ging googelen op "kraai derde ooglid"
en kwam toen op deze foto met een ooglid dat qua blauwigheid wel aan 'mijn kraai' doet denken...
http://www.panoramio.com/photo/37462480

selma

Marina,
een PS-je: wat betreft dat heen en weer geven van lekkere hapjes door verliefde kraaien:
ik heb wel eens gelezen dat het menselijke verliefde zoenen daar een restant van is...

Marina

 ;D als ik zoen dan toch liever niet eentje met halfgekauwde popcorn hoor
heb je wel eens verliefde kraai(achtigen) zien buitelen in de vlucht? prachtgezicht!

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

#9
Ik heb ooit gezien dat een verliefde kraai haar een takje aanbood. Alsjeblieft schat, ik heb bloemen voor je meegenomen. Prachtgezicht.

Bij de huiskraai moest ik ook even denken aan het derde ooglid (knipvlies) maar dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat Selma de vogel langdurig zo heeft waargenomen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: selma op maart 14, 2012, 23:20:32 PM
Marina,
een PS-je: wat betreft dat heen en weer geven van lekkere hapjes door verliefde kraaien:
ik heb wel eens gelezen dat het menselijke verliefde zoenen daar een restant van is...

Nou, dat doen we dus ook niet meer.

Interessante waarneming, trouwens. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Marina

Citaat van: Oenanthe op maart 15, 2012, 11:31:39 AM
Ik heb ooit gezien dat een verliefde kraai haar een takje aanbood. Alsjeblieft schat, ik heb bloemen voor je meegenomen. Prachtgezicht.

Bij de huiskraai moest ik ook even denken aan het derde ooglid (knipvlies) maar dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat Selma de vogel langdurig zo heeft waargenomen.

Kraaien zijn zo lief.
Het kan een oogaandoening zijn waardoor het vlies dicht blijft. Dat komt vaker voor.
Het is zeker geen staar.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

hier een soortgelijk geval bij C.corax
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

selma

Iedereen die reageerde, geweldig bedankt. Elders wees iemand me er nog op dat op de kleinere foto, de kraai het vlies half open heeft!
Dus hij is beslist niet blind. Ik ben blij met alle reacties, heb weer het nodige geleerd!
Vriendelijke groeten,
Selma

canoorlander

De Huiskraai is inderdaad niet blind. Kraaien hebben een vlies waarmee ze hun oog kunnen afdekken. Vaak doen ze dit als ze eten, vechten of zich poetsen. In het veld valt het vaak minder op maar fotografen zullen er zich vast vaak genoeg aan geërgerd hebben. Als je een beetje een leuke actiefoto hebt dan staat dat blauwachtige vlies er vaak op. Je ziet dit o.a. ook bij eksters (maar dat zijn in feite ook 'kraaien').


groeten
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

selma

Albert,
dank je wel voor deze extra informatie.
Ik zal voortaan beter uit mijn eh.. eh vliesjes kijken ;)
Vriendelijke groeten,
Selma

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 14, 2012, 22:47:51 PMIk zie geregeld eenden met zulke ogen. Of het echt staar is durf ik niet te zeggen. Wel is het iets dat op het netvlies zit, maar het oogt gelijk aan staar bij een hond.

Een paar jaar geleden heb ik in de stad Groningen een volkomen blinde Soepeend gezien. Ik was toen met een andere vogelaar geringde meeuwen aan aflezen. De eend viel ons op, omdat hij ons aanraakte (een soort van bedelgedrag, we zaten erg laag op de grond). Het was een erg makke parkeend en hij kon met beide ogen helemaal niets meer zien.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

selma

Klaas,
dank je wel voor je verhaal. Het komt dus wel eens voor, echt blinde vogels in het wild, nou ja, tam-wild dan.