Wat is dit ook al weer? Larve? Zwart met oranje.

Gestart door Botervlieg, maart 11, 2012, 14:42:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Wat is dit ook al weer? Het komt me bekend voor, maar ik weet het niet meer.
Larve van een kever?

Helaas alleen deze foto. Gevonden op de grond onder dood hout.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63619204
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2012-03-11 Zandvoort (gemeente)



Groetjes, Marleen

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Arp op maart 11, 2012, 16:09:53 PM
Dat is er eentje voor je keverlarvenproject  ;D

Endomychus coccineus

Dank je wel, Arp. Snap niet waar ik het dan van herken want deze kevers ken ik niet. Nou ja, maakt niet uit. Leuke soort.

Zal hem bij het keverproject zetten. Had nog een larve. Wel foto's maar niet meegenomen. Moet even bedenken hoe ik dat met uitkweken (praktisch gezien) ga organiseren.

Had van de week trouwens met de paddentrek echt een prachtige larve. Ik dacht: Die neem ik mee. Maar de larve dacht daar anders over en beet me.  :'(
Uit reflex schudde ik de larve van mijn hand, kon em daarna niet meer vinden.

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Die lijken wel een beetje maar zijn veel langer en smaller en bovendien hebben de larvjes van onze Lampyris gekleurde puntjes op alle segmenthoeken ;)

Deze larve is voor zover ik weet niet te verwisselen, maar ik heb dat eerlijk gezegd ook maar van anderen overgenomen - ken eigenlijk de larvjes van de andere Endomychidae en/of nauwverwant ook niet allemaal.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Bedankt Frank voor je hulp! En Arp voor je uitleg.

Ik zal de link bij het keverlarven topic erbij zetten, kunnen we vast wel eens gebruiken.

Groetjes, Marleen

Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op maart 11, 2012, 17:39:50 PM
Bedankt Frank voor je hulp!
Nou ja hulp...  ;D , maar weer wat geleerd, glimwormlarven zijn inderdaad smaller, ik vond deze er wel een beetje op lijken.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Citaat van: fpvdputte op maart 11, 2012, 17:51:16 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 11, 2012, 17:39:50 PM
Bedankt Frank voor je hulp!
Nou ja hulp...  ;D , maar weer wat geleerd, glimwormlarven zijn inderdaad smaller, ik vond deze er wel een beetje op lijken.

Nou, vind ik inderdaad wel hulp. Je had best gelijk kunnen hebben en ik heb er sowieso weer wat van geleerd. Dus het was wel echt oprecht.

Botervlieg

Citaat van: Arp op maart 11, 2012, 17:28:32 PM
Deze larve is voor zover ik weet niet te verwisselen, maar ik heb dat eerlijk gezegd ook maar van anderen overgenomen - ken eigenlijk de larvjes van de andere Endomychidae en/of nauwverwant ook niet allemaal.

Kennelijk is het juist, want hij is goedgekeurd.