Onbekende wants

Gestart door rapunzel, augustus 19, 2011, 21:52:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,

Op 4 augustus j.l. fotografeerde ik in Saint Josse (Fr) deze wants:
www.observado.org/waarneming/view/56319615

Ik denk dat het om Elasmucha grisea gaat.
Is dit juist ?

Koos


Heb deze vraag eerder op de verkeerde plek gesteld.
Koos Ballintijn

thijsdegraaf

Als het goed is, was hij vrij groot. Dan is het een Acanthosoma haemorrhoidale

rapunzel

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 19, 2011, 22:37:46 PM
Als het goed is, was hij vrij groot. Dan is het een Acanthosoma haemorrhoidale

Ik denk ongeveer 1 cm.
Koos
Koos Ballintijn

thijsdegraaf

tja.. Een berkenschildwants (Elasmostethus interstinctus) is ongeveer 9 - 11 mm
Een Acanthosoma haemorrhoidale ongeveer 12 - 15 mm. In het echt zijn ze makkelijk uit elkaar te houden.
Het zou leuk zijn als de anderen er nog naar kijken.
Een Berkenwants (Elasmucha grisea) is het niet.



Arp

Thijs had het goed gezien natuurlijk (daarom had ik ook niks erbij gezet) - dat is een Acanthosoma  B)

Bij Elasmostethus zijn de membranen van de vleugels tot bijna onderaan puntig rookkleurig en kun je meestal niet zo mooi het achterlijf erdoorheen zien, wat hier ook de typische zwarte tekening voor A.h. heeft. Verder is bij A.h. het schildje bijna altijd eenkleurig groen (zoals hier) en bij E. vrijwel altijd met een stukje uitwasemend rood. Ook verschil in voelersegmentlengte en algemene lichaamsvorm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Bedankt Arp. Door die 1 cm wilde ik toch graag nog een second opinion.  :) . Vanaf foto's blijf ik wat onzeker.

rapunzel

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 20, 2011, 16:07:17 PM
Bedankt Arp. Door die 1 cm wilde ik toch graag nog een second opinion.  :) . Vanaf foto's blijf ik wat onzeker.

Hi Thijs en Arp,

Hartelijk bedankt voor jullie commentaar. Ik zie nu, bij bekijken van de plaatjes in mijn insectengids, dat ik heb zitten hannesen met namen en plaatjes. Dom

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

jeanette

Wat een interessant vervolg op mijn vraag........Zo worden we steeds wijzer. Dank!