Endoparasiet kruipt uit Amaurobius

Gestart door frits_b, oktober 22, 2011, 23:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frits_b

Heeft iemand hier weleens een endoparasiet uit een spinnenachterlijf zien komen? Ik had zoiets nog nooit meegemaakt, maar een Amaurobius die ik in Frankrijk ving, bleek een parasiet in zich te dragen.

Een dag nadat ik 'm ving was ie dood, en er stak een groot en raar geval uit zijn achterlijf. Dat bleek een levend wezen en enkele uren later had ie het achterlijf van de spin compleet leeggezogen en zich ervan losgemaakt. Meer foto's en een link naar een videootje van de druk doende larve zijn te zien op het duitse spinnenforum: http://spinnen-forum.de/smf/index.php?topic=9143.0

Als iemand een idee heeft wat betreft de soort van de parasiet, houd ik me harte aanbevolen.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

jvogels

#1
Spinnenhorror; cool.

edit: van Acroceridae is bekend dat de larven inderdaad in het achterlijf van spinnen ontwikkelen. Ik neem aan dat deze snel zal verpoppen?

frits_b

Bedankt voor de tip. Ik heb flink gezocht op het net, maar geen larve-foto van een der Acroceridae kunnen vinden die enigszins lijkt op die van mij. Ik hoop dat 't verpoppen goed zal gaan...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

blaauw7

Erg mooi! Ben benieuwd wat er uit komt.
Groeten,
Dick Belgers

jvogels

Ik zal maandag op het werk eens in het boek van Paul Beuk duiken (checklist of the diptera of the Neterlands), daar staat wat info over acroceridae in.

jvogels

van soortenbank.nl:

Lengte 4-7 mm, juni-augustus.

Kenmerken
Opvallend gebochelde, kleine kogelvliegen met een zeer kleine kop die voornamelijk uit facetogen bestaat. De vleugels hebben aan de binnenhoek een opvallend groot thoracaal schubje, typisch voor vele groepen kogelvliegen.

Voorkomen
Ogcodes soorten komen voor op open terreinen. Meestal zijn ze zeldzaam, maar soms worden er een aantal soorten in grote aantallen gevonden.

Levenswijze
De volwassen vliegen zuigen nectar. Het vrouwtje produceert wel 5000 eieren. De daaruit kruipende larven gaan op zoek naar een spin, maar de vindkans is klein. Eerst klampen zij zich vast aan een spin en proberen zich daarna in de zachte huid van het achterlijf naar binnen te dringen. De larven ontwikkelen zich in het achterlijf en doden de gastheer op den duur. Er kunnen zich 1-3 larven succesvol in één spin ontwikkelen. In sommige soorten kogelvliegen kan een larvale rustperiode (diapauze) optreden van wel 9 maanden. Verpopping bij kogelvliegen van het geslacht Acrocera vindt plaats in een webje dat de spin vlak voor haar dood maakt en wat de larve gebruikt om te verpoppen. De vlieg komt ongeveer na 3 weken uit en heeft een levensverwachting van ongeveer 6 weken. Kweekresultaten wijzen uit dat kogelvliegen weinig of niet gastheerspecifiek zijn, met andere woorden de larven van kogelvliegen gebruiken veel verschillende soorten spinnen voor hun ontwikkeling.

Een foto van een pophuid gevonden, dat komt toch aardig in de buurt van wat jij op de foto hebt gezet.



frits_b

En zo ziet ie er vandaag uit:
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

jvogels

Je ziet de vorm van de vlieg al: lijkt me sterk als daar geen acroceridae uit gaat komen. Die bochel met de kop er onder geplant, exact het bouwplan.

frits_b

Ja, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

jvogels

Ik heb dit kweekdraadje ook toegevoegd bij Jacomijns sticky topic.

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

frits_b

Frits Broekhuis

welokee/spinnen


Iolaire

Bijna science fiction! Alien-like! Heel mooi Frits! :duim:
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

frits_b

Het vliegje is uit de cocon gekropen! Zo ziet ie eruit, volgens een kenner is het - zoals ik al vermoedde  ;) - een mannetje Acrocera orbiculus.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

harry60

Prachtig nog nooit eerder gezien.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning


Joris Menten

Voer je de vlieg ook in op observado (best bij de plaats vanwaar de spin komt)? Deze vliegen worden meen ik zeer zelden waargenomen. Ik heb de soort inmiddels op observado aangemaakt. Joris

frits_b

Citaat van: Joris Menten op november 28, 2011, 17:06:45 PM
Voer je de vlieg ook in op observado (best bij de plaats vanwaar de spin komt)? Deze vliegen worden meen ik zeer zelden waargenomen. Ik heb de soort inmiddels op observado aangemaakt. Joris

is gebeurd
Frits Broekhuis

welokee/spinnen