vlieg maar toch niet

Gestart door wouterbosgra, november 05, 2011, 18:44:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Blij als een kind vanwege mn nieuwe binoc ben ik de straat op gerend en heb ik het eerste het beste beest wat ik zag gevangen. Op het eerste gezicht een soort klein "vliegje".

Maar nu zie ik dat het beest vier vleugels heeft. Hoewel ik em prachtig in beeld heb lukken de foto's nog niet zo, maar dat zal wel een kwestie van oefenen zijn. Hopelijk ka iemad hier er chocola van maken!

wouterbosgra

misschien iets stofluizerigs? hier al een iets betere foto

jack_windig

Citaat van: wouterbosgra op november 05, 2011, 18:52:28 PM
misschien iets stofluizerigs? hier al een iets betere foto
Als je het stof er afhaalt zit je goed. Stofluizen hebben een flinke bumper voor op de kop.

wouterbosgra

hebbes, Aulacorthum circumflexum neem ik aan. bedankt!

spinnenvrouw

Gefeliciteerd met je binoc! Daar ga je heel veel plezier aan beleven  :duim:

Maar op grond van welke kenmerken ben je tot deze determinatie gekomen?
Jacomijn Prinsen

wouterbosgra

Citaat van: spinnenvrouw op november 09, 2011, 19:19:38 PM
Gefeliciteerd met je binoc! Daar ga je heel veel plezier aan beleven  :duim:

Maar op grond van welke kenmerken ben je tot deze determinatie gekomen?

ouderwets foto's vergelijken. alle luizenfoto's op wrn.nl bekeken en dit was de 'match'.

spinnenvrouw

Helaas, je hebt een paar kenmerken gemist.  Het meeste is overigens erg moeilijk te zien op de foto's. 
Voor het geval je ambities hebt in deze richting, heb je het beest nog? Dan kun je de kenmerken nalopen die in het gepinde draadje staan.  Maak eventueel een schetsje van de onderdelen die niet goed op de foto komen.
Bladluizen kun je bewaren in alcohol, een microscopisch preparaat is duurzamer maar vraagt meer laboratoriumfaciliteiten. Ze laten zich goed bekijken in vloeistof. Bij de spinachtigen staat een draadje tips en trucs met handigheidjes voor het bekijken van alcoholmateriaal. 

Kop: bij jouw beest lijkt de voorkant van de kop recht, bij A. circumflexum zit er een deuk tussen de antenne-inplantingen. In de literatuur spreekt men ook wel van de aan- of afwezigheid van frontaaltuberkels, de sokkels waarop de antennen zijn ingeplant.
Rugvlek: bij jouw beest lijkt die streperiger dan bij A. circumflexum
Siphonen: bij jouw beest gezwollen, bij A. circumflexum recht. Het rechterexemplaar is zichtbaar op je derde foto.
Het staartje lijkt wat plomper dan dat van A. circumflexum
Vleugeladering: bij jouw beest is de anaalader donkerder dan de andere, bij A. circumflexum is dat niet het geval.

Verder is A. circumflexum een soort die vooral in kassen voorkomt, en nauwelijks buiten. Maar dat is natuurlijk geen hard determinatiekenmerk.
Jacomijn Prinsen

wouterbosgra

Ik heb zeker ambities, maar die doe zal ik pas kunnen inzetten bij de volgende luis die ik tegenkom - dit beestje is inmiddels aan de vogels gevoerd. Stom dat ik dat pinned topic niet had bekeken. Ik zal de wrn eruit gooien

spinnenvrouw

Dat  pinned topic is pas heel recent gepind, dus dat kon je niet weten.
Laat de waarneming maar staan als bladluis onbekend, dat ik nu niet goed weet wat het is betekent niet dat er later iemand langskomt die het wel kan!
Jacomijn Prinsen