Ring gegevens openbaar op internet

Gestart door Botervlieg, oktober 24, 2011, 15:41:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik ben niet echt een "vogelaar", maar vind het wel leuk om ze waar te nemen.
Vooral als een vogel een ring heeft, is het leuk om te achterhalen waar de vogel vandaan komt.
Ook ben ik wel eens bij het ringen geweest.

Ik heb van verschillende waarnemers/vogelaars gehoord dat zij vinden dat de ring nummer (ongeacht of het van de poot, vleugel, nek of waar dan ook komt) geheim moet blijven. Omdat mensen misbruik (kunnen) maken van de gegevens door valse meldingen te doen.

Anderzijds zie ik regelmatig bij waarnemingen de volledige ringgegevens staan.

Ik ben wel benieuwd wat jullie er nou eigenlijk van vinden. Is het echt zo dat er misbruik van wordt gemaakt? Of valt dat heel erg mee? Is het gewenst om de gegevens volledig op waarneming te zetten of is het wijs om enkele cijfers ervan weg te laten en te vervangen door bijv "xx".

Graag jullie mening.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Er worden geregeld wel waarnemers verbannen uit databases. Er blijven mensen die het leuk vinden om zulke meldingen door te geven. Wat mij betreft kan er toch veel openlijker mee worden omgegaan. Dichtzetten van deze data is onmogelijk. En mischien stimuleert het "geheim" houden wel de idioten om maar vage meldingen te geven.

Vind het zelf overigens ook leuk om te lezen wat de details achter een aflezing zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

het 'geheim' houden van ringnummers ( ik neem even aan kleurringen) is toch werkelijk niet meer van deze tijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 24, 2011, 15:58:26 PM
Vind het zelf overigens ook leuk om te lezen wat de details achter een aflezing zijn.

Dat vind ik zeker ook, maar daarvoor hoef ik niet de ringnummers te weten / daarvoor hoeven die niet openbaar op internet te staan

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2011, 16:03:58 PM
het 'geheim' houden van ringnummers ( ik neem even aan kleurringen) is toch werkelijk niet meer van deze tijd

Ik bedoel alle ringnummers, ook die van de zilveren ringen.

Groetjes, Marleen

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2011, 16:03:58 PMhet 'geheim' houden van ringnummers ( ik neem even aan kleurringen) is toch werkelijk niet meer van deze tijd

Daar ben ik het dus volkomen mee eens. En dat geldt dus net zogoed voor metalen ringnummers.

Er zijn bovendien legio openbare websites (honderd of meer) met gigawaslijsten met complete ringnummers en de hele mikmak.

Jeroen en ik (en anderen) kunnen zonder enig probleem een gigalijst van deze websites ophoesten (of via Google enzo vinden).

Groetjes, Klaas

Oenanthe

Het is in de ringerswereld inderdaad gebruikelijk om ringnummers niet volledig te publiceren. De reden is dat sommige zieke geesten die informatie dan gaan gebruiken om valse meldingen met dat ringnummer te doen. Maar anderzijds kan iedereen aan volledige ringnummers komen wanneer hij of zij een ring vindt en inzendt. "Het publiek" dat dus geen volledige ringnummers mag lezen om misbruik te voorkomen krijgt van de ringcentrale op grote schaal volledige ringnummers waarvan niet valt na te gaan wat de ontvanger met de informatie doet. Mede om die reden publiceert VRS Meijendel in zijn jaarverslagen gewoon het volledige ringnummer bij elke terugmelding.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


Klaas van Dijk

http://www.falsterbofagelstation.se/index_e.html (en gewoon wat zoeken op de verschillende vogelsoorten; alles wijst zich vanzelf).

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op oktober 24, 2011, 16:19:26 PMHet is in de ringerswereld inderdaad gebruikelijk om ringnummers niet volledig te publiceren. De reden is dat sommige zieke geesten die informatie dan gaan gebruiken om valse meldingen met dat ringnummer te doen. Maar anderzijds kan iedereen aan volledige ringnummers komen wanneer hij of zij een ring vindt en inzendt. "Het publiek" dat dus geen volledige ringnummers mag lezen om misbruik te voorkomen krijgt van de ringcentrale op grote schaal volledige ringnummers waarvan niet valt na te gaan wat de ontvanger met de informatie doet. Mede om die reden publiceert VRS Meijendel in zijn jaarverslagen gewoon het volledige ringnummer bij elke terugmelding.

hoi Maarten,

Ik zou graag een nuancering willen aanbrengen dat het bij sommigen in de ringerswereld gebruikelijk is om ringnummers niet volledig te publiceren. Er zijn ook genoeg voorbeelden van ringers / groepen ringers die wel heel open zijn (en waren) over ringnummers.

Misbruik kan dus een rol spelen, maar dat geldt natuurlijk ook voor waarnemingen in het algemeen.

Verder goed dat jullie in de jaarverslagen gewoon wel de volledige ringgegevens vermelden. Veel (alle?) buitenlandse Ringcentrales doen dit ook in de jaarverslagen die ze maken. Tegenwoordig staan heel wat van deze jaarverslagen ook gewoon online. Het is wat zoeken, maar dan kun je echt giga veel te weten komen.

En VRS Falsterbo heeft dus ook alle terugmeldingen gewoon online staan. Via de url klikken op 'Recoveries' en dan kun je de wereld aan terugmeldingen bekijken. Min of meer net zoals jullie jaarverslagen, maar dan alles en online & doorzoekbaar & sorteerbaar op van alles & nogwat. Echt een prachtige website & een klasse voorbeeld hoe het dus ook kan.

Groetjes, Klaas

nlzorg01

Het lijkt me geen probleem om ringcodes via waarneming.nl te publiceren. Ik doe het nu al een paar jaar en heb van misbruik nog nooit iets gemerkt (iemand wel voorbeelden?). Soms vermeld ik er ook nog wat aardigheden bij zoals terugkeer na het broedseizoen, gedrag, etc. De spanning of het aflezen lukt voordat de vogel weer weg is, de contacten met een hoop mensen binnen het wereldje en de life histories die een verhaal op zich kunnen zijn, maken het voor mij een bijzonder leuke hobby en dat wil ik graag met anderen delen. Zelf hoop ik dat het publiceren van dergelijke gegevens anderen stimuleert om ook wat vaker ringen af te lezen.

Groeten,
JanZ

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: nlzorg01 op november 09, 2011, 20:43:03 PM
Het lijkt me geen probleem om ringcodes via waarneming.nl te publiceren. Ik doe het nu al een paar jaar en heb van misbruik nog nooit iets gemerkt (iemand wel voorbeelden?). Soms vermeld ik er ook nog wat aardigheden bij zoals terugkeer na het broedseizoen, gedrag, etc. De spanning of het aflezen lukt voordat de vogel weer weg is, de contacten met een hoop mensen binnen het wereldje en de life histories die een verhaal op zich kunnen zijn, maken het voor mij een bijzonder leuke hobby en dat wil ik graag met anderen delen. Zelf hoop ik dat het publiceren van dergelijke gegevens anderen stimuleert om ook wat vaker ringen af te lezen.

Groeten,
JanZ
Zo denk ik er ook over. Vind het altijd jammer dat de "Grote meeuwenjongens" dit niet doen. Overigens geen verwijt.
Zelf doe ik het ook niet, ik kom al amper aan het doorgeven van al mijn aflezingen. Dan zit het invoeren op Wrn.nl en ook niet bij. Afgelopen jaar ruim 5.000 aflezingen gedaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Hallo JanZ,

Ik ben het met je eens dat alle verhalen rondom de geringde vogel altijd erg leuk zijn, ook om met anderen te delen.

Maar... daarvoor is het ringnummer openbaar maken, niet noodzakelijk. Die enthousiasme en leuke verhalen kun je ook delen zonder dat je het volledige ringnummer plaatst.

Denk ik....

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Marleen, je hebt volkomen gelijk. Er is geen enkel bezwaar tegen het openbaar maken van interessante of boeiende ringgegevens en het is helemaal niet nodig om daarbij het ringnummer bekend te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

Vind ik ook Marleen.

Als mensen iets willen onderzoeken m.b.v. ringgegevens kunnen ze dit samen met het Vogeltrekstation doen.

Wat heeft het publiceren van de gegevens op andere plekken voor een voordeel?
Hoe groot die lijsten ook zijn, die zijn nooit compleet toch?

Zodra "mensen met foute bedoelingen" (ik ken ze niet, maar goed) bij een ringnummer de goede soort weten, is het al veel moeilijker om deze foute meldingen uit de database te filteren.
Weet iemand hoe groot deze vervuiling is of is het vooral een theoretisch risico?

Overigens lezen ook mensen met goede bedoelingen wel eens de ringen verkeerd af (bijv. halsbanden terwijl de gans al dood is).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

hiskodevries

Als ringers niet willen dat hun kleurringen op internet komen moeten ze die ringen vooral niet gebruiken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tom1980

Citaat van: M. Baltus op november 09, 2011, 20:47:37 PM
Hallo JanZ,

Ik ben het met je eens dat alle verhalen rondom de geringde vogel altijd erg leuk zijn, ook om met anderen te delen.

Maar... daarvoor is het ringnummer openbaar maken, niet noodzakelijk. Die enthousiasme en leuke verhalen kun je ook delen zonder dat je het volledige ringnummer plaatst.

Denk ik....

Groetjes, Marleen

Klopt :duim:
Maar eigenlijk zou je er geen rekening mee moeten houden,
Maar blijkbaar zijn er mensen,als ik de bovenste berichten moet geloven,
Die doodleuk ringen melden die ze niet zien :huh: :huh:
Dan is de optie die jij noemt zeker een uitkomst.
Maar is toch geen lol aan valse gegevens doorgeven.
Kun je net zo goed een andere hobby doen,
Waar je wel naar waarheid handelt.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Botervlieg

Persoonlijk vind ik het, zoals ik eerder al schreef, dus niet nodig. Ik schrijf bij de waarneming wel of ik de waarneming heb gemeld en waar.
En eventueel in grote lijnen info uit de lifehistory.

Overigens, als ik bijv in Haarlem zie dat iemand een vogel met ring heeft waargenomen, dan vind ik het leuker om er naar toe te gaan, als ik het ringnummer nog niet weet.
Het lijkt mij voor anderen ook leuk om zelf het ringnummer waar te nemen en verrast te worden met de ringgegevens / lifehistory.

Maar prima als jullie een andere mening hebben, maar daarom mag ik er toch wel gewoon voor kiezen om het op deze manier te doen?
(Foto's waarop de ringnummers zijn vervaagt, worden nu door de admins vervaagt.)

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 14:11:08 PM
Als ringers niet willen dat hun kleurringen op internet komen moeten ze die ringen vooral niet gebruiken

Wie zegt dat het hier (alleen) om kleurringen gaat, Hisko?
Er zijn ook ringaflezers die bij hun waarneming foto's van de volledige (metalen) ring zetten, of het ringnummer bij de waarneming schrijven.


Folkert Jan

Rare wereld. Ringen om vogels doen die openbaar te bekijken zijn, maar dan verontwaardigd zijn als die ringgegevens op foto's zichtbaar zijn op openbare websites
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Oenanthe

Citaat van: Folkert Jan op april 19, 2013, 14:55:43 PM
Rare wereld. Ringen om vogels doen die openbaar te bekijken zijn, maar dan verontwaardigd zijn als die ringgegevens op foto's zichtbaar zijn op openbare websites

Eerst even lezen wat er eerder is ingebracht voor je een oordeel velt Folkert Jan. Zoals ik op 24 oktober schreef heeft de terughoudendheid met het publiceren van ringnummers inderdaad vooral te maken met het feit dat we in een rare wereld leven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

ik ken de argumenten, maar hoe vaak is dat bewezen gebeurt ? keer of vijf ?/!
Weegt dat op tegen het leuk maken van (kleur) ring aflezen, vast niet
dit is 2013
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:18:19 PM
ik ken de argumenten, maar hoe vaak is dat bewezen gebeurt ? keer of vijf ?/!
Weegt dat op tegen het leuk maken van (kleur) ring aflezen, vast niet
dit is 2013

Wat voor toegevoegde waarde heeft het als iemand het ringnummer op de site zet?

Gerard Troost

Citaat van: M. Baltus op april 19, 2013, 15:20:16 PM
Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:18:19 PM
ik ken de argumenten, maar hoe vaak is dat bewezen gebeurt ? keer of vijf ?/!
Weegt dat op tegen het leuk maken van (kleur) ring aflezen, vast niet
dit is 2013

Wat voor toegevoegde waarde heeft het als iemand het ringnummer op de site zet?
Er is geen toegevoegde waarde als je zelf de nummers al hebt doorgegeven.
En juist omdat dit 2013 waarbij het zo makkelijk is om "even" alle fotos van geringde "soort x" uit jou omgeving door te bladeren maakt het voor wetenschappers lastiger om zeker te zijn dan mensen niet een lettertje gegokt hebben.
We hebben het over wetenschappelijk onderzoek, daar moet je als het mogelijk is elke onnodige kans twijfel wegnemen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Geen, maar wat is er tegen ?
allemaal aannames uit het verleden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerWe hebben het over wetenschappelijk onderzoek, daar moet je als het mogelijk is elke onnodige kans twijfel wegnemen.
Daar wil ik best een boom over opzetten in deze tijd waar een zendertje zo veel makkelijker is en veel meer data levert zodat we geen 100.000 den vogels hoeven te ringen / lastig te vallen om het zelfde resultaat te behalen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:34:34 PM
Geen, maar wat is er tegen ?
allemaal aannames uit het verleden.
Ik draai de vraag om, wat is het nut voor het onderzoek?

En jij weet zeker dat aannames uit het verleden zijn. Mooi, kom maar op met bewijzen dat het geen invloed heeft.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:36:23 PM
CiteerWe hebben het over wetenschappelijk onderzoek, daar moet je als het mogelijk is elke onnodige kans twijfel wegnemen.
Daar wil ik best een boom over opzetten in deze tijd waar een zendertje zo veel makkelijker is en veel meer data levert zodat we geen 100.000 den vogels hoeven te ringen / lastig te vallen om het zelfde resultaat te behalen
Zenders zijn veel duurder, geven meer overlast (voor de vogel) en gaan vooral niet zo heel erg lang mee. Ringen is dus (nog) niet overbodig
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

tuurlijk
zie hier http://www.wadertrack.nl/default2.asp?tab=ringsystemen
alle mogelijke codes
dus ik kan massaal scholeksters melden met een 'code' terwijl ik die nooit gezien heb.
waarom dan geen foto`s/waarnemingen toestaan van ge(kleurr)ingde  vogels  omdat het (zogenaamd) foute meldingen in de hand kan werken.
dan moet je 1 lijn trekken en alle mogelijke codes verbergen op dit soort sites.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:36:23 PM
CiteerWe hebben het over wetenschappelijk onderzoek, daar moet je als het mogelijk is elke onnodige kans twijfel wegnemen.
Daar wil ik best een boom over opzetten in deze tijd waar een zendertje zo veel makkelijker is en veel meer data levert zodat we geen 100.000 den vogels hoeven te ringen / lastig te vallen om het zelfde resultaat te behalen

Ik wil niet veel zeggen, maar hoe denk je dat die zender op/aan die vogel komt? Juist: Vangen. Oeps, net zoals met de ring. Verschil:  :huh:

En ja mensen willen de ring aflezen, worden vogels dan opgejaagd: vast wel, maar dan ben je je vogel en ring "kwijt" dus dat zou dom zijn.
Bovendien denk ik dat het niet meer verstoring geeft dan waarnemers/vogelaars die vogels fotograferen (steeds een stapje dichterbij).

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 15:44:34 PM
tuurlijk
zie hier http://www.wadertrack.nl/default2.asp?tab=ringsystemen
alle mogelijke codes
dus ik kan massaal scholeksters melden met een 'code' terwijl ik die nooit gezien heb.

Maar dan weet je nog niet waar de vogel zicht bevind of dat het beest mogelijk al dood is.

Op waarneming.nl heb je én de soort vogel, én het ringnummer én de locatie. Als jij (ook) de rest van de gegevens wilt hebben kan je gewoon melden.