Libellen uit Bali

Gestart door steenl, februari 29, 2012, 23:11:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

steenl

Hallo,

Ik ben geen Libellen man, maar heb toch wat foto's gemaakt. Bij gebrek aan vogels  :'(
Ik kom zelf niet verder dan een mogelijke Vuurlibel en een Beeklibel spec. Maar ik heb me er ook niet echt in verdiept.

Hebben jullie enig idee. Betreffen tien foto's.
http://observado.org/user/photos/117

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Lennaert

Gert Veurink

#1
4, 7 en 10 zijn Neurothemis.  Ik denk fulvia, bij 10 twijfel ik beetje aan ramburii, heb je daar nog een foto van?


1 Neurobasis chinensis? Gezien of ze heldergroene achtervleugel hebben in vlucht? Edit: ik denk toch vestalis luctuosa


5 Crocothemis servilia - oostelijke vuurlibel


9 Orthetrum denk ik, chrysis wellicht


2 en 6 zijn chlorocyphidae, 2 een mannetje, 6 een vrouwtje. Moet ik ook meer induiken. 2 denk ik aan rhinocypha biforata


3 orthetrum sabina?

8 waag ik me niet aan

Nog niet op zeker zetten. Ik kijk nog even verder. Ook wat er voorkomt op Bali
groet!
Gert Veurink



steenl

Gert,

Tx.
Nr 10 nog wel 1 andere foto maar vanuit zelfde positie. Afgevlogen exemplaar. zie bijlage.

1 en 2 zijn twee verschillende soorten. 1 grotere beekjuffer. 2 was een veel kleiner exemplaar. Zaten wel in hetzelfde biotoop.

Groet,
Lennaert

Gert Veurink

#3
Ja tuurlijk, ik bedoelde alleen 1... Nr 10 lijkt me toch ramburii ja, het doorschijnende deel loopt bij de achtervleugel wel echt naar binnen, itt tot je andere neurothemissen. Maar dit is nog steeds uit de heup...


Heb je in ieder geval een richting. Ik zoek even verder. Misschien dat anderen bijdragen. Als we er niet uitkomen kunnen we nog wel even aan Vincent Kalkman vragen.


Anyways, leuk dat je er zoveel gefotografeerd hebt. Leuk he  ;)
groet!
Gert Veurink



nick w

#4
ik denk 4 en 10 ramburii, 7 terminata (rechte scheiding op beide vleugels). Eens met O.sabina.

Groet,
Nick W

steenl

Hallo Nick,

Zijn 4 en 7 niet dezelfde soort?

Groet,

nick w

leek mij van niet. Wel Neurothemis. Je hebt vier gelijkende soorten, verschil zit in de vleugeltekening. Er is een topic over.

Groet,
Nick W

Goyatlah

O.sabina lijkt te kloppen.
Neurothemis lijken me allemaal dezelfde, maar of het ramburi of fluctuans is durf ik niet te zeggen. N. fluctuans heeft niet voor niets die naam: is behoorlijk variabel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

nog even het topic met de verschillen tussen de soorten van Neurothemis. (admins, kunnen we dat stukje niet ergens pinnen of zo?)
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=124625.msg826721#msg826721

Groet,
Nick W

Anne Hueber †

Citaat van: nick w op maart 05, 2012, 21:18:55 PM
(admins, kunnen we dat stukje niet ergens pinnen of zo?)

De notificatie naar dat topic aanzetten, dan heb je het altijd bij de hand.

nick w

die snap ik niet, dan krijg ik toch alleen mail als er iemand op reageert? Ik kan volgens mij niet zoeken op notificaties of zo..

Groet,
Nick W

Anne Hueber †

In je profiel-->profiel wijzigen-->notificaties. Belangrijke topics staan bij mijn notificaties, zodat ik ze niet uit het oog verlies.
En een notificatie aanzetten kun je onderaan een topic.

nick w

ik wist niet dat ik ze daar allemaal terug kon vinden, ik had het wel aanstaan maar het is niet standaard in beeld natuurlijk. Dank je wel Anne!

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

En ik heb ook weer wat geleerd.... O0

Anne Hueber †

Op het Wrn.nl forum hebben we nl ook zo'n pinned-topic.
Is dus eigenlijk wel een goed idee van je Nick :duim:

nick w

Dank je wel Anne  :rolleye: :angel: :D

Groet,
Nick W