Hoofdmenu

Streeplijsten

Gestart door hiskodevries, februari 02, 2012, 10:25:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

CiteerIk vul al mijn streeplijsten via Telmee.nl in dat gaat in vergelijking met vinkjes zetten sneller
Ik weet niet welke versie van Telmee jij gebruikt maar volgens mij klets je uit je nek.
mvgr, Hinko

hiskodevries

ik heb mij vanmiddag ook te pletter gezocht naar die optie, of heeft telmee verborgen spelonken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petraw

#32
Beste Hinko en Hisko,

Misschien dat ik het niet helemaal duidelijk heb verwoord. Vroeger voerde ik mijn gegevens via Plantago in (een eenvoudig programma gemaakt door één van de DC's van FLORON), hier hoefde ik alleen maar de nummers die op de streeplijst staan in te voeren, dat werkt supersnel en ben je bij lijsten van meer dan 250 soorten binnen 5 minuten klaar. Dat heeft Telmee.nl natuurlijk niet. Maar door heel slim om te gaan met het invoerscherm van Telmee.nl en zo weinig mogelijk in te voeren kun je redelijk vlug een hele streeplijst invoeren. Dit doe ik door van wetenschappelijke namen een deel in te voeren en je cursor te laten staan op opslaan, klikken en hup naar de volgende op de lijst. Werkt voor mij prima en ik ken er nog meer die dat zo doen.  ;)

Groet,

Petra
Groet, Petra

hiskodevries

Tsja Petra helemaal geweldig maar heeft dus niets met streeplijsten van doen. Ik neem aan dat geen enkel verkeer is tussen plantago en 1 van de portals?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petraw

#34
Beste Hisko,

Citaat van: hiskodevries op februari 14, 2012, 16:55:08 PM
Tsja Petra helemaal geweldig maar heeft dus niets met streeplijsten van doen. Ik neem aan dat geen enkel verkeer is tussen plantago en 1 van de portals?

Dit heeft alles te maken met streeplijsten, want door bij Telmee.nl onder waarnemingen organiseren te kiezen 'nieuwe map maken', kan ik voor elk km-hok een streeplijst aanmaken en invoeren. Door dan bij 'toon inhoud map waarnemingen' krijg ik alle waarnemingen te zien die ik in dat km-hok gedaan heb. Ik kan ook gelijk zien of ik er nog gemist heb gedurende het veldseizoen en of mijn papieren streeplijst klopt met mijn digitale streeplijst. Dit laatste door 'toon inhoud map soortenlijst' te kiezen.

Plantago gaat via de portal van FLORON.

Het was trouwens een antwoord op de vraag van Koos, wie er nog streeplijsten invoerde via de oude methode van waarneming.nl en een reactie van Willemien dat zij via Telmee.nl niet snel haar streeplijsten ingevoerd krijg.

Het grootste voordeel zit hem bij Telmee.nl (omdat de waarnemingen uit waarneming.nl nu heel traag in de NDFF komen) dat mijn waarnemingen grotendeels automatisch gevalideerd gelijk in de NDFF staan en diegene die mijn overige waarnemingen valideert dat heel snel doet en ik meestal binnen een week kan zien dat ie het er mee eens is.

Maar het is maar wat je zelf eigen gemaakt hebt. Want iedereen mag van mij zijn of haar streeplijst op wat voor manier dan ook aanleveren  via waarneming.nl of via FLORON of via Telmee.nl. Uiteindelijk komt het toch allemaal in de NDFF terecht.

Groet,

Petra
Groet, Petra

petraw

Beste Hisko,

Ik heb net een streeplijst ingevoerd, gewoon om te kijken hoe het werkt. Er zijn diverse mogelijkheden om in te voeren door te kiezen bij de zeldzaamheid van soorten. Nu heb ik het alleen uitgeprobeerd voor de meest algemene. Dat kostte al heel veel tijd, meer tijd dan dat ik nu met Telmee.nl kwijt ben om een hele lijst incl. alle zeldzamere soorten in te voeren.

Verder vind ik de lijst bij de meest algemene soorten niet logisch: Gele dovenetel s.l., Gewone en Glanzige hoornbloem, Jakobskruiskruid s.l. om maar enkele te noemen daar had ik verwacht Bonte gele dovenetel resp. Gewone hoornbloem en Jakobskruiskruid s.s. in te kunnen voeren. Maar die zullen dan één niveau dieper zitten, bij minder algemeen. Nu kan ik natuurlijk voor alle soorten kiezen die er in databank staan maar dan moet je dus heel de lijst van meer dan 1.500 soorten nalopen. Dat werkt nog meer vertragend.

Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Wat mij ook opviel is dat lang niet alle vinkjes gelijk een eerste keer gepakt worden, duurt soms 10 tot 15 sec. of er komt helemaal geen 1 bij aantal te staan. Dat betekent dat je de lijst nog een keer moet nalopen of ze nu allemaal meegaan bij het opslaan. Na 3 pogingen om overal vinkjes te zetten heb ik de lijst maar opgeslagen en de soorten die niet gevinkt bleven maar laten zitten. Met 97 soorten moet het dan maar.

Als de soortenlijst is opgeslagen komen ze in een voor mij vreemde volgorde. Geen idee of je dit zelf kunt sorteren op bijv. alfabetisch op wetenschappelijke naam.

Groet,

Petra
Groet, Petra

hiskodevries

CiteerGeen idee of je dit zelf kunt sorteren op bijv. alfabetisch op wetenschappelijke naam.
inderdaad en ook op volgorde floron streeplijst
Sorteren op:    Taxonomie  Naam  Streeplijst Planten
en als het scherm slecht reageert werk je wrsch nog met internet explorer en misschien zelfs gecombineerd met een virusscanner die alle javascript constant checkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petraw

Beste Hisko,

Citaat van: hiskodevries op februari 15, 2012, 10:21:23 AM
inderdaad en ook op volgorde floron streeplijst
Sorteren op:    Taxonomie  Naam  Streeplijst Planten
en als het scherm slecht reageert werk je wrsch nog met internet explorer en misschien zelfs gecombineerd met een virusscanner die alle javascript constant checkt

Ik heb alle drie de mogelijkheden uitgevoerd, maar in de lijst van opgeslagen waarnemingen onder 'Al gezien door mij' blijft de volgorde nog steeds een onduidelijke. Te beginnen met:

Brede stekelvaren - Dryopteris dilatata
Gewoon langbaardgras - Vulpia myuros
Deens lepelblad - Cochlearia danica

Aangezien ik mijn lijsten invoer met wetenschappelijke namen zou ik ze graag zo gesorteerd willen zien bij 'Al gezien door mij'. Want nu ga je van Dryopteris naar Vulpia en terug naar Cochlearia dit strookt niet met mijn ingevulde papieren wetenschappelijke streeplijst van FLORON.

Er is vast wel iets op te vinden, zodat gebruikers van wetenschappelijke namen gelijk kunnen zien wat ze al gevonden hebben op die betreffende dag. Bij de streeplijst bij Mijn waarnemingen staan er nu vijf die niet meegenomen zijn in de alfabetische wetenschappelijke volgorde zoals de rest van de lijst.

De vorm en opzet van een streeplijstmogelijkheid vind ik een hele goede, zeker voor waarnemers die een enkele keer in mijn regio een eigen streeplijst invullen. Dan kan ik ze op deze mogelijkheid binnen waarneming.nl wijzen. Wel vind ik dat er aan de lijst zoals ze nu bij 'vrij algemeen' opduikt het e.e.a. aan soorten bij zouden moeten komen of af moeten, zoals hieronder mij al was opgevallen:

Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Verder vind ik de lijst bij de meest algemene soorten niet logisch: Gele dovenetel s.l., Gewone en Glanzige hoornbloem, Jakobskruiskruid s.l. om maar enkele te noemen daar had ik verwacht Bonte gele dovenetel resp. Gewone hoornbloem en Jakobskruiskruid s.s. in te kunnen voeren. Maar die zullen dan één niveau dieper zitten, bij minder algemeen. Nu kan ik natuurlijk voor alle soorten kiezen die er in databank staan maar dan moet je dus heel de lijst van meer dan 1.500 soorten nalopen. Dat werkt nog meer vertragend.

Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Diverse algemene soorten komen nu nl. niet bij de vrij algemene te staan maar staan een niveau lager.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Jan vH

Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Nietspitten

Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 14:47:52 PM
Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.

Lijkt me niet ,
Volgens waarneming.nl : stekelbrem = vrij algemeen . Volgens KFK Heukels 877 = zeldzaam
                               : goudhaver = vrij algemeen .                             887 = zeldzaam
                               : kamgras    = algemeen      .                             998 = zeldzaam
groeten, Gerrit

Jan vH

Citaat van: Nietspitten op februari 15, 2012, 16:02:01 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 14:47:52 PM
Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.

Lijkt me niet ,
Volgens waarneming.nl : stekelbrem = vrij algemeen . Volgens KFK Heukels 877 = zeldzaam
                               : goudhaver = vrij algemeen .                             887 = zeldzaam
                               : kamgras    = algemeen      .                             998 = zeldzaam

Je moet op het laatste getal letten en dan in het overzicht kijken. 877 is dan vrij algemeen, 887 is ook vrij algemeen en 998 is algemeen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 16:05:29 PM
Citaat van: Nietspitten op februari 15, 2012, 16:02:01 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 14:47:52 PM
Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.

Lijkt me niet ,
Volgens waarneming.nl : stekelbrem = vrij algemeen . Volgens KFK Heukels 877 = zeldzaam
                               : goudhaver = vrij algemeen .                             887 = zeldzaam
                               : kamgras    = algemeen      .                             998 = zeldzaam

Je moet op het laatste getal letten en dan in het overzicht kijken. 877 is dan vrij algemeen, 887 is ook vrij algemeen en 998 is algemeen.

Nee, 877, 887 en 998 vallen allemaal in kfk 6 (301-1000), wat Zeldzaam betekent.

Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: HPM op februari 15, 2012, 16:23:50 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 16:05:29 PM
Citaat van: Nietspitten op februari 15, 2012, 16:02:01 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 14:47:52 PM
Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.

Lijkt me niet ,
Volgens waarneming.nl : stekelbrem = vrij algemeen . Volgens KFK Heukels 877 = zeldzaam
                               : goudhaver = vrij algemeen .                             887 = zeldzaam
                               : kamgras    = algemeen      .                             998 = zeldzaam

Je moet op het laatste getal letten en dan in het overzicht kijken. 877 is dan vrij algemeen, 887 is ook vrij algemeen en 998 is algemeen.

Nee, 877, 887 en 998 vallen allemaal in kfk 6 (301-1000), wat Zeldzaam betekent.

Ik volg het niet helemaal meer.

877, 887 en 998 zijn de KFK's, niet het aantal kilometerhokken waarin de soort voorkomt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

petraw

#43
Beste mensen,

Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 16:36:05 PM
Citaat van: HPM op februari 15, 2012, 16:23:50 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 16:05:29 PM
Citaat van: Nietspitten op februari 15, 2012, 16:02:01 PM
Citaat van: Jan vH op februari 15, 2012, 14:47:52 PM
Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 10:13:51 AM
Bij de algemene soorten zijn diverse Rode-Lijstsoorten te vinden zoals Borstelgras, Goudhaver, Kamgras en Stekelbrem. Die zou ik juist niet bij de algemene soorten verwachten, maar bij minder algemeen. De eerste en de laatste soort komen nauwelijks in West-Brabant voor.

Bij de zeldzaamheid wordt de KFK in de Heukels gevolgd, zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97335.msg1049652#msg1049652.

Lijkt me niet ,
Volgens waarneming.nl : stekelbrem = vrij algemeen . Volgens KFK Heukels 877 = zeldzaam
                               : goudhaver = vrij algemeen .                             887 = zeldzaam
                               : kamgras    = algemeen      .                             998 = zeldzaam

Je moet op het laatste getal letten en dan in het overzicht kijken. 877 is dan vrij algemeen, 887 is ook vrij algemeen en 998 is algemeen.

Nee, 877, 887 en 998 vallen allemaal in kfk 6 (301-1000), wat Zeldzaam betekent.

Ik volg het niet helemaal meer.

877, 887 en 998 zijn de KFK's, niet het aantal kilometerhokken waarin de soort voorkomt.

De KFK's worden inderdaad in de Heukels' genoemd maar zijn daar slechts beknopt beschreven. Voor het gehele plaatje moet je dus Gorteria deel 29 vanaf blz. 57 lezen.

In Gorteria staat: dat elk cijfer een bepaalde periode beslaat en dus ook bij bovengenoemde soorten de achteruitgang laat zien. Bij Stekelbrem het eerste cijfer 8 is de periode 1902-1949, het tweede cijfer de 7 is 1975-1987 en het derde cijfer 7 1988-1999.

Bij elk cijfer van 0 t/m 9 horen een x-aantal kilometerhokken. Voor Stekelbrem de 7: 1001  - 3000 km-hokken, kijken we dan naar de Rode Lijst uit Gorteria deel 26 op blz. 106 bij Stekelbrem voorkomend in 1253 km-hokken. Let wel zowel de KFK als de Rode Lijst zijn inmiddels 12 jaar oud. Bij 7 hoort bij waarneming.nl vrij algemeen.

Dus dan klopt het dus wel dat ik ze zie staan in de streeplijst onder vrij algemeen.

Wat dan wel jammer blijft is dat Rode-Lijstsoorten bij waarneming.nl niet een andere kleur hebben want dat zijn nu juist de soorten waar GPS-coördinaten gevraagd worden door natuurorganisaties als SBB, Landschappen en NM, net als FLORON. Bij soortinformatie wordt wel naar de Rode Lijst verwezen maar het is niet duidelijk dat bij Stekelbrem Rode Lijst Gevoelig hoort.

Groet,

Petra



Groet, Petra

HPM

Nu begrijp ik er helemaal niets meer van. Volgens Heukels geeft het cijfer het aantal kilometerhokken weer en volgens Gorteria heel wat anders?


Herman van der Meer

WimV

Je begrijpt het inderdaad niet Herman.

In Gorteria staat het aantal echte kilometerhokken. In de Heukels staat een cijfercombinatie die twee zaken combineren. De verwarring ontstaat doordat er met drie perioden wordt gerekend, wat dan veel gaat lijken op de echte hoeveelheid kilometerhokken.
Bij een nieuwe revisie van de Rode Lijst komt er dus een nieuwe periode bij (zeg 2000-2010) en dan wordt het een 4 cijferige reeks. Voor Stekelbrem zou het dan best 8776 kunnen gaan worden.

Groetjes,
Wim

Willemien Troelstra

In de Heukels (drie-en-twintigste druk) staat dezelfde toelichting die Petra uit Gorteria citeert namelijk op p. 683 onder "Indeling van de soortbeschrijvingen; afkortingen". De KFK is een schaal die het aantal kilometerhokken waar een soort voorkomt vertaalt naar een cijfer van 0-9.
groet, Willemien Troelstra

HPM

In de Heukels staat bij de meeste soorten een KFK aangegeven, bijvoorbeeld 999. Op pagina 638 Staan de KFK's met het aantal kilometerhokken. Als ik het nu goed zeg dan wijst het laatste cijfer van de KFK bij de soorten naar de klasse en niet het hele cijfer naar naar het aantal kilometerhokken.
In 2009/2010 heb voor Rutger Barendse de status van alle soorten nagekeken en heeft hij in Wrn alles aangepast wat nodig was. Uit mij werkbestand blijkt dat ik daar maar een cijfer gebruikte (dat van de laaste periode) en die lijken te kloppen, dus waarschijnlijk begreep ik het toen wel goed.
Herman van der Meer

petraw

#48
Beste Hisko,

Ik heb de rest toch maar geprobeerd in te voeren, maar een aantal heel algemene soorten kan ik niet via de streeplijst invoeren omdat er in het scherm voor is gekozen om de combinatiesoort te gebruiken. Dat geldt voor het km-hok wat ik nu ingevoerd heb voor:

Gewone doterbloem - Caltha palustris subsp. palustris (nu in de streeplijst als Gewone en Spindotterbloem)
Gewone hoornbloem - Cerastium fontanum subsp. vulgare (nu in de streeplijst als Gewone en Glanzige hoornbloem)
Gewoon speenkruid - Ficaria verna subsp. verna (nu in de streeplijst als Gewoon en Vreemd speenkruid)
Jakobskruiskruid s.s. - Jacobaea vulgaris subsp. vulgaris (nu in de streeplijst als Jakobskruiskruid s.l.)
Bonte gele dovenetel - Lamiastrum galeobdolon subsp. argentatum (nu in de streeplijst als Bonte gele en Gele dovenetel)
Timoteegras - Phleum pratense subsp. pratense (nu in de streeplijst als Timoteegras en Klein timoteegras)
Gele morgenster - Tragopogon pratensis subsp. pratensis (nu in de streeplijst als Gele en Oosterse morgenster)

Op dit moment is het erg lastig om Sterrenkroos op naam te brengen, daarvoor moet je verder in het seizoen zitten, met bloemen, stuifmeel e.d. In de streeplijst staan wel de diverse soorten genoemd maar niet het geslacht Callitriche s.l. - Sterrenkroos s.l.

Via een omweg lukt het wel om de soorten aan te passen, heb ik inmiddels uitgeprobeerd door de waarneming van Gewone doterbloem aan te klikken en handmatig te wijzigen, maar dat kan niet de bedoeling zijn van een streeplijst.

Mogelijk dat er meer soorten zijn die erbij zouden horen, misschien wil iemand anders de lijst ook een keer doorkijken om evt. aanvullingen te melden.

Groet,

Petra
Groet, Petra

petraw

Beste Hisko,


Citaat van: petraw op februari 15, 2012, 19:38:33 PM
Beste Hisko,

Ik heb de rest toch maar geprobeerd in te voeren, maar een aantal heel algemene soorten kan ik niet via de streeplijst invoeren omdat er in het scherm voor is gekozen om de combinatiesoort te gebruiken. Dat geldt voor het km-hok wat ik nu ingevoerd heb voor:

Gewone doterbloem - Caltha palustris subsp. palustris (nu in de streeplijst als Gewone en Spindotterbloem)
Gewone hoornbloem - Cerastium fontanum subsp. vulgare (nu in de streeplijst als Gewone en Glanzige hoornbloem)
Gewoon speenkruid - Ficaria verna subsp. verna (nu in de streeplijst als Gewoon en Vreemd speenkruid)
Jakobskruiskruid s.s. - Jacobaea vulgaris subsp. vulgaris (nu in de streeplijst als Jakobskruiskruid s.l.)
Bonte gele dovenetel - Lamiastrum galeobdolon subsp. argentatum (nu in de streeplijst als Bonte gele en Gele dovenetel)
Timoteegras - Phleum pratense subsp. pratense (nu in de streeplijst als Timoteegras en Klein timoteegras)
Gele morgenster - Tragopogon pratensis subsp. pratensis (nu in de streeplijst als Gele en Oosterse morgenster)

Op dit moment is het erg lastig om Sterrenkroos op naam te brengen, daarvoor moet je verder in het seizoen zitten, met bloemen, stuifmeel e.d. In de streeplijst staan wel de diverse soorten genoemd maar niet het geslacht Callitriche s.l. - Sterrenkroos s.l.

Via een omweg lukt het wel om de soorten aan te passen, heb ik inmiddels uitgeprobeerd door de waarneming van Gewone doterbloem aan te klikken en handmatig te wijzigen, maar dat kan niet de bedoeling zijn van een streeplijst.

Mogelijk dat er meer soorten zijn die erbij zouden horen, misschien wil iemand anders de lijst ook een keer doorkijken om evt. aanvullingen te melden.

Groet,

Petra


We zijn nu 1,5 maand verder en ik zie dat er in de plantenstreeplijst nog steeds combinatiesoorten zitten. Misschien toch fijn als de hierboven genoemde soorten aangepast gaan worden.

Groet,

Petra
Groet, Petra

RutgerB

Beste Petra,

Er staan geen ondersoorten in die lijsten. Ik heb daar om gevraagd, maar dat is helaas niet doorgegaan. Er staan ook geen combinatiesoorten in. Ik denk dat jij bedoelt dat er soorten in staan met twee Nederlandse namen met een plusje in het midden; dat betekent dat alleen de ondersoorten een Nederlandse naam hebben en die zijn bij de soort gecombineerd.

Wat ik nog niet heb zien langskomen als opmerking is dat, volgens mij dit slimme strepen niet primair bedoeld is om een streeplijst in te vullen. Dat klinkt heel vreemd, maar; De bedoeling is dat je zoveel mogelijk waarnemingen ingeeft met exacte lokatie en dat je daarna naar de slimme streeplijst gaat om te kijken wat je mogelijk vergeten bent. Als je van een streeplijst moet overvinken is deze streeplijst gebruiksonvriendelijk. Dan moet je iets met die soortnummers doen (op waarneming.nl hebben ze ook allemaal die nummers) of een lang gevraagde (bij Telmee) streeplijst die er exact uitziet als de echte streeplijst en waar je on-line in kan aanvinken.  In Vlaanderen is die er al jaren.

Inmiddels kun je op waarneming.nl ook per jaar en zelfs voor de laatste 12 jaar oproepen wat je nog mist/moet in een hok. Dat is het slimme aan het strepen; je bent gefocused op de ontbrekenden.

Windekind

Hmmm, hoe gaat dat laaste dan Rutger ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

RutgerB

#52
Hieronder quote van een quote. Laat waarneming.nl gewoon staan in de links  ;)  Quote komt van hier; http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=70&t=10288&start=20  LET WEL; het gaat altijd alleen over je EIGEN waarnemingen.

CiteerEr is ook iets nieuws/aanvullends gemaakt. Het volgende is een quote van Hisko de Vries uit dit topic; http://forum.waarneming.nl/smf/index.ph ... msg1160969

Vervang waarneming.nl door waarnemingen.be in de links.

Citeerplanters,
je moet even een beetje 'klooien' maar voor hokken is de optie, in test, beschikbaar
Hoe kun je het testen ?
Begin hier http://waarneming.nl/daglijst/daglijst_start.php
selecteer het gewenste hok
druk op 'naar.streeplijst
in je browser komt nu een enorme link te staan
wijzig daglijst_fase2 in streeplijst zodat je iets krijgt zoals http://waarneming.nl/daglijst/streeplij ... 4968&geb=0
wat is nieuw: je kunt in een selectie box meerdere jaren selecteren, of onderin dat boxje kiezen voor '0' = alle jaren dan krijg je in de lniker kolom alle soorten te zien die JIJ ooit ( of in de gekozen jaren) gemeld hebt in dat hok
Je kunt ook nog een default kleed of gedrag selecteren welke dan geld voor alle ingevoerde soorten
ik hoor het wel.


Ik had zelf nog een verzoek. Kan in de schermen bij geziene soorten ook een teller komen ?
Groeten,
Rutger Barendse



hiskodevries

http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
deze moet foolproof zijn je hoeft alleen maar de selectie te wijzigen als je een ander default kleed/ gedrag bij je waarnemingen wilt, of een andere datum
voor de rest strepen en testen maar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

Ik heb net even bovenstaande link getest op een Rotterdams hok. Gelukkig werkt het selecteren van een hok nu wel.
Mijn eerste conclusie: de combinatie van een wetenschappelijke streeplijst met een Nederlandse daglijst werkt niet.
Dus ik weet niet of er ook een functie komt waarmee je kunt sorteren op "wetenschappelijke" naam?
De tweedeling in eerst alfabetisch meer gangbare soorten en daarna nog een keer alfabetisch bijzondere soorten vond ik eerst verwarrend, maar misschien komt het precies overeen met de buiten en de binnenkant van de gangbare streeplijst. In dat geval vind ik het een prima tweedeling. Omdat ik vanuit de wetenschappelijke lijst werkte overzag ik dat niet zo goed.
Hoe het nou werkt met waarnemingen die je eerder in het jaar hebt gedaan /later doet heb ik nog niet getest.
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Oh ja, nu nog wel even gekeken naar het invoeren van aanvullende waarnemingen van een andere datum (zelfde link als hierboven genoemd gebruikt), maar dan kun je dus volgens mij niet zien welke je al hebt ingevoerd op eerdere data in dat jaar. Dus het idee dat je snel kan zien welke soorten je nog mist... Of moet ik dan ergens anders kijken?
groet, Willemien Troelstra

hiskodevries

Dat zal ik nog wel toevoegen volgende week.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Corryabbink

#59
Citaat van: RutgerB op juli 06, 2012, 23:22:19 PM
Wat is er mis met de mogelijkheden in dit scherm?  http://waarneming.nl/daglijst/daglijst_start.php

Voor alle jaren; http://waarneming.nl/daglijst/streeplijst.php?user=40106&lat=0&lng=0&precisie=100&hok=25512&geb=0&naam=kmhok+180%2C363&start_datum=2012-07-06&area_search=0&sg=10&j%5B%5D=0&zz=2&sorteer=0&native=0&datum=2012-07-06&akt=0&kleed=0

Hallo Rutger,
Voor alle jaren.......zou ik graag willen maar ik heb geen idee welke planten ik op een bepaalde dag heb gevonden. Normaal gesproken prik ik 1 juli en dat is dan mijn jaarlijst. Op mijn streeplijst heb ik exacte data en momenteel ook uren. Dat is eigenlijk niet te doen. Uren, alsof je met je hobby uren gaat tellen. In ieder geval loop ik veel meer dan een dag in een hok. Ik heb nog lijsten van vorig jaar maar heb nu dus een probleem met data en uren. Hoe komen ze op het idee ;D Wanneer er, zoals voorheen, een opmerkingsveld in stond dan gaf ik b.v.: "inventarisatie 2011" mee, maar dat kan ook al niet meer.

Misschien is het voor deze site ook wel nuttig adminuren bij te houden....... :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"