Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Citaat van: stevenvanleeuwen op februari 20, 2012, 13:43:16 PM
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
Juist wel. De snelheid waarmee dit opgelost is ligt een factor miljoen hoger dan voordat waarneming.nl bestond.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Oenanthe

Nu begrijp ik waarom er in de media altijd over dieren spotten wordt gepraat.... ;D . Ik ben erin getrapt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

De waarnemer zelf heeft mij een email gestuurd met melding dat de foto van elders komt, maar dat die wel een Lynx heeft gezien.
Binnen het admin gedeelte van het forum wordt een goede discussie gehouden om dit soort zaken nog sneller op te pakken.
Hier hebben we enorm van geleerd.
Over een week kan de eerste gedocumenteerde waarneming van een wolf komen :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fdebets

Ga er maar van uit dat er dan misschien wel meerdere lynxen rondlopen daar.
Plek kan kloppen.
Is een fotoval voor een lynx te doen? gaat een lynx op kadavers af? Zijn er meldingen van dood wild of schapen?

joostheeremans

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2012, 13:49:59 PM
De waarnemer zelf heeft mij een email gestuurd met melding dat de foto van elders komt, maar dat die wel een Lynx heeft gezien.
Binnen het admin gedeelte van het forum wordt een goede discussie gehouden om dit soort zaken nog sneller op te pakken.
Hier hebben we enorm van geleerd.
Over een week kan de eerste gedocumenteerde waarneming van een wolf komen :)




Waarom is de waarnemer in eerste instantie nog ingegaan op de rotsen en blaadjes op zijn foto?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Ik denk dat de waarnemer niet heeft kunnen overzien wat de impact zou zijn van een dergelijke waarneming. (ik laat in het midden of hij nu wel of niet een Lynx heeft gezien)

Ik denk dat we niet verder meer moeten discussiëren over deze waarneming.
Het is gebeurt. Helaas zijn er geen bewijzen boven tafel gekomen. Op naar de volgende waarneming.

fdebets

Ik denk dat extra monitoring wel belangrijk is. het gaat immers niet om een losstaande melding...

alegro

#187
Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2012, 13:49:59 PM
De waarnemer zelf heeft mij een email gestuurd met melding dat de foto van elders komt, maar dat die wel een Lynx heeft gezien.

Dat die foto nep is, was ook zonder aanvullend fotomateriaal al zo klaar als een klontje. Als je een foto maakt en je bent een dag
later al niet meer in staat het origineel te reproduceren kan dat maar 1 ding betekenen: je hebt het geheugenkaartje gewist of
geformateerd en er daarna een hele reeks foto's overheen geschoten. Binnen 1 dag. Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk!

Zolang je dat laatste nog niet hebt gedaan is het namelijk altijd mogelijk om de originele opnamen van het kaartje weer tevoorschijn
te halen, zelfs als alles gewist of geformateerd is.

Dit lijkt me iets om rekening mee te houden als er weer eens 1tje met een spectaculaire doch vage waarneming komt opdraven.
Grüezi mitenand,
Arjan

BartNoort

Hoe groot is de kans dat je een lynx in het wild in zijn rug kan benaderen en dichtbij genoeg kan komen om hem zo te fotograferen zonder dat hij je aankijkt.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

DuDe

#189
Citaat van: Danny katerbarg op februari 20, 2012, 14:23:09 PM
De E-mail van de waarnemer is ......., voor de mensen die nog met hem willen spreken;) Ik had hem via deze mail gefeliciteerd. Wat ik ook al apart vondt dat hij mij niet bedankte voor zijn felicitatie maar zei dat hij er geen moeite voor heeft gedaan om de lynx te vinden. Maar opzoek was naar insecten
Ik stel voor dat het emailadres wordt verwijderd

edit: adres ook verwijderd  :angel:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Gerard Troost

Danny, kun je dat emailadres even weghalen. Het lijkt me niet de bedoeling iemand email adres hier te posten. (Zelf niet als hij een minder leuke grap uit haalt)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

RasManen

Dan mot je hem niet meequoten ;)
Wim Nap

Oenanthe

Danny, publiceer NOOIT andermans mailadres op internet en haal die in ieder geval direct uit je bericht. Dit is onfatsoenlijk en bezorgt de eigenaar van het adres massa's spam.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Certhia

Citaat van: henrike1977 op februari 20, 2012, 13:24:40 PM
Tsja, als men zich niet door de roes van het idee dat de Lynx weer gezien is NL laat meevoeren dan kan je eigenlijk wel nagaan dat zo'n foto zonder teletoeter eigenlijk helemaal niet gemaakt kan worden van een dier dat zo schuw is als een Lynx. Als je goed kijkt zie je dat de oren niet eens naar achteren gedraaid zijn. Het dier is volledig ontspannen. Hoe kan je zonder geluid te maken zo dicht bij een dier komen in een bos? Je maakt altijd geluid. Takjes die breken, blad onder je voeten. Het dier had op z'n minst op het geluid moeten reageren door de oren iets naar achteren te draaien. Het heeft zulke scherpe zintuigen om te kunnen overleven, een geluidje kan leven of dood betekenen, dus zal het daar op reageren, ook al is dat maar minimaal. Dit dier is nog net niet z'n snuit aan het wassen en compleet ontspannen. Dan gaat het dus om een dier dat menselijk contact gewend is, of opgezet. In dit geval het eerste. Het is overigens wel flink balen.


sorry, niet helemaal mee eens. Heb ik Polen een wilde Lynx gezien op klaarlichte dag die zelf zonder zoom herkenbaar op de foto had gestaan als we toen een foto hadden kunnen maken. Onder goede omstandigheden kun je gewoon tegen zoiets aanblunderen.


Groetjes


Marc

Danny katerbarg

Oke excuses , heb hem verwijderd.

DuDe in je citaat staat de E-mail nog steeds. Dus die graag ook verwijderen.

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

RasManen

Maar zonder gekheid, wel Lynx gezien, en een willekeurige foto van een andere Lynx geupload, snijdt geen hout natuurlijk. Niet als je op zoek gaat naar de plek, en op details van de foto ingaat. 'T is gewoon een beetje dom van hem
Wim Nap

acherontia

Gewoon echt een echte Belg.......  ;D  (tenminste als je het AD moet geloven)

Jeroen

henrike1977

Citaat van: Certhia op februari 20, 2012, 14:31:08 PM
Citaat van: henrike1977 op februari 20, 2012, 13:24:40 PM
Tsja, als men zich niet door de roes van het idee dat de Lynx weer gezien is NL laat meevoeren dan kan je eigenlijk wel nagaan dat zo'n foto zonder teletoeter eigenlijk helemaal niet gemaakt kan worden van een dier dat zo schuw is als een Lynx. Als je goed kijkt zie je dat de oren niet eens naar achteren gedraaid zijn. Het dier is volledig ontspannen. Hoe kan je zonder geluid te maken zo dicht bij een dier komen in een bos? Je maakt altijd geluid. Takjes die breken, blad onder je voeten. Het dier had op z'n minst op het geluid moeten reageren door de oren iets naar achteren te draaien. Het heeft zulke scherpe zintuigen om te kunnen overleven, een geluidje kan leven of dood betekenen, dus zal het daar op reageren, ook al is dat maar minimaal. Dit dier is nog net niet z'n snuit aan het wassen en compleet ontspannen. Dan gaat het dus om een dier dat menselijk contact gewend is, of opgezet. In dit geval het eerste. Het is overigens wel flink balen.


sorry, niet helemaal mee eens. Heb ik Polen een wilde Lynx gezien op klaarlichte dag die zelf zonder zoom herkenbaar op de foto had gestaan als we toen een foto hadden kunnen maken. Onder goede omstandigheden kun je gewoon tegen zoiets aanblunderen.


Groetjes


Marc
Ik zei ook niet dat je het dier niet op de foto kan krijgen. Ik zeg en blijf zeggen dat je van dichtbij nooit een foto van zo'n ontspannen dier kan maken. Deze foto was volgens waarnemer genomen met een compactcamera (ja, vanachter het gaas) dus dan moet je wel heel dichtbij komen.
Groet Henrike Visser

frankw

Citaat van: RasManen op februari 20, 2012, 14:32:40 PM
Maar zonder gekheid, wel Lynx gezien, en een willekeurige foto van een andere Lynx geupload, snijdt geen hout natuurlijk. Niet als je op zoek gaat naar de plek, en op details van de foto ingaat. 'T is gewoon een beetje dom van hem
Ach dat gebeurd regelmatig. Mensen die met andermans foto willen aantonen wát ze hebben gezien. Spijtig idd dat hij er dan zo diep op in gaat.. Jeugdig over-enthousiasme wellicht?

Maar mocht het een bewuste actie zijn als carnavalsgrap oid dan mag deze waarnemer w.m.b. direct gebanned worden van deze site!

HPM

Citaat van: stevenvanleeuwen op februari 20, 2012, 13:43:16 PM
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
zorgt wel weer voor een stuikje bekendheid

Ja, we zijn freaks die gevaarlijke dieren spotten.

"In Zuid-Limburg zou een gevaarlijke lynx zijn opgedoken. Een
Belgische fotograaf zegt het dier te hebben gespot en heeft hem
gefotografeerd. Echt of hartstikke nep?

De Belg plaatste de pica van het bijzondere dier op de website
Waarnemingen.nl. Dat is een site waar dierenfreaks foto's
kunnen plaatsen van dieren die zij hebben gespot in de natuur."

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/gesprekvddag/2012/w08/lynx-gespot-in-limburgse-bossen.xml
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op februari 20, 2012, 15:41:41 PM
Citaat van: stevenvanleeuwen op februari 20, 2012, 13:43:16 PM
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
zorgt wel weer voor een stuikje bekendheid

Ja, we zijn freaks die gevaarlijke dieren spotten.

"In Zuid-Limburg zou een gevaarlijke lynx zijn opgedoken. Een
Belgische fotograaf zegt het dier te hebben gespot en heeft hem
gefotografeerd. Echt of hartstikke nep?

De Belg plaatste de pica van het bijzondere dier op de website
Waarnemingen.nl. Dat is een site waar dierenfreaks foto's
kunnen plaatsen van dieren die zij hebben gespot in de natuur."

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/gesprekvddag/2012/w08/lynx-gespot-in-limburgse-bossen.xml

Dat zijn "we" niet. Het webadres is namelijk anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2012, 15:45:18 PM
Citaat van: HPM op februari 20, 2012, 15:41:41 PM
Citaat van: stevenvanleeuwen op februari 20, 2012, 13:43:16 PM
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
zorgt wel weer voor een stuikje bekendheid

Ja, we zijn freaks die gevaarlijke dieren spotten.

"In Zuid-Limburg zou een gevaarlijke lynx zijn opgedoken. Een
Belgische fotograaf zegt het dier te hebben gespot en heeft hem
gefotografeerd. Echt of hartstikke nep?

De Belg plaatste de pica van het bijzondere dier op de website
Waarnemingen.nl. Dat is een site waar dierenfreaks foto's
kunnen plaatsen van dieren die zij hebben gespot in de natuur."

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/gesprekvddag/2012/w08/lynx-gespot-in-limburgse-bossen.xml

Dat zijn "we" niet. Het webadres is namelijk anders.

Dat zal wel door die Belg komen  :)
Herman van der Meer

frankw

Citaat van: HPM op februari 20, 2012, 15:41:41 PM
Citaat van: stevenvanleeuwen op februari 20, 2012, 13:43:16 PM
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
zorgt wel weer voor een stuikje bekendheid

Ja, we zijn freaks die gevaarlijke dieren spotten.

"In Zuid-Limburg zou een gevaarlijke lynx zijn opgedoken. Een
Belgische fotograaf zegt het dier te hebben gespot en heeft hem
gefotografeerd. Echt of hartstikke nep?

De Belg plaatste de pica van het bijzondere dier op de website
Waarnemingen.nl. Dat is een site waar dierenfreaks foto's
kunnen plaatsen van dieren die zij hebben gespot in de natuur."

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/gesprekvddag/2012/w08/lynx-gespot-in-limburgse-bossen.xml
Ach "pers" die het heeft over picas plaatsen hoeven we ook niet al te serieus te nemen..

Robert Heemskerk

#203
Ik dacht vanmiddag een olifant gezien te hebben maar deze bestaat nog niet als soort op waarneming.nl?

De olifant zwom langs de oever van de Oostvaardersdijk volgens mij..
Ik had geen fototoestel bij me.
Het was een mooi gezicht met de zendmast van Lelystad op de achtergrond.


Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik nu koorts heb en ziek thuis zit.  :-\
En vanavond zit ik in een uitzending van Paul en Witteman!

DuDe

Citaat van: Robert Heemskerk op februari 20, 2012, 16:09:32 PM
En vanavond zit ik in een uitzending van Paul en Witteman!
Dan hebben Jeroen en Pauw zeker vrij?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2012, 13:49:59 PM
Over een week kan de eerste gedocumenteerde waarneming van een wolf komen :)

Kan ik ook een gedocumenteerde olifant indienen? Pas nog gezien tussen de bomen in Rhenen  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

melvinspil

Na al deze commotie denk ik wel twee keer na voordat ik een dergelijke waarneming erop zet. Feit dat het zogenaamde bos waar de Lynx zich dan zou bevinden meteen in het nieuws stond vind ik nou niet echt bevorderlijk.
Is die informatie gelekt uit waarneming of elders?
Hij stond toch onder embargo?

Weia

Eerst niet onder embargo...
Het is overigens geen zogenaamd bos maar een wel een zogenaamde lynx!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Norman

#208
Citaat van: melvinspil op februari 20, 2012, 16:59:36 PM
Na al deze commotie denk ik wel twee keer na voordat ik een dergelijke waarneming erop zet. Feit dat het zogenaamde bos waar de Lynx zich dan zou bevinden meteen in het nieuws stond vind ik nou niet echt bevorderlijk.
Is die informatie gelekt uit waarneming of elders?
Hij stond toch onder embargo?

Melvin,

Zolang je eerlijk en oprecht je waarnemingen invoert is er niets aan de hand.
Als je voor de grap een Wolf in het Amsterdamse Bos invoert loop je het risico gekielhaald te worden.

Maar als jij meent ergens een Wolf meent te hebben gezien, vooral in voeren en als het mogelijk is met foto's.
Let goed op wat je gezien hebt zodat je je waarneming weer op schrift kan reproduceren. En als je het niet zeker weet, zet je de waarneming keurig op onzeker en als je de locatie niet bekend wilt maken kun je deze vervagen.

V.w.b. de Lynx. Deze stond eerst openbaar en vrij snel daarna op embargo. 

joostheeremans

Citaat van: melvinspil op februari 20, 2012, 16:59:36 PM
Na al deze commotie denk ik wel twee keer na voordat ik een dergelijke waarneming erop zet. Feit dat het zogenaamde bos waar de Lynx zich dan zou bevinden meteen in het nieuws stond vind ik nou niet echt bevorderlijk.
Is die informatie gelekt uit waarneming of elders?
Hij stond toch onder embargo?


Voor al deze commotie had je dit ook moeten doen vind ik, altijd afwegen of het wereldkundig maken van een waarneming geen vervelende gevolgen heeft. Overigens hebben de admins in mijn ogen snel en adequaat gehandeld, alleen vraag ik me af wie de Twitter van wrn.nl beheert, tot op dit moment staat hier de locatie nog op.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-