Torenvalk?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 23, 2011, 15:17:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Klopt het dat dit een vrouwtje Falco tinnunculus/ Torenvalk is?   
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

MarjoSmeets

Mooi, bedankt Jan! Het lijken er 3 te zijn die ik hier momenteel zie en die waarschijnlijk bij ons in de wei in de grote kersenboom zitten. De laatste dagen zien we ze veelvuldig vliegen. Ik heb zo'n idee dat het een ouderpaar met een jonge is, die hem de jacht aan het leren zijn, maar ik weet niet of dat gebruikelijk is. Deze week heb ik toevallig nog eens de kans gekregen om ze op de foto te zetten. Ik weet niet of het allemaal dezelfde zijn, maar bij toeval heb ik ook 2 tegelijk op de foto gekregen. Het exemplaar links boven op de foto had ik gezien, die andere zag ik later pas op de foto. Is dat trouwens een mannetje, of lijkt dat maar zo door de schaduw? Heerlijk is het trouwens om buiten in de tuin in het zonnetje te zitten en dan het prachtige schouwspel te zien van kauwen die achter de valken aanjagen, ze dan vervolgens op een meter afstand van elkaar op een hek te zien zitten, waarna de valk weer op jacht gaat en even later de kauw weer wegjaagd. En dan die beweeglijkheid en die duikvluchten, geweldig mooi! Lastig alleen om ze enigszins redelijk op de foto te krijgen.  :(
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Bart van Hoogstraten

#3
Hoi Marjo,

Leuke foto's heb je geschoten maar voor je bevestiging of dit inderdaad een wijfje Torenvalk is heb je maar liefst 740 Kb geupload naar de server (dat gaat al richting 1 Mb!). En je post nogal wat op deze manier op het forum! Heel af en toe doe ik dat ook wel eens met een plaatje maar het is beter als je je waarneming eerst invoert (daar waar de server voor bedoeld is -> invoeren van waarnemingen) en als je het niet zeker weet zet je hem op onzeker en dan link je je ingevoerde foto naar het forum. Je waarnemingsfoto linken naar het forum is heel simpel; je opent hem in een nieuw browservenster door erop te dubbelklikken en kopieert dan de url. Die plak je dan mbv het knopje onder de vette B boven de smileys in je bericht. Nog makkelijker is het als je in je waarneming onder "opties" op "determineren op het forum" klikt, dan gaat het allemaal automatisch. Waar het om gaat is dus dat je zo meteen (misschien) die Torenvalk gaat invoeren en dan neemt ie dus dubbele serverruimte in beslag -> eerst upload je hem naar het forum en vervolgens nog een keer naar wnm zelf. Verloren ruimte! (Ik geloof dat er op die manier al zo'n 35 Gb verloren gegaan is).
Ik heb onderstaande foto bijvoorbeeld hier geplaatst zonder extra serverruimte in te nemen, gewoon door hem te linken uit de data-base. Ik hoop niet dat je me een vervelend en bemoeizuchtig politieventje vindt maar ik heb nogal veel inspanning verricht om geld bij mekaar te krijgen voor vervanging van de oude server...  ;) (en ik stam nog uit de tijd dat uitbreiden van computergeheugen 10 gulden per Mb kostte  :police: ). Verder even goede vrienden!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

MarjoSmeets

#4
Precies Bart, even goede vrienden  ;D  Ik had het nog nooit zo bekeken en mét mij de vele anderen die het ook op deze manier doen waarschijnlijk ook niet. Ik post inderdaad nogal eens wat om, in elk geval voor mij dan, bijzondere belevenissen te delen, of ik post meerdere foto's om de kans op herkenning groter te maken. Ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat dit dan ook extra geld kost. Ik heb me zelfs wel eens afgevraagd waarom iemand erbij zegt dat hij nog meer foto's heeft, indien nodig, en ze niet gewoon erbij plaatst. Vanwege die ruimte dus, begrijp ik nu. In het begin postte ik de foto's vanaf Flickr, zoals ze me gezegd hadden, maar toen werd gezegd dat dit niet zo handig was, omdat de Flickr accounts nogal eens opgeheven werden en dus ook de foto's voor wrn wegwaren. Toen ben ik het op deze manier gaan doen, omdat dat in mijn ogen het handigste was. De andere mogelijkheid die ik toen wist, (met dat url "gedoe") vond ik toen nogal vervelend, want dan moest degene die op het forum de foto wou bekijken eerst nog eens doorlinken naar de wrn.. Een tijdje terug kwam toen de manier om hem eerst in te voeren en hem daarna naar het forum door te linken waarbij dan de foto ook direct in het topic te zien is, maar ja, ik was het zo gewend om de foto's gewoon in het topic toe te voegen, dat ik dat ben blijven doen. Maar ik zal ze nu dan toch maar via het invoeren hier op het forum gaan zetten. Heeft als bijkomend voordeel dat ik de wrn ook invoer, want meestal vergeet ik dat, wat dan achteraf gezien toch ook een voordeel was, want nu heeft het grootste deel van mijn foto's géén dubbele ruimte ingenomen  ;D  Maar goed, ik ben dus niet de enige die de foto's op deze manier op het forum zet én ze dan bovendien ook nog invoert. Als het dan toch niet zo'n goed idee is om het op deze manier te doen, waarom ís die manier er dan eigenlijk? Waarom niet alleen de mogelijkheid om via de invoering je vraag op het forum te plaatsen? Dan weet je ook gelijk zeker dat een wrn. ingevoerd wordt en hoeft er ook niet regelmatig gevraagd te worden of de waarnemer hem ook alsjeblieft wil invoeren. En wat is met de vele foto's die op te groot formaat ingebracht worden. Is er niet een mogelijkheid dat te grote foto's gewoon geweigerd worden? Of is zoiets technisch gezien niet mogelijk?
Blijf jij maar gerust politiemannetje spelen Bart! Veel dingen gebeuren immers uit onwetendheid en als er niemand is die daarop wijst, dan zullen die dingen ook blijven gebeuren. En bij deze wil ik dan ook eens alle mensen bedanken die zich hier achter de schermen met wrn.nl, observado enz. bezighouden en een hele hoop werk verzetten en tijd investeren zodat wij hier allemaal van kunnen profiteren. Velen van ons weten niet eens wat het inhoud om zo'n website draaiende te houden, wat er allemaal bij komt kijken, maar af en toe krijgen we een glimp te zien van jullie werk. Ga zo door en hartelijk dank!!!  :duim: :duim: :duim: 

PS. Ik heb mijn "fout" elders inmiddels ook rechtgezet!  ;)  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160621.0 zie 2e pagina
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo