Ruigpootbuizerds

Gestart door ArjenDrost †, oktober 17, 2011, 12:21:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen


Nu ik gister eens ben gaan genieten van al die doortrekkende Ruigpootbuizerds (in totaal 31 in een uur of 4!!), kwamen de volgende vragen bij me op.


- Waarom ineens die "massale" doortrek? Oke, bij Falsterbo hadden ze ook veel, maar waar komen ze ineens vandaan? Mogelijk antwoord: Volgens mij was het in Scandinavië (in ieder geval in de delen waar ik geweest ben) een goed lemmingenjaar. Misschien dus dat ze een erg goed broedseizoen gehad hebben en nu geen voedsel meer hebben en deze kant op komen? In dat geval zou zoiets ook moeten blijken uit de aantallen van andere lemmingeters, Kleinste Jager, uilen,..... Maar misschien is er ook een totaal andere verklaring?


- Waar gaan ze naartoe? Oke, da's een vraag die vanzelf beantwoord gaat worden natuurlijk, maar toch. Blijven ze in ons land hangen en hebben we deze winter weer flinke aantallen Ruigpootbuizerds in ons land, of vliegen ze door naar....


Alvast bedankt


Arjen

ArjenDrost †


BramtK

Ik zit met dezelfde vragen, maar antwoorden...
Groeten,

Bram ter Keurs

ArjenDrost †

Wij hadden trouwens het idee dat de meeste vogels (zo niet alle) onvolwassen beesten waren. Toeval? Of zijn dat juist de beesten die trekken? Of trekken die op een ander tijdstip dan de adulte vogels?


Nog meer vragen....  :rolleye: ???


Alvast bedankt


Arjen

Ted van der Knaap

Citaat van: ArjenDrost op oktober 17, 2011, 23:54:44 PM
Wij hadden trouwens het idee dat de meeste vogels (zo niet alle) onvolwassen beesten waren. Toeval? Of zijn dat juist de beesten die trekken? Of trekken die op een ander tijdstip dan de adulte vogels?


Nog meer vragen....  :rolleye: ???


Alvast bedankt


Arjen

Ik las laatst in een pas verschenen Roofvogelboek van de bieb dat Adulte Wespendieven altijd eerder op trek gaan dan de juvenielen.... ....weet nog dat ik me toen afvroeg hoe die dan zonder voorbeeld (lees ouders) voor de eerste keer weten waar ze naartoe moeten naar het zuiden!!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

henrike1977

Dat van die trek kan ik je wel uitleggen.

Het heeft te maken met de stand van de zon. De zon op punt A, waar de vogel de zomer verblijft en het ideaal vertoeven is, staat in zoveel (ik weet niet precies hoeveel) graden ten opzichte van de aarde.
De vogels volgen als het ware de stand van de zon, zodat ze als ze bij punt B,   zijn aangekomen, daar de zon in dezelfde stand als op punt A , want deze stand brengt ze het meeste gemak.
De aarde draait immers, dus de hoeveelheid graden veranderd naarmate de aarde draait als je op hetzelfde punt blijft. Daarom hebben we ook seizoenen. Hoe dichter bij de evenaar, des te minder seizoensverandering.
Op de een of andere manier kunnen de vogels de stand van de zon ten opzichte van de aarde onderscheiden en weten ze zo wanneer en waar naar toe te trekken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groet Henrike Visser

ArjenDrost †

Citaat van: henrike1977 op oktober 18, 2011, 14:18:44 PM
Dat van die trek kan ik je wel uitleggen.

Het heeft te maken met de stand van de zon. De zon op punt A, waar de vogel de zomer verblijft en het ideaal vertoeven is, staat in zoveel (ik weet niet precies hoeveel) graden ten opzichte van de aarde.
De vogels volgen als het ware de stand van de zon, zodat ze als ze bij punt B,   zijn aangekomen, daar de zon in dezelfde stand als op punt A , want deze stand brengt ze het meeste gemak.
De aarde draait immers, dus de hoeveelheid graden veranderd naarmate de aarde draait als je op hetzelfde punt blijft. Daarom hebben we ook seizoenen. Hoe dichter bij de evenaar, des te minder seizoensverandering.
Op de een of andere manier kunnen de vogels de stand van de zon ten opzichte van de aarde onderscheiden en weten ze zo wanneer en waar naar toe te trekken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
JAwel, maar dit was al wel duidelijk :-) Mijn vraag ging er meer om waarom we nu ineens zoveel Ruigpootbuizerds langskomen, terwijl het er andere jaren maar veel minder waren. De zon is niet ineens anders gaan staan....


Maar toch bedankt!


Arjen

henrike1977

t was ook niet voor jou bedoeld ;) maar voor je buurman die zich afvroeg hoe de wespeneters nou wisten waar ze naar toe moesten.
Maar die van jou wil ik ook wel opzoeken hoor ;) Ik heb een vogelboek dat veel aandacht aan de trek heeft besteed.
Groet Henrike Visser

Adri Clements

Hoi Arjen,

Net als vorig jaar zijn er ook dit najaar veel RPB's over Falsterbo getrokken. Oorzaken? ik denk toch het sterkst aan een goed broedsucces (= hoge reproductie, hoge overleving) van de Ruigpoten. Het hoge aantal juvenielen/1kj's die we zien onderstreept de voorgaande aanname.
Een andere factor zou verdrifting tijdens trek kunnen zijn, al geloof ik hier niet zo in als je het hebt over de trek over Falsterbo. Veel westenwinden.
Wanneer het gaat over duitsland en nederland dan ligt het anders. Juist op het moment dat de Ruigpoten trokken, waaide er een zuidoostenwind. En tja dan is er dus wel sprake van verdrifting.
Als laatste valt me op in welke bizar hoge aantallen Ruigpoten langs de waddeneilanden en de kust trekken, ook al worden er in het binnenland ook veel gezien.

Wat betreft je andere vragen:
Toeval of niet, er zijn de afgelopen weken heel veel Kleinste jagers en Velduilen gezien. Alhoewel het alles te maken heeft met verdrifting door de windkracht i.c.m. windrichting, toch moeten ze ergens vandaan komen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: ArjenDrost op oktober 18, 2011, 14:24:47 PM
Mijn vraag ging er meer om waarom we nu ineens zoveel Ruigpootbuizerds langskomen, terwijl het er andere jaren maar veel minder waren. De zon is niet ineens anders gaan staan....

Gewoon grotere aantallen in het herkomstgebied in combinatie met gunstige wind.
Herman van der Meer

henrike1977

Ook. Maar het schijnt ook te maken hebben met het aantal prooidieren in het gebied waar ze vorig jaar waren.
Als er daar minder prooidieren waren dan trekken ze het jaar naar een ander gebied en is de trekroute dus anders.
Tenminste dit zegt mijn boek over invasies.
Groet Henrike Visser

ArjenDrost †

Citaat van: henrike1977 op oktober 18, 2011, 14:41:00 PM
Ook. Maar het schijnt ook te maken hebben met het aantal prooidieren in het gebied waar ze vorig jaar waren.
Dus heeft het idd met hogere aantallen te maken :-)


Ik wist niet dat Ruigpootbuizerds ook een invasief voorkomen konden hebben. Op zich natuurlijk wel logisch, gezien dat ze op lemmingen eten en die in cycli voorkomen.
Toch maar eens andere uiltjes in de gaten gaan houden dan ;-)


Groeten, Arjen

hmbes

Citaat van: henrike1977 op oktober 18, 2011, 14:41:00 PM
Ook. Maar het schijnt ook te maken hebben met het aantal prooidieren in het gebied waar ze vorig jaar waren.
Als er daar minder prooidieren waren dan trekken ze het jaar naar een ander gebied en is de trekroute dus anders.
Tenminste dit zegt mijn boek over invasies.
Maar een eerstejaars vogel kan vorig jaar niet heel veel hebben gezien van het aanbod van prooidieren. Hooguit kunnen ze achter volwassenen aanvliegen die dat nog wel 'weten'. Tenzij er dus waarnemingen zijn van samen vliegende volwassen en jonge vogels is dat geen waarschijnlijke verklaring.

Over de route die gevolgd wordt: er is onderzoek geweest bij roodstaarten, waarbij Zwarte met Gekraagde werden gekruist om het trekgedrag van één van beide te beïnvloeden (weet niet meer precies welke van de twee). Daaruit volgt m.i. dat trekgedrag voor een groot deel in de genen zit. Maar ongetwijfeld zal groepsgedrag en voedselaanbod meespelen, naast de stand van de zon en de daglengte.

Huug

Gerben Mensink

Op Rottumeroog hadden we er zaterdag zes. Die gingen allemaal naar zuid(west). De wind zat toen nog in de zuidoosthoek. Zondag hadden we er minimaal dertien (en dat vonden wij al een bizar aantal .....). Deze gingen allemaal noordoost, richting Borkum. De wind was inmiddels gedraaid naar zuidwest.

Hoe was dit beeld op andere plekken?
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Zondagmiddag enkele km's onder de noordpunt van Texel 4 RPB's die met ZO wind allemaal keurig naar het (Z)ZW vlogen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Vanuit de 3e KP op Vlie vloog nagenoeg alles (strak) naar Zuid tot Zuid-West
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Bij Paal 10 op Schier dus 31 Ruigpootbuizerds afgelopen zondag tussen ca. 11:30 en 15:30. De meesten trokken langzaam maar zeker door richting west, maar vaak namen ze hier rustig hun tijd voor.


Groeten, Arjen

Ben Wielstra

Het schijnt (Rob S.A. van Bemmelen pers. comm. tijd. bier) een extreem goed Lemmingenjaar geweest te zijn in Scandinavie (beste sinds negetienzoveelentachtig). Een bovengemiddeld hoge productie van juvenielen die nu moeten gaan zoeken naar een eigen winter territorium lijkt me dus een waarschijnlijke verklaring. Grappig dat de timing gelijk is aan de Klapeksterinflux. Nu zullen die misschien geen Lemming kunnen vloeren (en Lemmingen delen vast niet veel habitat met Klappen) maar ik begreep dat tijdens goede Lemmingenjaren ook andere knaagdieren pieken.

woen

CiteerGrappig dat de timing gelijk is aan de Klapeksterinflux. Nu zullen die misschien geen Lemming kunnen vloeren (en Lemmingen delen vast niet veel habitat met Klappen) maar ik begreep dat tijdens goede Lemmingenjaren ook andere knaagdieren pieken.


[/size]Over de Klapekster, even van Wiki geplukt:
[/size]
[/size]"Typically, at least half the prey biomass is made up from small rodents from the Cricetidae (voles, American mice and sometimes lemmings) and Murinae (Eurasian mice and sometimes young Eurasian rats). Shrews, songbird, lizards, and frogs and toads (typically as tadpoles) make up most of the remaining vertebrate prey."
Groeten,

Jeroen

Guus Peterse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 18, 2011, 20:03:56 PM
Vanuit de 3e KP op Vlie vloog nagenoeg alles (strak) naar Zuid tot Zuid-West
Ik had er zaterdag binnen tien minuten drie over de Kroon's polders op Vlieland waarvan er twee naar oost trokken en de derde wat onduidelijk naar noord-noordoost afdwaalde.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: guusp op oktober 19, 2011, 17:21:24 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 18, 2011, 20:03:56 PM
Vanuit de 3e KP op Vlie vloog nagenoeg alles (strak) naar Zuid tot Zuid-West
Ik had er zaterdag binnen tien minuten drie over de Kroon's polders op Vlieland waarvan er twee naar oost trokken en de derde wat onduidelijk naar noord-noordoost afdwaalde.
Vandaar nagenoeg. Vandaag nog maar 2 ter plaatse.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Alleen nogal toevallig als nagenoeg alles naar west vloog, dat de drie die ik daar had alle drie naar oost vlogen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: guusp op oktober 19, 2011, 19:15:46 PM
Alleen nogal toevallig als nagenoeg alles naar west vloog, dat de drie die ik daar had alle drie naar oost vlogen.
Zeker toeval. Overigens was ik zaterdag van donker tot donker in de 3e KP.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Het lijkt me voor Gerben interessanter dat er een aantal vogels net als bij hem een afwijkende trekrichting vertoonden, dan hoe jij zaterdag je dag besteed hebt, Jeroen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

henrike1977

Kan het zijn dat de vogels die oostwaards vlogen een ander vetrekpunt hebben gehad? Scandinavie is groot, kan het zijn dat zij eerst oostwaards vliegen om vervolgens zuidelijker af te buigen.
Ik neem aan dat niet alle Ruigpootbuizerds op een kluitje op hetzelfde plekje in het zuiden gaan zitten?
Groet Henrike Visser

ArjenDrost †

Citaat van: henrike1977 op oktober 20, 2011, 12:44:29 PM
Kan het zijn dat de vogels die oostwaards vlogen een ander vetrekpunt hebben gehad? Scandinavie is groot, kan het zijn dat zij eerst oostwaards vliegen om vervolgens zuidelijker af te buigen.
Ik neem aan dat niet alle Ruigpootbuizerds op een kluitje op hetzelfde plekje in het zuiden gaan zitten?
Maar je moet wel heel ver oostwaarts vliegen vanuit Scandinavië om over de Waddeneilanden te komen hoor.... ;-) Denk dus niet dat dat een verklaring is voor de afwijkende trekrichtingen die we hier zien :-)


Groeten, Arjen

hmbes

#26
Als je aanneemt dat de vogels om de één of andere reden langs de kust proberen te vliegen (ontwijken van andere buizerds?) wel. Bij het bereiken van de wadden kunnen ze dan kiezen of ze links of rechtsom gaan. Maar dan moeten ze wel over de Noordzee gekomen zijn. Het kan zelfs zo zijn, dat ze langs de kust van Noorwegen gevlogen zijn, echte strandjutters dus. Misschien is er maar plaatselijk een erg groot prooiaanbod geweest? Een groep met afwijkend trekgedrag?

De hoeveelheden over Falsterbo lijken niet erg veel hoger dan normaal, dus het zou kunnen dat er vogels over zee gegaan zijn. Maar wat aannemelijker is, dat ze toch wel via Denemarken gekomen zijn, en inderdaad 'toevallig' even een stukje terugvlogen.

Ik ben bang dat we gewoon nog niet genoeg weten over het hoe en waarom van invasies.

Huug

henrike1977

 ;D  Zo bedoelde ik het niet ;) Ehm als ik het zo lees staat het wel heel krom.
Ik zit nog met het kaartje uit mijn boek in mijn hoofd. Daar kom dat door.
Ik bedoel dat je bijvoorbeeld Ruigpootbuizerds hebt die vanuit bv Finland deze kant op komen en Ruigpootbuizerds vanuit Noorwegen.
Wellicht hebben ze zich onderweg vanwege een bel of zoiets bij elkaar aangesloten en komen ze zo op de wadden terecht.
Maar de Buizerds uit Finland vliegen normalerwijze een andere route, en die hervatten ze dan weer vanaf de wadden....
Nu klinkt het weer zo stom, maar je zou het plaatje met de trekroutes vanuit scandinavie er eigenlijk bij moeten zien  :angel:
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: hmbes op oktober 20, 2011, 13:18:56 PM
Als je aanneemt dat de vogels om de één of andere reden langs de kust proberen te vliegen (ontwijken van andere buizerds?) wel. Bij het bereiken van de wadden kunnen ze dan kiezen of ze links of rechtsom gaan. Maar dan moeten ze wel over de Noordzee gekomen zijn. Het kan zelfs zo zijn, dat ze langs de kust van Noorwegen gevlogen zijn, echte strandjutters dus. Misschien is er maar plaatselijk een erg groot prooiaanbod geweest? Een groep met afwijkend trekgedrag?

Ze vliegen langs de kust omdat ze die richting in zijn 'geblazen' en niet graag over breed water vliegen. Vandaar ook dat ze bij voorkeur de kortste oversteken kiezen. Falsterbo bijvoorbeeld. Ze worden dus tehgen de kust gestuwd. Dat geldt voor de meeste landvogels en zeker voor vogels die gebruik maken van thermiek.

Citeer
De hoeveelheden over Falsterbo lijken niet erg veel hoger dan normaal, dus het zou kunnen dat er vogels over zee gegaan zijn. Maar wat aannemelijker is, dat ze toch wel via Denemarken gekomen zijn, en inderdaad 'toevallig' even een stukje terugvlogen.

Ik ben bang dat we gewoon nog niet genoeg weten over het hoe en waarom van invasies.

Huug

Het help natuurlijk wel een beetje als je je op de hoogte stelt van de feiten. Tot nu toe is het aantal over Falsterbo helemaal niet hoger dan vorig jaar (1991 tegen voorlopig 1873)  maar vorig jaar was wel veruit het hoogste sinds 1984 en dit jaar haalt dat heel misschien nog wel (Voorlopig lijken ze op). De aantallen over Falsterbo zijn dit jaar dus wel degelijk een stuk hoger dan normaal.

Deze grafiek staat ook al in een ander topic, misschien zelfs in twee andere topics.

Herman van der Meer

hmbes

Dank je Herman voor je aanvulling. Ik zie in de grafiek overigens geen erge vreemde dingen, meer een normale fluctuatie. Wat veel meer opvalt aan deze invasie, is dat de vogels in Nederland langs de kust blijven (zie voorgaande reacties) in tegenstelling tot vorig jaar. Daar gaat volgens mij het laatste deel van dit topic over.

Het is overigens een fout om te zeggen dat 'ze' 'altijd' zus en zo doen. Zeker met de huidige klimaatsveranderingen kunnen timing en hoeveelheden, prooiaanbod en broedsucces, best sterk gaan afwijken van wat 'altijd' het geval was.

Groeten, Huug