Indonesische Wantsen

Gestart door Arp, oktober 19, 2011, 01:34:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

LET OP : BOUWPUT !


Dit forumdraadje is een experiment.
Naar aanleiding van dit voorstel wil ik eens kijken of het lukt om hier gezamenlijk een min of meer "aardige" fotoverzameling op te bouwen van wantsen die in Indonesië voorkomen, nadrukkelijk zonder de hoop of intentie dat het ooit compleet zou kunnen zijn. Misschien dat het ooit wel een aardig beginpunt zou kunnen worden voor "zoektochten" naar namen bij vakantiefoto's uit dat gebied, maar vooral eigenlijk omdat het leuk is om een aantal foto's van fraaie wantsjes bij elkaar te hebben.


Spelregels (voorlopig?!)


In de bovenste berichtjes ga ik wat thumbnail-overzichtjes en lijstjes bijhouden. Als je zelf foto's hebt die je wilt toevoegen dan kun je gewoon een nieuw berichtje onderaan hangen. Later werk ik die foto's in de bovenste berichtjes erbij in.

Plaats één "beest" per bericht. Dat mogen meer foto's van hetzelfde dier zijn (je kunt per bericht meer dan één bijlage toevoegen of meer dan één foto van observado e.d. overnemen), en als je er (zo goed als) zeker van bent dat je wel twee of meer individuen hebt, maar van één soort dan kun je die ook combineren, maar maak geen berichten met meer dan één soort aan want dan wordt het antwoorden erg onoverzichtelijk.
En zoals altijd wenselijk: Zet erbij waar en wanneer gefotografeerd en hoe groot het beestje was.

Antwoord zomogelijk altijd met "Citaat" (Quote). Indien je op een berichtje van een ander wilt reageren, bijvoorbeeld omdat je een suggestie voor de naam hebt, gebruik dan de "Quote"-functie van het forum zodat duidelijk is op welk bericht (c.q. welk beest) je reageert. Dat hoeft niet de hele lap tekst te zijn(!), maar de standaard quote voegt een link toe die naar het originele berichtje verwijst. Op die manier blijft het ook duidelijk waar je op reageert als je antwoordt op een berichtje dat al ouder is (verder naar boven staat).

Wantsen "uit de regio" zijn welkom!! Hoofdzakelijke doel is om plezier te hebben aan onze gefotografeerde dieren. Het "Indonesië" uit de titel mag best wat breder gezien worden. Het is sowieso moeilijk te controleren - (betrouwbare) checklists zijn er voor veel groepen nauwelijks. Als er op een goed moment duidelijk wordt dat een hier getoonde soort echt niet in Indonesië voorkomt, kan er altijd nog een opmerking bij gezet worden. Maar veel beesten die in Australië, Sri Lanka, India, Vietnam, Thailand etc. gefotografeerd zijn hebben grote kans ook in Indonesië voor te (kunnen) komen.


Ik wil nadrukkelijk een optie openhouden om berichtjes samen te voegen als ik denk dat dit het hele topic overzichtelijker houdt. Zo zou ik me voor kunnen stellen dat ik een antwoord dat een tijd later (veel lager in het topic) gegeven wordt, bij het oorspronkelijke bericht (aanvraag) erbij inplak om vraag en antwoord weer bij elkaar te brengen (en zo één berichtje te vormen waarin alle info voor die soort samenkomt). Daarbij zal ik er (uiteraard) op toezien dat duidelijk blijft wie wat geschreven heeft, zodat daarover geen verwarring ontstaat.

Door hier te een bericht/antwoord te plaatsen ga je er impliciet mee akkoord dat je bericht gemanipuleerd of zelfs verwijderd kan worden ten behoeve van de overzichtelijkheid van het hele topic.


Links en literatuur
Dit moet een lijstje worden met websites, links naar online literatuur (PDFjes, BHL, etc) of zelfs literatuurverwijzingen zonder link die allen handig kunnen zijn om te raadplegen als je opzoek bent naar de naam voor een beestje op een foto (ofzo).
Dit wordt geen wetenschappelijke bibliografie. Niet "compleet", vast niet "de beste" links/publicaties maar toch handig hoop ik.
Voor Indonesië zelf is niet altijd veel te vinden. Hier worden dus ook links opgenomen naar websites uit andere landen, zelfs tot China, Korea en Australië aan toe - gewoon omdat daar ook soorten getoond/behandeld worden die je in Indonesië ook aan kunt treffen.


Dit overzicht is mede tot stand gekomen met de hulp van Mark Schellekens, ... (en Arp)






Fotopagina's
Indo/Malay:
papua-insects.nl
FoBI
Bugwood
natureloveyou
Aussie/NZ:
CSIRO
Insects Townsville
OzAnimals
Life Unseen
Brisbane Insects
Waterways
ICDB specimen
Thailand:
Siam Insect-Zoo
Thai Bugs
Forest Entomology
HK, Korea, .. :
hkwildlife.net
Sheperd's Truth
nature.go.kr
MaoMorning
Taiwan:
Chen Ching-Fu
Taiwan Insect Wiki
Digital Insects Taiwan
gaga.biodiv.tw
entomol.ntu.edu.tw
TaibNET
digitalarchives.tw
Links op forum
Chinese namen

Japan
PMNH: nobuhisa & seiko takano
Tokyo 23 Ward
ujiharao.exblog.jp
Bugs1/Bugs2
Soortgroepen
Cimicomorpha

Coreoidea
~ Species File
Flickr Coreoidea
Lygaeoidea
Soapberry Bugs

Pentatomoidea
Key 2 Stink Bugs
Tessaratomidae
Pyrrhocoroidea


Taxonomie: ITIS - EOL - funet.fi - ZipcodeZoo
Flickr zoek: Heteroptera+Indonesia -
Flickr strm: Bogor's - [BiG FiSh's PaRk] - Leemt2 -
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
De volgorde van de groepen is enigszins willekeurig, niet taxonomisch !!
Pentatomomorpha I
Coreoidea
Anoplocnemis sp. (Coreidae, Mictini); Surabaya, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Anoplocnemis sp. (Coreidae, Mictini); Surabaya, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Anoplocnemis sp. (Coreidae, Mictini); Surabaya, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp. (Coreidae, Acanthocorini); Kediri, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp. (Coreidae, Acanthocorini); Kediri, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp. (Coreidae, Acanthocorini); Kediri, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Physomerus grossipes (Coreidae, Acanthocorini); Kediri, Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Physomerus grossipes (Coreidae, Acanthocorini); Kediri, Java, IDN
cc0/pd (Arp)



Lygaeoidea



Pyrrhocoroidea
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Pentatomomorpha II

Pentatomidae



Tessaratomidae


Plataspididae


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#3
Cimicomorpha
Reduviidae
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
reserve
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Edit: Det./conf. Anoplocnemis sp. Berend Aukema (link)

Naar aanleiding van deze aanvraag van Mark Schellekens had ik wat eigen Coreidae van Java opgegraven. Het beest van Mark en één van mijn Randwantsen zijn volgens mij zeer waarschijnlijk Anoplocnemis phasianus (Coreidae, Coreinae, Mictini) (Edit: Nee "sp." - zie notitie onderaan). Ik zet ze hier alvast beide neer.




(c) Mark Schellekens
Anoplocnemis sp.

(Coreidae, Coreinae, Mictini)
Flores, Indonesië
Citaat van: Mark27 op oktober 15, 2011, 11:12:44 AM
Ik kwam deze afgelopen zomer op het Indonesische eiland Flores tegen. Ik ben toen gaan zoeken en heb mijn foto toen "poss M.longicornis genoemd"........ Ik kwam hem trouwens ook op Bali tegen.

Foto: CC0/PD (Arp)
Anoplocnemis sp.

(Coreidae, Coreinae, Mictini)
Surabaya, Java, Indonesië
Deze kwam ik zelf tegen in de tuin van het RKZ (ziekenhuis) in Surabaya, Java, Indonesië. Het is een knappe wants - een goede 25mm uit m'n herinnering. Heb er later nog een keer eentje gevonden (volgens mij dezelfde in elk geval), maar die vloog weg voordat ik een foto kon maken - mooie rode kleur op de rug onder de vleugels.
Meer kiekjes bij de waarneming en in grotere kwaliteit op WATW (1, 2, 3)
Berend meldt over mijn voorstel "cf. Anoplocnemis phasianus" het volgende:
Citaat van: Berend Aukema op oktober 20, 2011, 12:13:29 PM
.... niet tot op soort te determineren!
Ik had me gebaseerd op de soorten die ik via de Coreoidea Species File kon vinden, maar er ook niet helemaal uitgekomen. Nog eens puzzelen wat de andere mogelijkheden zijn ... ;)


Hoewel deze dus niet tot op de soort de benoemen is zal ik hier nog wat info over de mogelijke opties bij elkaar scharrelen.

Eén van de mogelijke opties Anoplocnemis phasianus (ook wel A. phasiana). Deze zuigt o.a. aan bomen van geslacht Erythrina en "various vegetables". Puttarudraiah & Maheswaraiah (1956) geven: "grapes, brinjal, lablab, redgram, groundnut, glyricidia, pongemia and ridge gourd"

.... (wordt vervolgd)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
Edit: Det./conf. Acanthocoris sp. Berend Aukema (link)

Dit was een wat kleinere Randwants - nauwelijks groter dan onze Coreus marginatus, misschien 15mm ofzo. Na wat zoeken op internet was ik op geland op Acanthocoris scaber (Coreinae, Acanthocorini), een soort die in heel Zuidoost-Azië algemeen schijnt te zijn.

Gevonden nabij Kediri (Java, Indonesië) aan een mij onbekende plant naast een greppel die om een suikerrietakker heen liep.

Berend meldt over mijn voorstel "cf. Acanthocoris scaber" het volgende:
Citaat van: Berend Aukema op oktober 20, 2011, 12:13:29 PM
.... niet tot op soort te determineren!
Ik had me gebaseerd op de soorten die ik via de Coreoidea Species File kon vinden (verspreiding, beschrijvingen etc), maar kennelijk weer wat over het hoofd gezien. ... Try again - back to school  ;D

Hier wat kiekjes die bij de observatie zitten. Een paar grotere versies op WATW (1, 2, 3)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#8
Edit: ID conf. Berend Aukema (link)

Dit was weer een flinke, zo rond 20-25mm. Zat nog geen meter bij de vorige vandaan - dus ook Kediri (Java, Indonesië) aan de rand van een veld suikerriet en is volgens mij ook een Acanthocorini.

Deze scheld ik voorlopig maar uit voor Physomerus grossipes (Coreinae, Acanthocorini). De soort staat bekend als "Sweetpotato Bug" en die zullen daar ongetwijfeld ook op een steenworp afstand verbouwd worden.

Hier de kiekjes die bij de observatie zitten. Grotere versies weer op WATW (1, 2)




Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

#9
Deze viste mijn zoon uit het zwembad in Maumere (Centraal Oost-Flores) op 27 juni 2011.

Mark


Notities van Arp (2011-10-28):

© Mark Schellekens
Tessaratoma cf. papillosa?
(Tessaratomidae, Tessaratomini)
Maumere, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Tessaratoma cf. papillosa?
(Tessaratomidae, Tessaratomini)
Maumere, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Tessaratoma cf. papillosa?
(Tessaratomidae, Tessaratomini)
Maumere, Flores, IDN


Dit is een Tessaratomidae en plaatjes kijkend denk ik dat Tessaratoma papillosa (Tessaratomini) een hele goede optie is (?!) Zie o.a. hier, hier en hier. Let vooral op de vorm van de schouderpartij. Misschien heb je de nimfjes ook gezien?
Dit is natuurlijk slechts een optie - moet nog uitvogelen of er geen verwisselaars zijn. De soort komt in elk geval wel in Indonesië voor; zie de pagina voor Tessaratoma op de website van Philippe Magnien.

Andere Tessaratoma uit Indonesië zijn o.a.: Tessaratoma oblonga, T. stictica, T. striata.

Een oude publicatie over Tessaratoma papillosa met mooie tekenigen erbij:
Kershaw, J.C. (1907) XV. Life-history of Tessaratoma papillosa, Thunberg. - Transactions of the Royal Entomological Society of London, Vol.55(2), pp.253–258. @BHL (Plate 23)

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#10
En deze is van genomen in Kelimutu National Park (centraal Flores) op c.800m bzn op 4 oktober 2005.

Mark


Notities van Arp:


(c) Mark Schellekens
cf. Glaucias sp.??

(Pentatomidae, Pentatominae)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië
Voor deze lijkt het geslacht Glaucias me een aardige zoekrichting. Van de soorten die David Rider noemt komen er sowieso een aantal in Indonesië voor. Verspreidingsgegevens zijn o.a. bij elkaar te scharrelen uit deze links: Checklist Chineese Pentatomidae, Cat. Hemiptera, Insects of Micronesia (met beschrijvingen voor veel soorten) ...
Heb er nog niet diepgaand mee zitten puzzelen. Voorlopige opties(?): Glaucias amyoti (Timor, NwGuinea), Glaucias dorsalis (o.a. Maleisië), Glaucias impar (Javan Sumatra Borneo), Glaucias montivagus (o.a. Sarawak Borneo), Glaucias nigromarginatus (o.a. Indonesië), Glaucias subpunctatus (o.a. Indonesië). Maar heb ook niet voor alle soorten al gegevens gevonden.


Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#11
En een Vuurwants die een Nymph andere Wants te pakken heeft. Gemaakt in Kelimutu National Park 16-6-2011 op c.800m bzn.

Mark


Notities van Arp:



(c) Mark Schellekens
cf.
Dindymus rubiginosus
?

(Pyrrhocoridae?)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië
Van deze werd ik een beetje ongelukkig. Ik had wel Pyrrhocoridae aan andere beesten zien zuigen, vooral eigenlijk P. apterus aan soortgenoten, maar in feite zijn ze fytofaag, toch? Hetzelfde geldt voor Largidae en Soapberry Bugs (Rhopalidae, Serinethinae), die qua habitus/kleur ook zouden kunnen. Extra verontrustend is dat de enige andere foto's die ik aanvankelijk kon vinden van (volgens mij) dezelfde soort ook aan een beest zuigt. Voor de zekerheid had ik zelfs door de Reduviidae heen gebladerd, maar er zijn er wel een paar met zulke dunne poten (Zelus?), maar de rest van de habitus klopt gewoon niet.  Die naamloze foto's op Photobucket zijn van "Maomorning" en zijn website (waar de foto's namen hadden) is helaas verdwenen. Maar op het forum van hkwildlife staan ze ook; ook zonder naam.

Ah bof. Ondertussen drie keer straal langsgekeken: David Mohn heeft toch ook een dergelijke staan als Dindymus rubiginosus. Met die naam erbij vind je via google ook gemakkelijk meer foto's - lijkt een goede optie.

Kennlijk zijn Dindymus over het algemeen pure rovertjes - op foto's ook altijd aan het vreten. En deze eet zelfs slakken :o

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#12
Nog 2, beiden gemaakt in Kelimutu NP op c.800m bzn. Wants (1) is gemaakt op 7-10-2005 en de andere op 30-9-2005.
Volgens mij, als leek, zelfde soort.

Mark


Notities van Arp (2011-10-21)
Bijgewerkt 2011-10-25, 03:28:
Aan deze moet ik nog beginnen. Twijfel ook een beetje of ze echt wel dezelfde soort zijn, maar eerst maar eens een zoekrichting vinden  :rolleye:





(c) Mark Schellekens
??

(??)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië

Misschien Rhyparochromidae :huh:

(c) Mark Schellekens
??

(Reduviidae??)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië
Deze is toch echt wel anders. Doet mij erg aan onze Peirates denken - misschien Reduviidae dus :huh:
Deze naamloze lijkt wat in de buurt te komen?
Volgens deze checklist voor India komen in Indonesië minimaal de volgende Peiratinae voor:
Androclus pictus (Herrich-Schaeffer 1848)
Cleptocoris atromaculatus Stål 1870
Cleptocoris lepturoides (Wolff 1804)
Ectomocoris atrox (Stål 1855)
Ectomocoris elegans (Fabricius) 1803
Lestomerus affinis (Serville 1831)
Sirthenea flavipes (Stål 1855)

Ik geef Cleptocoris sp. een aardige kans - zie bijvoorbeeld deze C. maurus (ergens anders op de wereld).

Hier is een toffe publicatie met beschrijvingen van veel soorten. Mijn voorlopige kandidaat: Cleptocoris lepturoides ??

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Berend Aukema

#13
De laatste twee zijn correct en van de andere is in elk geval het genus correct ...



Antw. Arp (2011-10-19)
Ha Berend, Geweldig dat je meekijkt - ben ik erg blij mee :) - en bedankt voor je bevestigingen natuurlijk!
Citaat van: Berend Aukema op oktober 19, 2011, 14:36:49 PM
De laatste twee zijn correct en van de andere is in elk geval het genus correct ...
For future reference, ik ga ervan uit dat dit gaat over de enige drie soorten die momenteel bovenaan in de thumbnails staan (op volgorde) niet dus, zie verderop - hieronder aangepast:
:huh: cf. Anoplocnemis phasianus ? -> nu: Anoplocnemis sp. (mogelijk A. phasian(a|us)?)
:huh: cf. Anthocoris scaber ? -> Anthocoris sp. (mogelijk A. scaber?)
:right: cf. Physomerus grossipes ? => (cf./? verwijderd)



Antw. Berend (2011-10-20)
Dag Arp,
Ik bedoelde de laatste twee foto's: die van Physomerus grossipes! De andere zijn niet tot op soort te determineren!
Berend



Antw. Arp (2011-10-20)
@Berend:
Citaat van: Berend Aukema op oktober 20, 2011, 12:13:29 PM
Ik bedoelde de laatste twee foto's: die van Physomerus grossipes! De andere zijn niet tot op soort te determineren!
Tsjonge, zo gemakkelijk klets je langs elkaar heen dus  :o  Ik heb het aangepast, mee eens zo?

Had je voor de Acanthocoris (cf. scaber?) en de Anoplocnemis (cf. phasianus?) nog specifieke dubbelgangers in het achterhoofd ?

Mark27

#14
Dit lijkt me een Nymph. Gemaakt op 17-6-2011 Kelimutu NP.

Mark


Thijs (2011-10-21, 15:30:26):
Je nimf lijkt veel op de nimf van een Halyomorpha halys


Mark (2011-10-21, 16:00:26):
Ik zal eens gaan kijken, bedankt voor de info!

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#15
En dit ook. Nymph gemaakt ook op 17-6-2011 in Kelimutu NP c.800 bzn.

Mark


Thijs (2011-10-21, 16:22:07):
Je andere nimf (deze dus - ed.) lijkt op deze: http://www.fobi.web.id/v/insect/f-cor/mic-lon/Mictis-longicornis_Penggaron_01.jpg.html  :-\


Mark (2011-10-21, 16:27:56):
Lijkt me inderdaad in die richting. Myctis komt in ieder geval op Flores voor. Bedankt weer voor de info.

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#16
En nog eentje!! Gemaakt op 21-6-2011 Kelimutu NP.

Mark


Arp (2011-10-21, 16:00-17:05 4 edits):



(c) Mark Schellekens
Leptocorisa sp.
??

(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië



(c) Mark Schellekens
Leptocorisa sp.
??

(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië
Van "deze" heb ik zelf ook stapels kiekjes uit alle hoeken van Java, maar moet ze nog uitsorteren. Tot dusver was ik uitgekomen op de Rijstwants Leptocorisa oratorius (id: "Walang sangit") - een Alydidae. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of er geen dubbelgangers zijn. Deze publicatie nog eens opzoeken... Ah: hier ... en nu nog bestuderen  :rolleyes:

Leptocorisa oratorius is een "plaag" voor rijstculturen en is er algemeen en wijd verspreid in Azië.

Dat wordt voorlopig een "sp."-tje lijkt me  :rolleyes:
Must haves:
Ahmad, Imtiaz (1965) The Leptocorisinae (Heteroptera: Alydidae) of the world. - Bulletin of the British Museum (Natural History) Entomology, Supplement Vol.5, pp.3-­156 (475 figs.) Leptocorisa: pp.69-­110.

Doesburg, P.H. van; Siwi, Sri S. (1983) Two new species of Leptocorisa from Indonesia (Heteroptera: Coreidae: Alydinae). - Entomologische Berichten (1983)

Siwi, Sri S.; Doesburg, P.H. van (1984) Leptocorisa Latreille in Indonesia (Heteroptera, Coreidae, Alydinae). - Zoologische Mededelingen, Vol.58(7), pp.117-129.. ISSN:0024-0672. PDF
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#17
Laatste voor vandaag. Zat in het huis op 25-6-2011. Mooi beestje!

Mark


Arp (2011-10-22, 18:55):


(c) Mark Schellekens
?Placosternum/Rolstoniellus?
(Pentatomidae)
Flores, Indonesië


(c) Mark Schellekens
?Placosternum/Rolstoniellus?
(Pentatomidae)
Flores, Indonesië
Plaatjeskijkend kom ik een aantal keren beesten met de naam "Placosternus taurus" tegen die er enigszins op lijken: ...

Probleem: De naam Placosternus blijkt (ook?) een geslacht van Boktorren te zijn  :rolleye:  :huh:

David Rider geeft een aantal Pentatomidae met de achternaam "taurus":
Borrichias taurus Distant, 1910 [Phyllocephalinae: Phyllocephalini]
Dryadocoris taurus Distant, 1910  - Eudryadocoris goniodes [Pentatominae: Antestiini]
Thoreyella taurus Jensen-Haarup, 1931 [Pentatominae: Procleticini] 

Voor de eerste en de laatste vind ik plaatjes die er niks op lijken, voor de tweede vind ik in de gauwigheid even nix ... (?)

Enig idee wat een geldige naam of synoniem voor Placosternus taurus zou kunnen zijn ??

Op deze pagina staan er nog een paar met opvallende schouders - de meeste als Pentatoma xyz


Arp (2011-10-23, 02:35):
Door nog even op BHL te zoeken naar "Placosternus" kwam ik, behalve boktorren, ook een pagina tegen met de volgende zin:
CiteerAmasenus (nov. gen., mit Placosternus, welche Gattung nach des Verf.'s Ansicht nicht zu den Phyllocephaliden, sondern in die Nähe von Tropicoris gehört, verwandt) corticalis Malacca.
Zoeken naar Amasenus corticalis levert deze foto's op van het type in het Zweedse Naturhistoriska riksmuseet. Dat komt wel heel dicht in de buurt  B)
En die bestaat volgens David Rider wel: Amasenus Stål, 1863 (Pentatominae: Rolstoniellini)

Tribus Rolstoniellini (PDF) dus (pfff, nog nooit van gehoord, wat kan een mens toch weinig weten  :-\ )

Bijzonder: In die publicatie van Rider zelf, komen we dan ook de nieuwe combinatie Rolstoniellus taurus tegen, maar in zijn species index (zie hierboven) niet (?) Die publicatie is van 1995 (c.q.97?), dus er zal wel weer wat veranderd zijn ondertussen ...

Anyway, natuurlijk zijn verspreidingsgegevens uit 1995 (voor een matig onderzocht werelddeel??) met een korreltje zout te nemen, maar volgens zijn overzichtje soorten binnen de Rolstoniellini zitten de volgende dan in de regio:
Amasenus corticalis Stål, 1863 - India, Ligor, Malacca.
Critheus painei Ghauri, 1963 - Borneo
Rolstoniellus javanicus (Yang, 1935) - Java

De namen die in de publicatie van Rider door Rolstonielledingens vervangen worden zijn Compastes en afgeleiden daarvan. Voor het zoeken in oude literatuur is dus Compastes javanicus of ~ taurus etc. wellicht een handige combinatie (voor 1848 dan weer Pteropus, maar dat is op geen van bovenstaande soorten van toepassing).

Alweer bijzonder: Ook een logische "javanicus" vind ik niet in Rider's species_index_J terug. Lastig zoeken ...  :huh:


Rider, D. A. (1997) Rolstoniellini, replacement name proposed for Compastini Distant, 1902, a tribal name based on a generic junior homonym. - Journal of the New York Entomological Society, Vol.103(4)(=1995?!), pp.401-403.( PDF)

Ghauri, M.S.K. (1962) A preliminary revision of the little-known genus Critheus Stål (Pentatomidae, Heteroptera). -Journal of Natural History, Ser.13, Vol.5(55), pp.407-415. abstract


Ah ... DUHH! ... met Placosternum ipv Placosternus komen er ook meer vergelijkbare Wantsen voor de dag. Morgen toch die plank voor m'n kop maar eens een stukje dunner schaven  :rolleye:
Dan kent David Rider ze plotseling toch ook (sorry  :-X ) inclusief Placosternum taurus (maar niet in de species index dus). Onder andere in deze PDF zitten een paar Japanners met vergelijkbare schouderpartijen. Maar geen van die namen vind ik bij de Rolstoniellini en die Rolstoniellus taurus zal dus een ander beest zijn dan die Placosternu(m/s) taurus  :rolleye:

Toch lijken die twee groepen wel op elkaar. Die gekke, korte, dunne antennes vind ik nog steeds meer op dat type van Amasenus corticalis lijken, dus ik ben wel erg benieuwd hoe die Rolstoniellus javanicus eruit zou moeten zien.

snetverdrie.... wat een lastpakken zijn dat  :wacko: 


Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Jan van Duinen

#18
Hoi Arp,

In de zeer oude dia scans nog een stel wantsen gevonden. Genomen op Sulawesi 1989.



Mark (2011-10-21): Mooie plaatjes ook vanaf Sulawesi!!



Arp (2011-10-21):
Hé Jan, Gaaf dat je ook meedoet  :lol:
Citaat van: Jan van Duinen op oktober 21, 2011, 22:23:43 PM
In de zeer oude dia scans nog een stel wantsen gevonden. Genomen op Sulawesi 1989.



(c) Jan van Duinen
cf. Physomerus sp. ??

(Coreidae, Coreinae, Acanthocorini)
Sulawesi, Indonesië
Volgens mij zou dit een koppeltje Physomerus sp. moeten zijn - linksboven dame, rechtsonder meneer.
Ik heb even in m'n notities gekeken die ik heb opgeslagen toen ik voor mijn Physomerus op zoek was en daar staat ook een Physomerus flavicans genoemd met onder andere de volgende kenmerken:
CiteerUpper side black, head with a central longitudinal yellow line, pronotum with a yellow anterior collar, a yellow medial line, crossed by a yellow transverse line before the middle, this transverse line terminated by backwardly directed longitudinal stripes, which become thinner towards the ends, and do not reach the posterior edge
Van die dwarsstreep zie ik niks, dus ik denk dat dit wellicht ook grossipes zou kunnen zijn, met een wat sterker ontwikkelde middenstreep (??)
Verder moet er ooit een P. parvalus Dallas 1852 beschreven zijn waarvan de Coreoidea Species File zegt:
CiteerScrutiny: Dolling, 2010, Probably a synonym of Physomerus grossipes (Fabricius, 1794)

Berend kon de grossipes van mij bevestigen, dus misschien kan hij met deze ook wat beginnen?

Voor flavicans en parvulus kon ik geen foto's vinden, maar ik plak er voor een indruk van de variatie nog even een paar links bij voor "P. grossipes"(?) :  fredmiranda Bugwood Nature Observer (met nimf) lucidcentral

Opvallend is dat ik deze ook een aantal keer tegenkom met de naam Physomerus grossipes - verkeerd benoemd, of afwijkende kleurvorm?
Refs:
Coreoidea Species File

Blöte, H.C. (1935) Catalogue of the Coreidae in the Rijksmuseum van Natuurlijke Historie. Part II. Coreinae, First Part. - Zoölogische Mededeelingen, Vol.18, pp.. PDF (Physomerus flavicans: pp.216-217)

Mark27

#19
Deze is van 24-10-2005, wederom Kelimutu NP, Flores.

Mark


Arp (2011-10-22, 00:26):


(c) Mark Schellekens
Piezodorus hybneri s.l.

(Pentatomidae)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië



Foto: CC0/PD (Arp)
Piezodorus hybneri s.l.

(Pentatomidae)
Surabaya, Java, Indonesië
Deze had ik voorlopig Piezodorus hybneri s.l. gedoopt. Ik quote even mijn eigen tekst van WATW:
CiteerThe name 'Redbanded Shield Bug' (or Stink Bug, sometimes Red-banded, and also abbreviated as RBSB) is used for (presumably) various species of Piezodorus on various continents that some authors argue might all be one species. The ones from Indonesia seem to be identified as Piezodorus hybneri but the animals from Australia previously identified under this name are argued to be a different species (based on male genetalia) and are now identified as Piezodorus oceanicus by some, leaving open the possibility that Indonesian specimen might also be that species. A third RBSB from the Americas goes by the name of P. guildinii and some authors seem to think these might actually be hybneri also (?!)

Regardless of name, all these 'Podsucking Bugs' are considered pests of various crops and hence also carry vernacular names such as 'Legume Stink Bug' or 'Alfalfa Bug'. The 'Redbanded' in the general vernacular name refers to the band across from shoulder to shoulder that is pinkish-red in most females and off-white (as seen here) in most males. This Bug was smallish (8mm?) - clearly much smaller than the European relative Piezodorus lituratus.
Surabaya, Java, Indonesia, September 2010

Let op: Deze is eventueel te verwarren met Ocirrhoe unimaculata - voor zover die foto correct op naam gebracht is en voor zover die soort in Indonesië voorkomt (??)

@Berend: Is er iets definitiefs bekend over de situatie betreffende Piezodorus hybneri/oceanicus voor Indonesië?
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#20
En nog eentje van 2-7-2011 zelfde lokatie!

Mark


Arp (2011-10-22, 00:50):


(c) Mark Schellekens
Riptortus cf. linearis
??

(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, Indonesië

Deze ben ik zelf helaas niet tegengekomen. Het is een Alydidae en ik ben er redelijk van overtuigd dat het een Riptortus sp. moet zijn, met de kennelijk zeer algemene Riptortus linearis wellicht als een goede optie??. Maar er zijn er geloof ik nog een paar die erop lijken?
Oh ja, ik had hier al eens wat uitgezocht:
Riptortus linearis kennelijk aan Soja, Riptortus pedestris aan Bonen ed. Volgens
deze Checklist voor een gebied in Vietnam daar in elk geval minstens al:

  • Riptortus linearis Fabr., 1775    
  • Riptortus pedestris Fabr., 1775.    
  • Riptortus parvus Hsiao, 1964 (=??Neomegalotomus p.??)
Een andere naam die je veel tegenkomt is Riptortus clavatus of Riptortus serripes.
Verder uitzoeken dus ...  :huh:

FoBI
De verspreidingsgegevens voor Riptortus spp. in de Coreoidea Species File zijn goeddeels onbruikbaar. Geen enkele soort zou in Indonesië (of Australie) voorkomen. Dat klopt niet. Wel kun je ze wellicht gebruiken omdat een paar soorten (Afrika enzo) wel tamelijk onwaarschijnlijk zullen zijn. Verder is er wat uit de Zoological Catalogue voor Australië te halen:

  • Riptortus abdominalis  (Westwood, 1842) - Australië; Indonesië: Irian Jaya.
  • Riptortus atricornis Stål, 1873 - Australië; Java (aka: Riptortus linearis atricornis?!!)
  • Riptortus linearis - Australië tot Taiwan; Indonesië: Java, Kalimantan, Sumatra;
  • Riptortus parvus Hsiao, 1964 - "Asia-Temperate, China, .."
  • Riptortus pedestris (Fabricius, 1775) - "India orientalis"?
  • Riptortus serripes - Australië; Nieuw Guinea; "Oriental Region—Malaysia"
  • ...?
Coreoidea Species File: Riptortus

Cassis G.; Gross, G.F. (2002) Alydidae In: Zoological Catalogue of Australia, Hemiptera: Heteroptera (Pentatomomorpha), Volume 27.3B. Collingwood Victoria: CSIRO Publishing. PDF (sample)

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#21
En een laatste op dit late tijdstip. Kelimutu NP 25-6-2011.

Mark


Arp (2011-10-22, 17:40):
Wellicht is het geslacht Cusponia voor deze een goede zoekrichting? Ik vind bijvoorbeeld deze Cuspicona forticornis veel overeenkomst hebben.
:huh:
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#22
Ik pleur hier ook alvast een paar neer waar ik nog niet fatsoenlijk naar gezocht heb  :P


Ø Arp
Plataspi(di)dae sp.
Surabaya, Java, Indonesië
 
Deze Plataspidae/Plataspididae (welke van de twee is nou correct??) zat aan een struik in de tuin van het ziekenhuis in Surabaya (Java, Indonesië) - zie observatie. Dezelfde (volgens mij) was ik eerder al in Malang tegen gekomen, maar moet ik nog opzoeken/invoeren - lijkt me een algemene soort.
Ik denk dat ik hier net een copula wreed verstoord had  :rolleyes:
Kleine beestjes - rond 3mm if memory serves ...


Nagekomen: De wantsjes uit deze aanvraag van Mark zullen dezelfde Familie zijn ...

© Mark Schellekens
Plataspi(di)dae sp.
Maumere, Flores, Indonesië




Is er wat meer voor te vezinnen dan "Plataspi(di)dae sp." ? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#23
Een Cydnidae (circa 9mm) uit de tuin van het ziekenhuis. In Europa zou ik deze geloof ik probleemloos voor Geotomus uitschelden ... mja ...?


Foto: CC0/PD (Arp)
cf. Geotomus sp.??

(Cydnidae)
Surabaya, Java, Indonesië

Foto: CC0/PD (Arp)
cf. Geotomus sp.??

(Cydnidae)
Surabaya, Java, Indonesië

Foto: CC0/PD (Arp)
cf. Geotomus sp.??

(Cydnidae)
Surabaya, Java, Indonesië

Foto: CC0/PD (Arp)
cf. Geotomus sp.??

(Cydnidae)
Surabaya, Java, Indonesië
Citaat van: GerardL op juli 03, 2012, 23:42:37 PM
kijk eens bij aethus hispidulus, is een look-a-like maar misschien heb je er wat aan. (Cydnidae)

 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#24
Dit is één van de eerste waarvoor ik geprobeerd had een naam te vinden, inmiddels meer dan een jaar geleden dus ik weet niet meer precies wat de valkuilen waren. Destijds wilde ik me kennelijk niet vastleggen op Dysdercus cingulatus omdat ik in wat PDFs onduidelijkheid over de status daarvan was tegengekomen (denk ik). Zou de PDFs opnieuw moeten lezen :rolleyes: Heb de beesten toen maar weggezet als Dysdercus cingulatus-GROUP. "Ze" (voor zover het één soort is?) zijn kennelijk nogal variabel - van nauwelijks herkenbare kleine puntjes, uitvloeiend tot een brede dwarsband (Google?)

Correcte naam, correctie, bevestiging, whatever, uiteraard zeer welkom :)


De eerste (obs) kwam ik tegen in de tuin van Enny's Guesthouse in Malang (Java, Indonesië):



De tweede keer dat ik deze zag (obs) zaten ze (één imago en één nimf waarvan ik aanneem dat het dezelfde soort is) in een bekertje met beesten die een vriendelijke zuster van het ziekenhuis van Surabaya uit haar tuintje (iets zuid van de stad) voor me verzameld had (terima kasih Yulita :) ). Het volwassen dier is vermoedelijk nog redelijk vers. Het nimfje was helaas al te pakken genomen door een spin die ook in het bakje zat en is dus een kiekje van een dooie:


id: "Bapak pucung" ?
en: "Red Cotton Stainer"
es: "Chinche manchadora"
fr: "Punaise du cotonnier"
nl: "(Roode) Kapokwants"; "Klentengwants"


Key to genera of Pyrrhocoridae in Taiwan
Key to species of Dysdercus occurring in Taiwan
BiotaTaiwanica: Dysdercus


Opvallend: Als ik alleen op de onderkantjes afga en met deze plaat vergelijk, dan zou de adult van Surabaya (onderste serie) dus met het getoonde kenmerk voor D. poecilus overeen komen - of anders gezegd niet D. cingulatus. De locatie van de zwarte vlekken zou voor beide beesten niet met cingulatus kloppen - maar de sleutel gaat niet van uitgelopen vlekken uit ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Daar was ik al bang voor ...  :rolleyes: ... ik loop nu al tegen het maximale aantal letters per berichtje aan (2000) bij de thumbnailoverzichten. Om meer plaatjes/soorten op te nemen moet ik dus gaan splitsen. Nou had ik wel wat reserveruimte ingebouwd, maar misschien toch goed om even te overleggen.

Welke vorm vinden jullie aardiger? De eerste met alleen foto's en namen eronder, of de tweede met per soort wat tekst/links en foto's ernaast?

Of hebben jullie nog andere voorstellen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Ik vind de eerste prettiger kijken. Maar ik ben een wantsenleek, dat scheelt wellicht?

Een derde mogelijkheid:
Ik overzie niet de consequenties, maar misschien is deze gallenwebsite
http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/
aardig ter inspiratie? De maker is helaas overleden. Zie vooral de pagina thumbnails, en de mogelijkheid om bij een soort dieper te zoeken.

Ter vergelijking: deze gallenwebsite.
http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html

Maar ik weet niet hoe en of e.e.a. te realiseren is binnen de software van waarneming.nl


met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Hoi Margreet/allen,

Ja, die site van Floris is prachtig, maar zo strak als dat krijg je het hier nooit. Het is allemaal nogal rommelig. Niet alleen zijn hier alle plaatjes van verschillende afmetingen/verhoudingen, maar je moet sowieso ook minimaal de auteur eronder zetten (vind ik). Als er dan toch tekst onder staat, dan ook meteen maar wat info - minimaal de soortnaam of "suggestie" daarvoor lijkt me.

Of de familie/tribus en vindplaats nodig zijn kun je over twisten. Misschien in het hoofdoverzicht niet (?) Uiteindelijk komen daar waarschijnlijk ook maar een beperkt aantal per soort (dorsaal & lateraal ofzo) en dan bij de berichtjes waar de info over het beest c.q. de soort(groep) bij elkaar komt meer plaatjes opnemen en daar wel per plaatje aangeven waar die is gefotografeerd.

Het tweede overzicht hinkt een beetje op twee gedachtes: Zowel korte info per soort meteen bovenaan beschikbaar hebben als ook een selectie van plaatjes per soort. Maar alle info kun je daar toch niet kwijt, dus je moet nog steeds doorlinken naar een plek (zeg maar "soortbericht") waar meer staat. Momenteel link ik met het donkere (i) icoon nog naar de observatie als het dier op observado is ingevoerd, maar dat is niet zo nuttig, beter voor die dieren ook naar een forum-berichtje met info.

Ik heb ook nog even zitten puzzelen en een manier gevonden om de thumbnails "floating" te maken ipv in een starre tabel. Dat kost helaas nog iets meer code-letters per plaatje, maar ik heb op wat andere puntjes weer wat kunnen bezuinigen. Voordeel van deze oplossing is:

  • als je beeldscherm breder is krijg je meer plaatjes naast elkaar en dus ook meer tegelijk in beeld.
  • op deze manier kan ik ze plusminus met de onderkant plaatje / bovenkant tekst naast elkaar uitlijnen waardoor het ondanks de verschillende beeldverhoudingen toch iets minder verspringerig oogt
Ik denk dat ik maar voor deze optie ga, maar houd de optie met korte soortinfo ook nog even in m'n achterhoofd.

Een paar concrete vragen:

  • Wel/niet de naam van de auteur naar een forumprofiel linken? (niet linken spaart code)
  • Wel/niet Familie/groep-aanduiding onder plaatje?
  • Wel/niet locatie onder plaatje?
  • Indien ingevoerd op observado.org, dan (ook?) naar observatie linken of (alleen?) naar forum-berichtje over beest?
  • Veel foto's per soort in hoofdoverzicht (toont wellicht variatie) of maximaal 2 (of 3) ?


Hier een voorproefje van de floating thumbs (varieer met de breedte van je browservenster)

Coreoidea

© Mark Schellekens
Leptocorisa sp.
(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Leptocorisa sp.
(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Riptortus sp.?
(Alydidae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Anoplocnemis sp.
(Coreidae, Mictini)
Flores, IDN

cc0/pd (Arp)
Anoplocnemis sp.
(Coreidae, Mictini)
Surabaya, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Anoplocnemis sp.
(Coreidae, Mictini)
Surabaya, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Anoplocnemis sp.
(Coreidae, Mictini)
Surabaya, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp.
(Coreidae, Acanthocorini)
Kediri, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp.
(Coreidae, Acanthocorini)
Kediri, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Acanthocoris sp.
(Coreidae, Acanthocorini)
Kediri, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Physomerus grossipes
(Coreidae, Acanthocorini)
Kediri, Java, IDN

cc0/pd (Arp)
Physomerus grossipes
(Coreidae, Acanthocorini)
Kediri, Java, IDN


Pentatomidae

© Mark Schellekens
??Cusponia??
(Pentatomidae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
cf. Glaucias sp.??
(Pentatomidae, Pentatominae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Piezodorus hybneri s.l.
(Pentatomidae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

cc0/pd (Arp)
Piezodorus hybneri s.l.
(Pentatomidae)
Surabaya, Java, IDN

© Mark Schellekens
Placosternum/Rolstoniellus
(Pentatomidae)
Flores, IDN

© Mark Schellekens
Placosternum/Rolstoniellus
(Pentatomidae)
Flores, IDN


Pyrrhocoroidea

© Mark Schellekens
Dindymus rubiginosus?
(Pyrrhocoridae)
Kelimutu NP, Flores, IDN

© Mark Schellekens
Dindymus rubiginosus?
(Pyrrhocoridae)
Kelimutu NP, Flores, IDN
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#28
Theoretisch is er nog een andere optie. Als het niet nodig is om de naam van de auteur eronder te zetten kun je het zo "strak" krijgen als bijvoorbeeld de tweede rij van mijn rode Dysdercus hierboven ergens. Schuift ook mee met de breedte van je browser-venster en kost aanzienlijk minder code - dus meer thumbs voordat een berichtje "vol" is.

Wel moet je er dan waarschijnlijk voor kiezen om met de link onder de thumb naar het betreffende soortinfo-bericht te springen en dus niet naar een grotere foto. Kost dus meer moeite om de grote plaatjes te zien.

De naam van de auteur kun je als tooltip opnemen (verschijnt als je de muis over de thumb beweegt). Je zou misschien zelfs kunnen overwegen om bij mouse-over de grote foto erboven te laten zweven, zoals momenteel bijvoorbeeld op galerie-insecte.org. Maar ik weet niet zeker of dat hier te implementeren valt. En het zal niet in alle (oude) browsers werken. Maak ik morgen wellicht nog een testje van.


Quick and dirty zoiets dus (niet eerlijk want allemaal zelfde beeldverhouding) en alleen tooltip met soortnaam en fotoauteur - heb even
©
gebruikt voor het idee, mijn plaatjes zijn eigenlijk publiek domein:

Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Acanthocoris sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp; Dysdercus sp. © Arp;
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Dat strakke van die tweede optie vind ik wel mooi. Ik zou kiezen voor zo weinig mogelijk tekst; mooi als er tekst verschijnt als je erboven zweeft met je cursor; wie meer wil weten moet even zoeken in diepere lagen.
Zoals ik vaak zoek bij een soortgroep die me minder of onbekend is: eerst globaal, op plaatjes, daarna de diepte in.
Bovendien vind ik het een goed idee om efficiënt om te gaan met code.
Dat vergt waarschijnlijk wel meer tijd van de programmeur.

Citaat van: Arp op oktober 24, 2011, 05:16:39 AM
Theoretisch is er nog een andere optie. Als het niet nodig is om de naam van de auteur eronder te zetten kun je het zo "strak" krijgen als bijvoorbeeld de tweede rij van mijn rode Dysdercus hierboven ergens. Schuift ook mee met de breedte van je browser-venster en kost aanzienlijk minder code - dus meer thumbs voordat een berichtje "vol" is.
...

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven