Hybride Kleine Mantel x Zilvermeeuw?

Gestart door little-W, februari 05, 2012, 14:39:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwolf

ha Maarten,

ik zou het moeilijk vinden om een hybride Geelpoot x Zilvermeeuw uit te sluiten.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

caliprobola

Of een geelpoot? Behalve de pootkleur lijkt me niet zo heel veel verkeerd voor die soort.

little-W

Pim/Pieter, bedankt voor het opperen van Geelpoot. Interessant. Wat struktuur betreft kan ik daar een heel eind in meegaan.

De reden waarom ik die er zelf niet bij betrokken had is met name de donkergrijze mantel. Ik weet dat het altijd moeilijk is dit vanaf een foto te beoordelen zeker als er geen vergelijkende soort bij staat, maar deze foto toont voor mij nog het meest de grijswaarde zoals ik die in het veld beleeft heb:


Is dit niet erg donker voor een Geelpoot?


Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

adriaens

Deze zou ik inderdaad toch ook als Kleine Mantel x Zilver noteren eigenlijk.
De Geelpoot x Zilvermeeuwen die in Zeebrugge broeden hebben alleszins bleker grijze bovendelen en een handpenpatroon meer als Zilvermeeuw.

Voor gewone Geelpoot lijken me de bovendelen ook te donker, met te brede en te opvallende witte schouder- en tertialbogen.
Bovendien is er een opvallend kleurverschil tussen poten en snavel, wat me eigenaardig lijkt voor die soort.

little-W

Citaat van: adriaens op februari 05, 2012, 19:16:58 PM
Deze zou ik inderdaad toch ook als Kleine Mantel x Zilver noteren eigenlijk.
De Geelpoot x Zilvermeeuwen die in Zeebrugge broeden hebben alleszins bleker grijze bovendelen en een handpenpatroon meer als Zilvermeeuw.

Voor gewone Geelpoot lijken me de bovendelen ook te donker, met te brede en te opvallende witte schouder- en tertialbogen.
Bovendien is er een opvallend kleurverschil tussen poten en snavel, wat me eigenaardig lijkt voor die soort.
Bedankt Peter. De waarneming is inmiddels goedgekeurd (als onzekere hybride KM x ZM), ik laat hem daar voorlopig op staan.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Martijn Bot

#6
Ik trof vanmiddag bijgevoegde meeuw aan in Groningen, een beest dat me ook doet denken aan Zilver x Kleine Mantel. Mantelkleur veel te donker voor Zilver, maar lichter dan Kleine Mantel (beide soorten liepen in de buurt ter vergelijk). Poten flets geel. Handpennen met grote spiegel op P10, met klein subterminaal bandje. Kleine witte toppen aan P6-P9. Oogring oranje-rood, snavel met behoorlijke rode gonysvlek, niet doorlopend op bovensnavel. Postuur/structuur kwam in het veld ook over als midden tussen Kleine Mantel en Zilver, moeilijk in een foto te vatten.