Het onderdeel Plantenforum

Gestart door Margreet Kwh, januari 12, 2012, 12:48:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Beste beheerders van het onderdeel Plantenforum,

ik pleit ervoor om dit topic, http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0, wat gaat over wat je wel en niet moet invoeren, een duidelijker plaats te geven op deze pagina. Zo, dat iedereen die op deze pagina binnenkomt, dit onderdeel als eerste ziet.

Verder pleit ik ervoor om de mogelijkheid om via het forum cultivars, planten uit tuinen, en bomen te kunnen laten determineren, zonder die in te voeren in de database, expliciet aan te bieden. Nu kom je daar gaandeweg achter.

Daarmee kun je lijkt mij, voorkomen dat de discussie over "vervuiling van de database" met cultivars en tuinplanten elke keer weer opnieuw begint.

Met vriendelijke groet,
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Hallo Margreet,

Denk dat het lastig is/blijft, omdat ook al staat het topic bovenaan (wat ik wel een goed idee vind, overigens) er zijn zoveel waarnemers die niet/nauwelijks/nooit op het plantenforum komen, maar wel aangeplante planten etc invoeren.

Als ik vragen mag... Wat is het beleid van de admins? Want ik zie regelmatig waarnemingen die aangeplant zijn, bijv in heemtuin Thijsse's hof of waarnemingen zonder foto met "aangeplant" als kleed/gedrag. Maar ik zie zelden daar commentaar over. (Het gebeurt wel hoor, jullie geven wel commentaar, maar ik zie het zelf niet vaak (wil niet zeggen dat jullie dat niet doen), hier voorbeeld van waar het wel gebeurt: http://waarneming.nl/waarneming/view/48809120)

Ik kan me goed voorstellen dat als het veel gebeurt je als admin daar niet elke keer wat van wil/gaat zeggen. Klopt dat? Ik bedoel dit niet als kritiek maar als open vraag van "Hoe gaan jullie plantenadmins daar mee om en waarom hebben jullie voor die manier gekozen?"

Als je een zeldzame soort invoert krijg je soms zo'n pop-up met "deze soort is zeldzaam, weet je zeker dat je het gezien hebt?" Is het handig om (tijdelijk?) zo'n berichtje ook te laten verschijnen bij bijv waarneming die je wilt invoeren met "aangeplant" ?

Of dat als je kiest voor groep "planten" dat er tijdelijk dan een extra tekstregel verschijnt met heel kort wat wel/niet mag ingevoerd.

Gewoon dat iedereen weer even herinnert wordt.

Het zijn maar suggesties, goed bedoelt om mee te helpen / mee te denken.

Groetjes, Marleen


Datura

Ik ben ook voor een 'Sticky topic' met Wat in te voeren en wat niet (al zal er altijd een schemergebied blijven). Wim (geloof ik) gaf het al aan: ervaren floristen weten meestal wel wat in te voeren en wat niet, met de (waardevolle) laagdrempeligheid van Waarneming.nl zijn er genoeg gebruikers die hiervoor handreikingen willen. Overigens denk ik niet dat dit discussie kan voorkomen, maar wellicht voorkomt het dat idd telkens weer hele lappen tekst over hetzelfde geschreven wordt. Ook heb ik niks tegen een terugkerende discussie, houdt de mensen scherp, alleen een sticky topic maakt de discussies wel effectiever, en voorkomt wellicht het opnieuw schrijven van lappen tekst en het oprakelen van oude vergelijkbare discussies.

Mbt de cultivars etc, zou je aan een apart subforum kunnen denken waar bijvoorbeeld in de titel 'determinatie van aangeplante bomen, tuinplanten en cultivars'staat, met in de ondertitel expliciet vermeld dat het een topic is voor determinatie van soorten/waarnemingen die NIET in de database thuishoren.

Vind ik best een goed plan (er is iig behoefte aan).

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

petraw

Beste mensen,

Hier kan ik helemaal mee instemmen. Want net als anderen die geregeld hier opmerkingen over plaatsen heb ik geen zin steeds allerlei in het verleden gevoerde discussies naar voren te halen.

Wat Marleen in het draadje van Boerenkrokus zegt over knippen en plakken van belangrijke delen tekst vind ik ook een heel goed plan. Zet alles maar eens op een rijtje en dan helemaal bovenaan de bladzijde als eerste item.

Een apart onderdeel voor het determineren van tuinplanten, aanplant, inzaai is ook een goed idee.

Verder denk ik dat om de plantenwaarnemingen een meer volwassen karakter te geven (dan zullen ook de grote namen onder de botanici waarneming.nl als geloofwaardig gaan zien) er inderdaad zeer kritisch naar de waarnemingen van tuinplanten enz. gekeken moet worden.

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

wouterbosgra


Botervlieg

Misschien kunnen er aan het lijstje "wat niet invoeren" concrete voorbeelden genoemd worden. Zoals bijv Thijsse's hof dat planten daarvan niet ingevoerd mogen omdat het een heemtuin is.

Een melding bij het invul formulier zoals ik eerder in dit topic noemde lijkt me nog altijd zinvol. Ik denk dat er bij heel veel mensen onwetendheid over is. Dat ze niet weten dat er in parken echt bijna altijd of aangeplant is of escape. Of dat ze wel weten dat het aangeplant is, maar dat ze het desondanks gewoon invoeren (soms wel netjes met kleed/gedrag dat het aangeplant is).

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op januari 13, 2012, 12:12:50 PM
Misschien kunnen er aan het lijstje "wat niet invoeren" concrete voorbeelden genoemd worden. Zoals bijv Thijsse's hof dat planten daarvan niet ingevoerd mogen omdat het een heemtuin is.
...

Dan zou je een lijst toe moeten voegen van alle heemtuinen in Nederland en dat zijn er nogal wat. Gewoon de regel dat planten uit heemtuinen ingevoeren niet wenselijk is lijkt me meer dan voldoende. Je kan tenslotte ook volstaan met ingezaaide wegbermen en akkerranden ongewenst te noemen zonder elke wegberm en akker bij naam te noemen.
Een speciaal geval is misschien wel het botanisch sterk vervuilde Quackjeswater en omgeving, maar daar valt helemaal moeilijk te bepalen wat oorspronkelijk is en wat niet.
Herman van der Meer

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen