Hoofdmenu

Najaar 2011

Gestart door Joachim Vreeman, juli 28, 2011, 22:06:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Afgelopen zaterdag maar liefst 10 dagrecords voor telpost Hazewater! Leuke gevarieerde telling, maar helaas geen kranen...

Joachim Vreeman

Over de kranen: ben benieuwd of dat deze week nog goed gaat komen voor de telposten buiten Brabant, Zeeland, Limburg en die niet tegen de Duitse grens aanliggen...

Gerard Troost

Citaat van: Joachim Vreeman op november 07, 2011, 16:35:24 PM
Over de kranen: ben benieuwd of dat deze week nog goed gaat komen voor de telposten buiten Brabant, Zeeland, Limburg en die niet tegen de Duitse grens aanliggen...
Zeeland??
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Citaat van: gtroost op november 07, 2011, 16:39:57 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op november 07, 2011, 16:35:24 PM
Over de kranen: ben benieuwd of dat deze week nog goed gaat komen voor de telposten buiten Brabant, Zeeland, Limburg en die niet tegen de Duitse grens aanliggen...
Zeeland??

Hahaha.... Ja, was meer een grap dan serieus bedoeld > ik had deze waarneming nog in mijn achterhoofd: http://waarneming.nl/waarneming/view/61565480. Daarna zijn er ook nog enkele waarnemingen op 5 en 6 november. Weet jij toevallig of de voorraad in Duitsland al op is? Volgens mij krijgen we vanaf woensdag weer mooi trektelweer

Gerard Troost

ja die waarneming had ik ook gezien. Ik zou stoppen met vogel na zo'n waarneming (beter kan het niet worden).
Pim Wolf melde vanmiddag een groepje kranen over Neeltje Lans -> zuid. Als ik de berichten goed begrijp is er al wel veel door (maar of het óp is, geen idee).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Ik zie melding van Pim Wolf nergens en over welke berichten heb je het? Ik ben namelijk graag goed geïnformeerd... Ga jij deze week/ aankomend weekend nog trektellen?

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op november 07, 2011, 16:58:17 PM
Citaat van: gtroost op november 07, 2011, 16:39:57 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op november 07, 2011, 16:35:24 PM
Over de kranen: ben benieuwd of dat deze week nog goed gaat komen voor de telposten buiten Brabant, Zeeland, Limburg en die niet tegen de Duitse grens aanliggen...
Zeeland??

Hahaha.... Ja, was meer een grap dan serieus bedoeld > ik had deze waarneming nog in mijn achterhoofd: http://waarneming.nl/waarneming/view/61565480. Daarna zijn er ook nog enkele waarnemingen op 5 en 6 november. Weet jij toevallig of de voorraad in Duitsland al op is? Volgens mij krijgen we vanaf woensdag weer mooi trektelweer

Morgen lijkt het ook al aardig te worden, zeker 's middags, afwachten hoeveel nevel en mist er is morgenochtend.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

laatvlieger

Citaat van: gtroost op oktober 22, 2011, 19:46:41 PM
Citaat van: laatvlieger op oktober 22, 2011, 17:48:01 PM
Hoe zit dat qua privacy? Weten al deze personen dat zij met naam en e-mail adres daar vermeld staan?
Wat is het probleem? Dit is al een jaar of 8 zo. Dit is het emailadres van "de telpost / ringstation". Niet van de personen.
Maar ik zie wel degelijk allerlei persoonlijke e-mail adressen op die http://trektellen.nl/contact.asp?site=0&taal=1&land=1 pagina staan. Nou ja, zonder al teveel daarover te willen zeuren, maar ik vraag me wel af of al die mensen daar wel op zitten te wachten dat zij op deze manier op die lijst staan.

Wel handig, dat dan weer wel. Maar een aantal van die adressen zijn inmiddels ook alweer verouderd en worden niet meer gebruikt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gerard Troost

Citaat van: laatvlieger op november 07, 2011, 17:31:47 PM
Maar ik zie wel degelijk allerlei persoonlijke e-mail adressen op die http://trektellen.nl/contact.asp?site=0&taal=1&land=1 pagina staan. Nou ja, zonder al teveel daarover te willen zeuren, maar ik vraag me wel af of al die mensen daar wel op zitten te wachten dat zij op deze manier op die lijst staan.

Wel handig, dat dan weer wel. Maar een aantal van die adressen zijn inmiddels ook alweer verouderd en worden niet meer gebruikt.
Wat is er mis per persoonlijke adressen op internet; emailadressen zijn er toch voor om met elkaar in contact te komen!? Als er iemand die daar genoemd staat er een probleem heeft hoor ik het graag van een van hen. (je kunt het emailadres van je telpost / ringstation aanpassen via "Telpost beheer").
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Donderdag lijkt een leuke dag te worden... als dat nog kan tenminste zover in november...

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op november 08, 2011, 17:55:30 PM
Donderdag lijkt een leuke dag te worden... als dat nog kan tenminste zover in november...

Voorlopig wordt er 's ochtends nog vieze grijze prut voorspeld, mist, nevel, laaghangende bewolking en andere ellende die lang blijft hangen. Vraag me af of de vogels nu nog wel vliegen, mischien meer 's nachts? In ieder geval zal het waarschijnlijk op de telpost niet veel zijn in die grijze soep, behalve kou en leegte.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Joachim Vreeman

Ik hoor het al: jij hebt er zin in! Ik heb ook vrijdag nog voor je in de aanbieding als mogelijk een leuke dag. Ach ja, maar misschien is het seizoen inmiddels echt voorbij en kunnen we in winterslaap wachten tot het voorjaar

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op november 09, 2011, 11:29:21 AM
Ik hoor het al: jij hebt er zin in! Ik heb ook vrijdag nog voor je in de aanbieding als mogelijk een leuke dag. Ach ja, maar misschien is het seizoen inmiddels echt voorbij en kunnen we in winterslaap wachten tot het voorjaar

Het kan natuurlijk nog wel (zeker als het wat kouder wordt!), ik heb alleen het idee dat er na zaterdag niet veel meer vliegt (of wil vliegen) en mogelijk is dat door elke ochtend die nevels. Maar aan de andere kant altijd gaan natuurlijk  ;) !
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Adri Clements

Verandering van spijs doet eten. Maar als de wind in een periode als deze constant net te zacht uit het OZO komt, dan is de soep op een gegeven moment gewoon op. Maar omdat de windrichting zo interessant is gewoon alert blijven. Wanneer de hogedrukblokkade boven de oostzee ietwat naar het westen opschuift kan er al snel een hoop kou deze kant op komen. En dat kan zomaar een paar leuke dagen opleveren. Categorie soorten waar je het dan in moet zoeken: ganzen, zwanen, smienten, zaagbekken, barmsijzen, ruigpootbuizerds etc. Het mooist is natuurlijk weer zo'n transportkou-situatie zoals eind nov-begin dec. vorig jaar.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

#165
Citaat van: henkjanvdkolk op november 09, 2011, 10:20:48 AM
Citaat van: Joachim Vreeman op november 08, 2011, 17:55:30 PM
Donderdag lijkt een leuke dag te worden... als dat nog kan tenminste zover in november...

Voorlopig wordt er 's ochtends nog vieze grijze prut voorspeld, mist, nevel, laaghangende bewolking en andere ellende die lang blijft hangen. Vraag me af of de vogels nu nog wel vliegen, mischien meer 's nachts?

Denk dat je gelijk hebt met meer 's nachts. Er vliegen nu honderden, al dan niet duizenden, kolganzen over Leeuwarden terwijl het zich op dit moment niet echt verder komt dan 100 meter.

Edit 20:30 uur. 39 groepen al over horen komen sinds 19:00 uur.
Edit 22:00 uur. Teller staat op 52 groepen nu.
Edit 22:30 uur. Teller staat op 59 groepen, vliegt toch nog door.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Gerard Troost

Citaat van: Yeronimo op november 09, 2011, 18:40:47 PM
kolganzen over Leeuwarden terwijl het zich op dit moment niet echt verder komt dan 100 meter.
Maar wat is het zicht op de hoogte waar de ganzen vliegen? Wellicht hebben ze daar wel goed zicht alleen kunnen ze geen plekje vinden om te landen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Yeronimo

Citaat van: gtroost op november 09, 2011, 21:03:07 PM
Citaat van: Yeronimo op november 09, 2011, 18:40:47 PM
kolganzen over Leeuwarden terwijl het zich op dit moment niet echt verder komt dan 100 meter.
Maar wat is het zicht op de hoogte waar de ganzen vliegen? Wellicht hebben ze daar wel goed zicht alleen kunnen ze geen plekje vinden om te landen?

Denk inderdaad dat het zicht boven de mist wel goed is, ik kan namelijk ook niet echt bewolking vinden via buienradar dat boven Leeuwarden zou kunnen liggen (Zie: Wolkenradar). Maar inderdaad een plekje om te kunnen landen zouden ze nu niet kunnen vinden lijkt me ook. De trek van ganzen zakt nu in, al tien minuten geen gans gehoord.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Morgen trektellen: ben benieuwd...

henkjanvdkolk

Ik ook, vandaag was het weer niks.

Morgen ook weer nevel of mist (in het noorden), hier in midden Nederland heel de dag mistig geweest en nu nog steeds erg nevelig. Voor zaterdag ziet het er beter uit, dan start de dag volgens weeronline.nl 'fris en helder'.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Yeronimo

Citaat van: henkjanvdkolk op november 10, 2011, 18:57:55 PM
Ik ook, vandaag was het weer niks.

Morgen ook weer nevel of mist (in het noorden), hier in midden Nederland heel de dag mistig geweest en nu nog steeds erg nevelig. Voor zaterdag ziet het er beter uit, dan start de dag volgens weeronline.nl 'fris en helder'.

Ik zie de hele week al niets anders dan mist...Maar misschien zijn we ervoor ook gewoon teveel verwend met mooi trekweer.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Maarten Sluijter

.

JohanvantBosch

Op de Kamperhoek/ketelbrug nog behoorlijke aantallen buizerds gisteren en vandaag, nl respectievelijk 107 en 97. Alsdus trektellen....

Yeronimo

Citaat van: JohanvantBosch op november 13, 2011, 17:15:33 PM
Op de Kamperhoek/ketelbrug nog behoorlijke aantallen buizerds gisteren en vandaag, nl respectievelijk 107 en 97. Alsdus trektellen....

107 en 51 bedoel je waarschijnlijk?
Inderdaad opmerkelijk gezien er niet echt een andere telpost te vinden is met soortgelijke aantallen op die baan. Heb zelf vandaag ook geteld vanaf Leeuwarden en geen buizerd trekkend gezien, eemshaven had er maar vijf ondanks lange telperiode. Zouden ze dan komen vanaf Duitsland/Drenthe? Opvallend ook dat ze dan niets over Eltenberg hebben terwijl je het daar eerder zou verwachten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JohanvantBosch

Citaat van: Yeronimo op november 13, 2011, 17:42:40 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 13, 2011, 17:15:33 PM
Op de Kamperhoek/ketelbrug nog behoorlijke aantallen buizerds gisteren en vandaag, nl respectievelijk 107 en 97. Alsdus trektellen....

107 en 51 bedoel je waarschijnlijk?

Zie de toelichting onder het staatje van vandaag:
Telling van 12:00 tot 13:45, met o.a. 97 buizerds en een visarend, volgt later.
Misschien zijn het er dan nog wel meer (want 97+51?)

Folkert Jan

Buizerds nu idd op 148
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Over Den Haag behoorlijke ganzentrek vanmorgen. Ik hoor de nodige kolganzen overkomen, maar allemaal in de grijze soep, dus ik zie niks...  O0

Mark Zevenbergen

Citaat van: JohanvantBosch op november 18, 2011, 10:10:45 AM
Over Den Haag behoorlijke ganzentrek vanmorgen. Ik hoor de nodige kolganzen overkomen, maar allemaal in de grijze soep, dus ik zie niks...  O0
Was mij ook opgevallen... Ben nog naar de post gereden, maar verticaal geen zicht dus nu thuis en zo maar's ff slapen  ;D

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 18, 2011, 11:04:35 AM
Citaat van: JohanvantBosch op november 18, 2011, 10:10:45 AM
Over Den Haag behoorlijke ganzentrek vanmorgen. Ik hoor de nodige kolganzen overkomen, maar allemaal in de grijze soep, dus ik zie niks...  O0
Was mij ook opgevallen... Ben nog naar de post gereden, maar verticaal geen zicht dus nu thuis en zo maar's ff slapen  ;D

Ik heb die grijze soepkollen ook gehoord. Het horizontale zicht gaat nog wel maar verticaal is het inderdaad uie. Scheveningen geeft een wolkenbasis van 18 meter http://www.scheveningenlive.nl/weather.html (voor het horizontale zicht zie de webcams). Hier in het centrum is het een tikkeltje beter. Een meter of 70m schat ik. Zolang als het duurt.
Herman van der Meer

Rikstar

Nu met al die mist in nederland de laatste tijd ben ik benieuwd of de ganzen nou verder trekken naar het zuiden (Frankrijk?)  of zelfs de noordzee oversteken richting de UK.
In de UK in ieder geval opvallend veel toendrarietganzen. (normaal horen hier vooral taigarietganzen te zitten)
en in Schotland in ieder geval totaal nog geen last gehad van mist de afgelopen weken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre