Hulp aub: Noordse of venglazenmaker?

Gestart door DfP, juli 27, 2011, 23:25:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

DfP

Hallo,

Ik wilde jullie graag om hulp vragen met het determineren van een aantal glazenmakers dat mijn vriendin en ik in de afgelopen paar dagen hebben gefotografeerd.

We zitten in het noorden van Finland en hier komen zowel de ven- als de Noordse glazenmaker voor. We hebben nog een paar dagen de tijd voordat we weer moeten terugreizen, en met jullie hulp kunnen we misschien de resterende tijd wat gerichter zoeken.

In totaal hebben we 6 individuen gefotografeerd (in de bijlagen: vrouw en man1 ... man5). Van sommige heb ik behalve een bovenaanzicht ook de gezichtsnaad kunnen schieten; bij andere lukte dat helaas niet. De kwaliteit van de foto's is niet geweldig, maar hopelijk toch goed genoeg om te kunnen determineren.

De foto "vrouw_naad.jpg" lijkt me duidelijk een Noordse. Maar wat denken jullie van man1, man2, man3, man4 en man5?

Alvast bedankt,

Fons

Anne Hueber †

#1
Lijken mij allemaal Venglazenmaker.

Kijk hier maar eens naar de verschillen tussen Ven en Noordse:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html

DfP

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had de lijst met verschillen al bekeken.
Het interessantste in die lijst (en het meest strukturele) lijkt me de breedte van die gezichtsnaad. In mijn foto van dat vrouwtje is die naad toch niet "bij de oogrand versmald" (maar juist fors verbreed)? En in man4_naad.jpg is die toch "overal even breed"? Dus dat zou of subarctica duiden, niet?
Groet,
Fons

Anne Hueber †

Bij het vrouwtje had ik oveheen gekeken, dat is idd Noordse.
Man 4: de oogstreep vind ik moeilijk te beoordelen, is toch ook wel een beetje variatie in, maar de schouderstreep vind ik niet echt voor Noordse.
De grootte van de vlekken op het achterlijf bij man nr 4, vind ik eigenlijk tussen Ven en Noordse zitten. Man 4 ben ik niet helemaal zeker van.

DfP

Hallo Anne,

Ik heb vandaag dezelfde vraag voorgelegd aan een Finse vriend die de libellenfauna van het hoge noorden goed kent. Ik wilde weten of hij man4 ook twijfelachtig vond. Antwoord: hij is 't helemaal met je eens - ook hij denkt dat alle mannetjes juncea zijn. Het blijkt zelfs dat subarctica in deze streek nog nooit is waargenomen. Dat wist ik dus niet - mijn excuses. En ook voor dat vrouwtje; dat blijkt dus caerulea te zijn!

Zucht - subarctica blijft een probleemsoort.

Nogmaals bedankt en met groet,

Fons

Anne Hueber †

Ik ken caerulea niet en van het vrouwtje had je geen foto met het gehele achterlijf erop.
Het blijven lastige soorten, toch weer wat wijzer geworden, toch? ;) ;D

Goyatlah

De harde kenmerken zijn
- de oogstreep, die bij de Noordse het breedst is aan de basis (en niet overal even breed),
- achter de ogen heeft de Ven een gele vlek (heb daar nooit goede foto's van gezien, en is dus een "handkenmerk"
- de inplanting van de achterlijfsaanhangselen bij de vrouwtjes.

Over de kleur voorrandsader durf ik niets te zeggen, leek me (redelijk) hard. Maar sommige van jouw Ven-foto's lijken bruine voorrandaders te hebben. Wellicht moet dat kenmerk heroverwogen worden.

Alle andere kenmerken zijn zacht, en mogen alleen in combinatie met meer kenmerken gebruikt worden (bv combinatie van vlekken op S3 en S4 en 3e streep op het borststuk).

Kleuren zijn vaak hele zwakke kenmerken, en zeker bij Glazenmakers, waarvan de kleuren zelfs in de loop van de dag kunnen veranderen (zie bv Corbet 2004).

Om de zaak nog ongewikkelder te maken komen er 2 vormen voor, een grootvlekkige vorm (interlineata) en een kleinvlekkige (elisabethae), die zeldzamer is, maar ook veel meer op de Venglazenmaker lijkt.

Al deze informatie kun je op mijn site vinden (http://libellen.goyatlah.nl/taxa/NoordseGlazenmaker.html) of in de artikelen waar mijn site naar toe linkt.

Btw, 1e is inderdaad geen Ven, of het caerulea is kan ik vanaf deze foto niet zien. Van de mannetjes heb je meestal een goede foto van de zijkant van de kop en van de bovenkant, dus die zijn allemaal Ven, de laatste lijkt gele voorrandaders te hebben, dus ook Ven.

Hoop dat het nu wat duidelijker geworden is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

DfP

Dank je wel, Dolf.
Akkoord wb de onbetrouwbaarheid van de kleur van de voorrandaders.
Ik zal bij thuiskomst jouw subarctica-pagina en de gelinkte artikelen bestuderen.
Volledigheidshalve nog twee foto's van caerulea. Betere (en beter bewerkte) foto's staan binnenkort op m'n website.
Groet,
Fons

Weia

De vlekjes op het achterlijf zijn daar blijkbaar gemiddeld een stuk kleiner dan bij ons, interessant.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0