Project Crowdfunding merchandise

Gestart door hiskodevries, oktober 04, 2011, 11:00:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Nog crowdfunding voorstel:
We staan een paar keer per jaar in den lande met een stand en dan zou je gelijk wat kunnen verkopen.
De vragen die dan komen
- wat ga je verkopen ? petten, t-shirts
- wat moet op het te verkopen materiaal gedrukt worden
- wat is het startkapitaal
- hoe kom je aan het startkapitaal
- wat wordt de verhouding inkoop- verkoopprijs
- gaat 1 persoon een verkooppunt beheren of nemen we de merchandise mee als we het land in trekken of beide

Stap 1 formeer een clubje mensen die bovenstaande gaan uitwerken
Stap 2 laat de ideeën borrelen
Stap 3 Hoeveel kapitaal heb je nodig.


Dylan en ondergetekende hebben een 'vetorecht' op de ontwerpen, niet om vervelend te doen maar wel om te bewaken dat de grafische vormgeving op Waarneming.nl past.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

qua verkoop? Iets ontwerpen in de trend van waarneming.nl notitieblokken....eventueel toegespits op soortgroep?
Voor vogels zou ik eventueel wel iets kunnen/willen ontwerpen mochten meer mensen hier heil in zien.

Of waarneming.nl veldtassen?

Persoonlijk denk ik niet dat t-shirts of petten niet heel erg aan zullen slaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Klinkt prima Folkert-Jan
( hoewel opschrijfboekjes natuurlijk beter vervangen kunnen worden door een smartphone :))
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 11:00:49 AM
Nog crowdfunding voorstel:
We staan een paar keer per jaar in den lande met een stand en dan zou je gelijk wat kunnen verkopen.
De vragen die dan komen
- wat ga je verkopen ? petten, t-shirts
- wat moet op het te verkopen materiaal gedrukt worden
- hoe kom je aan het startkapitaal
- wat wordt de verhouding inkoop- verkoopprijs
Hoe zit het met de producten van http://waarneming.spreadshirt.nl/? Worden die pas gedrukt als iemand het besteld, of ligt er ergens een voorraad?Die producten zijn trouwens belachelijk duur. De in- en verkoopkosten voor een pet met print zijn zelfs gelijk, dus daar verdient Waarneming.nl niks aan! En zeg nou zelf, wie koopt er een pet van €18,40...

Voor ongeveer €3,50 (ongeveer €3,- excl. BTW) heb je een pet die bedrukt is met twee kleuren, dus prima voor het logo (blauw en zwart). Deze prijs is vanaf 100 stuks, op deze site. Er zijn genoeg verschillende soorten, dus goedkoper of duurder kan ook. Voor een pet vind ik een prijs van €5,- tot €7,50 redelijk, dus dan heb je minimaal €1,50 winst per pet.
Mutsen zijn op die site wat duurder, maar voor dit model zit je uiteindelijk op €6,57 (€5,52 excl. BTW).
Bij deze site is het nadeel dat je ergens een fysieke voorraad hebt staan.

@ Folkert-Jan,
T-shirts zullen niet zo aanslaan, maar petten en mutsen juist wel. Ze zijn niet zo duur als t-shirts, en zijn tijdens het vogelen nuttiger dan t-shirts (petten tegen de zon, mutsen tegen de kou). Opschrijfboekjes zijn ook een goeie. Ze kosten maar een paar euro, en elke keer als iemand wat opschrijft in het veld, wordt er reclame gemaakt.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2011, 11:52:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 11:00:49 AM
Nog crowdfunding voorstel:
We staan een paar keer per jaar in den lande met een stand en dan zou je gelijk wat kunnen verkopen.
De vragen die dan komen
- wat ga je verkopen ? petten, t-shirts
- wat moet op het te verkopen materiaal gedrukt worden
- hoe kom je aan het startkapitaal
- wat wordt de verhouding inkoop- verkoopprijs
Hoe zit het met de producten van http://waarneming.spreadshirt.nl/? Worden die pas gedrukt als iemand het besteld, of ligt er ergens een voorraad?Die producten zijn trouwens belachelijk duur. De in- en verkoopkosten voor een pet met print zijn zelfs gelijk, dus daar verdient Waarneming.nl niks aan! En zeg nou zelf, wie koopt er een pet van €18,40...

Voor ongeveer €3,50 (ongeveer €3,- excl. BTW) heb je een pet die bedrukt is met twee kleuren, dus prima voor het logo (blauw en zwart). Deze prijs is vanaf 100 stuks, op deze site. Er zijn genoeg verschillende soorten, dus goedkoper of duurder kan ook. Voor een pet vind ik een prijs van €5,- tot €7,50 redelijk, dus dan heb je minimaal €1,50 winst per pet.
Mutsen zijn op die site wat duurder, maar voor dit model zit je uiteindelijk op €6,57 (€5,52 excl. BTW).
Bij deze site is het nadeel dat je ergens een fysieke voorraad hebt staan.

@ Folkert-Jan,
T-shirts zullen niet zo aanslaan, maar petten en mutsen juist wel. Ze zijn niet zo duur als t-shirts, en zijn tijdens het vogelen nuttiger dan t-shirts (petten tegen de zon, mutsen tegen de kou). Opschrijfboekjes zijn ook een goeie. Ze kosten maar een paar euro, en elke keer als iemand wat opschrijft in het veld, wordt er reclame gemaakt.

Pennen

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 11:32:24 AM
Klinkt prima Folkert-Jan
( hoewel opschrijfboekjes natuurlijk beter vervangen kunnen worden door een smartphone :) )

Voor sommige soortgroepen mogelijk, Als je van die overvliegende rover snel een schets wil maken echter............
Opzich zou een leuk programma voor trektellen niet zon gek idee zijn....soort invullen en tijdens de trektelling om de zoveel tijd de resultaten opslaan en op het moment dat de telling over is de waarnemingen definitief opslaan....heb je idd geen notitieblok meer nodig ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Jarinka, over die shop, het is ook niet voor niets dat nog nooit een t-shirt verkocht is, te duur en ze zien d`r niet uit
Allemaal prachtige ideen
ik ben bezig met een opzet voor crowdfunding inclusief bijbehorende geldklopperij
dus nog heel even geduld
als nu al mensen zijn die zich met Waarneming.nl merchandising willen bezighouden splits ik dit onderwerp graag af
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: M. Baltus op oktober 04, 2011, 11:55:42 AM
Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2011, 11:52:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 11:00:49 AM
Nog crowdfunding voorstel:
We staan een paar keer per jaar in den lande met een stand en dan zou je gelijk wat kunnen verkopen.
De vragen die dan komen
- wat ga je verkopen ? petten, t-shirts
- wat moet op het te verkopen materiaal gedrukt worden
- hoe kom je aan het startkapitaal
- wat wordt de verhouding inkoop- verkoopprijs
Hoe zit het met de producten van http://waarneming.spreadshirt.nl/? Worden die pas gedrukt als iemand het besteld, of ligt er ergens een voorraad?Die producten zijn trouwens belachelijk duur. De in- en verkoopkosten voor een pet met print zijn zelfs gelijk, dus daar verdient Waarneming.nl niks aan! En zeg nou zelf, wie koopt er een pet van €18,40...

Voor ongeveer €3,50 (ongeveer €3,- excl. BTW) heb je een pet die bedrukt is met twee kleuren, dus prima voor het logo (blauw en zwart). Deze prijs is vanaf 100 stuks, op deze site. Er zijn genoeg verschillende soorten, dus goedkoper of duurder kan ook. Voor een pet vind ik een prijs van €5,- tot €7,50 redelijk, dus dan heb je minimaal €1,50 winst per pet.
Mutsen zijn op die site wat duurder, maar voor dit model zit je uiteindelijk op €6,57 (€5,52 excl. BTW).
Bij deze site is het nadeel dat je ergens een fysieke voorraad hebt staan.

@ Folkert-Jan,
T-shirts zullen niet zo aanslaan, maar petten en mutsen juist wel. Ze zijn niet zo duur als t-shirts, en zijn tijdens het vogelen nuttiger dan t-shirts (petten tegen de zon, mutsen tegen de kou). Opschrijfboekjes zijn ook een goeie. Ze kosten maar een paar euro, en elke keer als iemand wat opschrijft in het veld, wordt er reclame gemaakt.

Pennen

Die dan weer samen kunnen gaan met het notitieblok! goed idee
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 11:57:34 AM
als nu al mensen zijn die zich met Waarneming.nl merchandising willen bezighouden splits ik dit onderwerp graag af

Goed idee lijkt me.  :duim: Mensen met enthousiasme en energie ergens voor nooit afremmen...

Folkert Jan

Ik wil voor het notitieblok best ontwerpen maken, maar ben zelf erg slecht in het vinden van en contact leggen met leveranciers. Zou fijn zijn als er iemand in dit groepje zou kunnen komen die dit mogelijk kan gaan regelen.

@marleen, Ga jij de pen ontwerpen en regelen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Lees vooral even de eerste post
om een goed verloop te waarborgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 12:06:03 PM
Lees vooral even de eerste post
om een goed verloop te waarborgen

:duim: Bedankt, Hisko!


Botervlieg

Citaat van: rnbflavour op oktober 04, 2011, 12:05:30 PM
@marleen, Ga jij de pen ontwerpen en regelen?

Ik wil daar wel naar kijken, dat is goed.

Jarinka

Kort samengevat de ideeën en de dingen die moeten gebeuren:

Producten die goedkoop en makkelijk te verkopen zijn, zijn petten, mutsen, notitieblokjes en pennen (laatste twee eventueel gecombineerd).

To do:
- Ontwerp maken voor producten.
- Leverancier zoeken voor petten en mutsen (http://capstunter.nl/ ?).
- Leverancier zoeken voor notitieboeken en pennen.
  (let bij het zoeken van een leverancier ook op de levertijd)
- Aantallen bepalen (vaak afhankelijk van leverancier).
- Kosten productie in beeld brengen.
- Verkoopprijzen bepalen.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2011, 12:24:55 PM
Kort samengevat de ideeën en de dingen die moeten gebeuren:

Producten die goedkoop en makkelijk te verkopen zijn, zijn petten, mutsen, notitieblokjes en pennen (laatste twee eventueel gecombineerd).

To do:
- Ontwerp maken voor producten.
- Leverancier zoeken voor petten en mutsen (http://capstunter.nl/ ?).
- Leverancier zoeken voor notitieboeken en pennen.
  (let bij het zoeken van een leverancier ook op de levertijd)
- Aantallen bepalen (vaak afhankelijk van leverancier).
- Kosten productie in beeld brengen.
- Verkoopprijzen bepalen.

Bedenken hoe de verkoop geregeld gaat ?
Alleen via de stands of kunnen mensen online bestellen en wordt het opgestuurd etc ?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op oktober 04, 2011, 12:09:16 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 04, 2011, 12:05:30 PM
@marleen, Ga jij de pen ontwerpen en regelen?

Ik wil daar wel naar kijken, dat is goed.

Mail me jouw adres dan stuur ik je de werktekening (heb ik klaar hier) -> Voor logo op pen heb je een andere variant nodig waarbij het beeldmerkdeel een stuk kleiner is dan het woordmerkdeel (ivm de breedte van de pen). Opdruk geschiedt middels tampondruk ahv een steunkleur. 2 of 3 steunkleuren is stuk duurder dan 1 steunkleur -> 'n witte pen dus met blauwe print (conform kleurstelling website). Corresponderende steunkleur van waarnemingblauw is PMS 660
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2011, 12:43:04 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 04, 2011, 12:09:16 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 04, 2011, 12:05:30 PM
@marleen, Ga jij de pen ontwerpen en regelen?

Ik wil daar wel naar kijken, dat is goed.

Mail me jouw adres dan stuur ik je de werktekening (heb ik klaar hier) -> Voor logo op pen heb je een andere variant nodig waarbij het beeldmerkdeel een stuk kleiner is dan het woordmerkdeel (ivm de breedte van de pen). Opdruk geschiedt middels tampondruk ahv een steunkleur. 2 of 3 steunkleuren is stuk duurder dan 1 steunkleur -> 'n witte pen dus met blauwe print (conform kleurstelling website). Corresponderende steunkleur van waarnemingblauw is PMS 660

:duim: pb komt eraan, bedankt voor je hulp.

Botervlieg

Hoeveel pennen willen we? 100? 250 ? 500 ? 1000 ?

Groetjes, Marleen

Jarinka

Pennen zijn erg goedkoop. Misschien dat ze gratis kunnen worden weggegeven op de Waarneming-stand, en dat ze meegeleverd worden bij de notitieboekjes.
Hisko, op hoeveel infodagen per jaar zal de Waarneming-stand ongeveer staan? Dan kunnen we op basis daarvan kijken hoeveel bezoekers er langs komen, en dus hoeveel pennen we nodig hebben.

Wat voor ontwerp hebben we nu voor de pennen? Het lijkt me mooi als we een witte ondergrond hebben, en dan aan twee kanten het logo van Waarneming.nl inclusief de tekst zoals hij bovenaan het forum staat:
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2011, 14:43:51 PM
Pennen zijn erg goedkoop. Misschien dat ze gratis kunnen worden weggegeven op de Waarneming-stand, en dat ze meegeleverd worden bij de notitieboekjes.
Hisko, op hoeveel infodagen per jaar zal de Waarneming-stand ongeveer staan? Dan kunnen we op basis daarvan kijken hoeveel bezoekers er langs komen, en dus hoeveel pennen we nodig hebben.

Wat voor ontwerp hebben we nu voor de pennen? Het lijkt me mooi als we een witte ondergrond hebben, en dan aan twee kanten het logo van Waarneming.nl inclusief de tekst zoals hij bovenaan het forum staat:


Ja ik heb van Bart het logo ontvangen!

Ik heb ook een site gevonden waar ik de pennen wel degelijk en redelijk vind, want je hebt hele goedkope (7 cent), maar dat is niet veel meer dan het inkt-pennetje. Bovendien komen daar zoveel druk/verzend/aanmaak/what-ever kosten bij dat je uiteindelijk duurder uit bent.

Jarinka, ik pb je even wat ik heb gevonden, wil je even met me meekijken/denken?

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Waarneming.nl staat niet eens zo vaak op een stand ( 4 keer per jaar ?/!)
maar kijk ook eens of er mogelijkheden zijn om de merchandise op andere plekken te laten verkopen
b.v. vogelbescherming, knnv etc
of online via waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2011, 14:43:51 PM
Wat voor ontwerp hebben we nu voor de pennen? Het lijkt me mooi als we een witte ondergrond hebben, en dan aan twee kanten het logo van Waarneming.nl inclusief de tekst zoals hij bovenaan het forum staat:


Dat wordt peperduur Jarinka -> bij jouw wens moet die pen 6 x door de tamponeermachine. Beter is 1 kleur aan 1 kant waarbij het beeldmerkdeel een stuk kleiner gemaakt is tov. het woordmerkdeel. (de ronding van de pen beperkt de breedte van de print)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Let wel op met pennen en kladblokjes in een stand, de meeste mensen zullen denken dat deze artikelen gratis zijn en ze gewoon meenemen.
Voor de losse verkoop via internet is het natuurlijk wel een goed idee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 15:09:57 PM
Let wel op met pennen en kladblokjes in een stand, de meeste mensen zullen denken dat deze artikelen gratis zijn en ze gewoon meenemen.
Voor de losse verkoop via internet is het natuurlijk wel een goed idee.

En als je ze in een bakje legt met een kaartje met de prijs voorop het bakje?
Of bedoel je hiermee te zeggen dat je ze voor de stand sowieso niet wilt?

hiskodevries

ik zeg niks, ik vermeld alleen wat ik om mij heen zie gebeuren. pennen en kladblokken verdwijnen zo in de zakken van voorbij gangers
dat is op zich niet verkeerd als we ze NIET willen verkopen maar weggeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 15:32:45 PM
ik zeg niks, ik vermeld alleen wat ik om mij heen zie gebeuren. pennen en kladblokken verdwijnen zo in de zakken van voorbij gangers
dat is op zich niet verkeerd als we ze NIET willen verkopen maar weggeven.

Oke  :duim:

Folkert Jan

Ik kan me niet voorstellen dat we met pennen en kladblokjes het benodigde budget kunnen financieren! Dat we ze niet gratis weg willen geven kan ik me goed in vinden, maar het doel is toch eerder promotie, naamsbekendheid en werven van sponsoren of heb ik dat verkeerd begrepen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: rnbflavour op oktober 04, 2011, 15:36:01 PM
Ik kan me niet voorstellen dat we met pennen en kladblokjes het benodigde budget kunnen financieren! Dat we ze niet gratis weg willen geven kan ik me goed in vinden, maar het doel is toch eerder promotie, naamsbekendheid en werven van sponsoren of heb ik dat verkeerd begrepen?

Maar als je door pennen/kladblokken/setjes te verkopen gelijk geld binnenhaalt zou toch prettig zijn?

Margreet Kwh

Een collectebus op de kraam lijkt me ook niet verkeerd.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg