Rups op fjell in Noord Finland

Gestart door BJHM Possen, oktober 05, 2011, 18:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

BJHM Possen

Deze rups kwamen wij tegen op 19 September 2011 boven op een fjell in Pallas (Kolari) in Finland. Ik ben zeer benieuwd naar de vlinder die hierbij hoort, maar met de mij beschikbare informatie kom ik er niet uit. De rups doet denken aan de rups van een Phegeavlinder, maardat is een zuidelijke soort. Dit is ook de enige goed gelukte foto, helaas. Heeft iemand een beter idee? Bij voorbaat dank!
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

BJHM Possen

Zou het een jongere rups van de Grote beer (Arctia caja) kunnen zijn? Die komt voor in Finland en op hoogte. Hoewel de tekening lijkt te ontbreken, kunnen andere opties Spilosoma lubricipeda of S. urticae zijn? Qua habitat lijkt dit niet te passen overigens.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Marijn_Verbeek

Lijkt mij Phragmatobia fuliginosa.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

BJHM Possen

Hey Martijn!

Dank voor de reactie. Volgens deze website http://www.insects.fi/Lepidoptera/Arctiidae/Phragmatobia/fuliginosa/Phragmatobia%20fuliginosa.htm is het inderdaad waarschijnlijker deze soort in het hoge noorden te vinden dan de eerder door mijzelf voorgestelde soorten (De Spilosoma soorten komen bij lange na niet zo noordelijk).

Wel ben ik erg benieuwd waar je dit nu zo snel aan zag! In de mij beschikbare bronnen is de rups van deze soort juist veel roder van kleur en niet donker. In zijn algemeenheid: hoe variabel is kleur eigenlijk bij rupsen?

Groet

Boy
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman