Larve libel

Gestart door nielsyese, september 20, 2011, 18:55:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Kan iemand deze libellenlarve determineren? Het betreft de volgende waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/56872626
Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2011-09-19 Cadzand-Bad - Oudelandsche Polder (=Kievittepolder Zuid)
Foto's:




bij voorbaat dank Niels-Jan Dek
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

grote keizer Anax imperator
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

ewoudploeg

#2
Hoewel de zuidelijke keizer niet geheel is uit te sluiten klinkt grote keizer wel heel waarschijnlijk. Heb je vanwege de onwaarschijnlijkheid de Zuidelijke uitgesloten Ton, of zie je kenmerken op grond waarvan de zuidelijke is uit te sluiten??

Voor een geheel zekere determinatie moet je (in mijn ervaring) wachten tot je een larve in het laatste stadium te pakken hebt. De soort is dan te determineren op grond van de genitalia van het vrouwtje, of op het lobje dat het mannetje op de epiproct (middelste achterlijkfsaanhangsel) heeft liggen.

Edit: de vindplaats, een heel klein poeltje, spreekt ook erg tegen de zuidelijke keizer die zich vaak in groter water voortplant.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

volgens mij had de zuidelijke een veel korter vangmasker dan de gewone. en op de foto zie ik een vrij lang vangmasker, vandaar imperator
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielsyese

Bedankt allebei! Ik maak er een Grote keizerlibel van.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

ewoudploeg

Citaat van: Ton van Haaren op september 21, 2011, 14:36:05 PM
volgens mij had de zuidelijke een veel korter vangmasker dan de gewone. en op de foto zie ik een vrij lang vangmasker, vandaar imperator

Helaas gaat dat niet op. Er is een tikkeltje verschil, maar dit "kenmerk" overlapt ruim. De Anax met een sterk afwijkend mentum is de Zadellibel. Helaas, die kunnen we er niet van maken :P .
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

Ewoud
het verschil in mentum wordt zelfs in de literatuur genoemd. Verhouding van de grootste breedte tot lengte is bij parthenope 1:1.3 en bij imperator 1:1.5. Bij imperator is het vangmasker wel degelijk langer en smaller, met een sterkere taille dan bij parthenope. Ik hoop niet dat dit een nietes-welles-spelletje wordt, maar als je iets weet uit de literatuur of met eigen materiaal kunt aantonen dat dit verschil niet klopt, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

ewoudploeg

Ik wil er ook zeker geen welles nietes spelletje van maken. Daar zijn we hier niet voor. Hierbij mijn (e.a.) bevindingen:

Wij (zijnde Christophe Brochard en ik) hebben voor onze determinatiesleutel zoveel mogelijk huidjes van beide soorten gemeten. Uiteraard is de steekproef bij imperator flink groter (tientallen exemplaren) dan bij parthenope (een stuk of 12 huidjes). Wij komen tot een grote overlap, waardoor dit kenmerk ons inziens niet erg bruikbaar genoemd kan worden. Ook Seidenbusch gebruikt dit kenmerk niet in zijn nieuwe sleutel. We hebben hierover ook contact met hem gehad, maar hij is eveneens deze overlap tegen gekomen. Hij geeft hiermee aan dat het door hem gebruikte kenmerk (Heidemann & Seidenbusch, 2002) niet op gaat.  Ik kan me voorstellen dat de bovengrens van parthenope lager ligt dan die van imperator en dat in een bepaald deel van de exemplaren de lengte-breedteverhoduing wel bruikbaar is, maar het gaat niet voor alle exemplaren op. Waar de grenzen liggen weet ik niet.

Let wel, ik heb het opnieuw over de huidjes. Hoe het bij larven in jongere stadia zit heb ik vooralsnog geen enkel inzicht in.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

prima, ik geloof je meteen. let wel, larven van parthenope heb ik nooit gezien, dus ik kan het niet bevestigen noch ontkrachten. goed ook dat je contact houdt met seidenbusch. :duim:
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-