Bolvormige gallen op onderkant blad Moseik.

Gestart door zuilim, september 28, 2011, 19:23:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

In een vrijstaande oude Moseik (Quercus cerris) vond ik op de onderkant van een blad twee gallen die duidelijk afkomstig zijn van dezelfde veroorzaker.
De gallen zijn met een punt op zijnerven bevestigd. Aan de bovenzijde is niets bijzonders te zien. De gallen zijn behaard. Het lijken me stervormige haren, wit van kleur soms gedeeltelijk roodbruin. De kleinste van de twee is bijna bolvormig, iets afgeplat (Doorsnede ca. 4 mm, hoogte 3,5 mm). De grootste gal is ca. 7mm lang, 5 mm breed op het breedste gedeelte en ca. 4 mm hoog. De grootste van de twee lijkt uit twee vergroeide gallen te bestaan.

Het Gallenboek-DvL vermeldt voor de Moseik bij bladgallen twee mogelijkheden. Beiden zijn niet van toepassing.
Een zoektochtje op internet levert een afbeelding op die veel lijkt op de door mij gevonden gal. Zie www.pflanzengallen.de.
Het is Chilaspis nitida!! Niet eerder gevonden in Nederland.

Zou het deze kunnen zijn? Zo neen, welke gal is het dan.

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

rkoops

Dag Karel,
Toen ik de foto's zag moest ik eerst denken aan de harige gallen aan de onderzijde van het blad van wilgen. Maar het lijkt toch echt een eikenblad en het lijkt ook echt veel op Chilaspis nitida. Bewaar je het materiaal goed? Mogelijk moet het nog even voorgelegd worden aan een echte kenner in Leiden. Maar het lijkt er zo sterk op dat ik je vanaf hier maar vast feliciteer!
Groeten Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

zuilim

Dag Roelof Jan,
Het is geen wilg maar heel zeker een Moseik.

Ik heb het blaadje opgeborgen in de groentenla van de koelkast. Als er betere methoden zijn, graag je advies. Ik heb hiermee geen enkele ervaring.

Ik neem aan dat jij een echte kenner in Leiden hebt getipt. Neemt die dan contact met mij op? Ik ben inwoner van Leiden, dus een kleine moeite om het materiaal bij hem of haar te bezorgen.

Groeten,
Karel.

rkoops

Dag Karel,

Stuur of neem je gallen mee naar de universiteit van Leiden. Biologie, Sylviusweg 72, 2333 BE Leiden. Vraag daar naar Hans Roskam of bel hem voor een afspraak (misschien via het algemene nummer). Lijkt mij goed dat hij zo snel mogelijk in het bezit komt van de gal. Men is namelijk ook bezig met een DNA-barcoding project, waarvoor de gallen denk ik redelijk vers moeten zijn.

Hans Roskam bevestigd de waarneming.

Groet, Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Vandaag heb ik het blaadje bij Hans Roskam bezorgd. Hij woont toch "om de hoek".
Omdat hij nog meer gallen verwachtte ben ik met hem naar de bewuste Moseik gegaan. Niets erbij gevonden op de weinige bereikbare takken. Dat viel tegen.
Wel een bloeiwijze takje met gallen van de Egelgalwesp.

Blijft niettemin een leuke vondst. Kijken of het eenmalige toevalstreffer is of een blijvertje die zich uitbreidt. Hoewel, waardboom Moseik.
Invoermogelijkheid is al door Hisko geopend.

Groeten,
Karel.