Griekse vuurjuffer?

Gestart door Anne d.R., juli 24, 2011, 15:05:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne d.R.

Kan iemand mij vertellen of ik hier met een Griekse vuurjuffer te maken heb?
Heb inmiddels het hele internet afgespeurd en ontdekt dat de "gewone" vuurjuffer lichte randjes heeft langs de rode vlekken op het achterlijf. Deze vuurjuffer op mijn foto heeft dit niet. Verder is de opmerking over de "twee plooitjes bij de rode rand van het nekschild" ook onduidelijk, terwijl ik alle foto's goed heb bestudeerd en mijn foto ook scherp is.
Misschien wilt u mij bij de determinatie vertellen hoe ik dit in het vervolg zelf kan ontdekken?
De vindplaats is:
03-06-2011,Geisenwiese,Helmbach bei Iggelbach,Pfalzerwald Dld. Het was die dag bewolkt met zo nu en dan een bui en boven 18 graden.

Anne Hueber †


Anne d.R.

Beste Anne,

Die foto's had ik ook allemaal bestudeerd. Zoals ik al schreef, je ziet op die foto's een licht randje langs de eerste rode vlek op het achterlijf, zie foto Harm Alberts. Deze rand heb ik elders op het internet ook gezien bij de vuurjuffer, op mijn foto is dit niet te zien.
Wat is nu het verschil tussen de Griekse vuurjuffer en de gewone vuurjuffer?

De hoogte van de vindplaats lag op ca. 350 m bij het beekje.

Groet Anne

Anne Hueber †

De Griekse vuurjuffer is de tegenhanger van de Vuurjuffer in zuidelijke Balkan en slechts van enkele lokaties bekend en komt hier niet voor.
Verschil zit 'm in een paar details, die alleen met een loep te zien zijn.


Anne d.R.

Beste Anne,
Hartelijk bedankt voor je reactie!
Jammer dat ik dit niet zelf kan zien...

Groeten Anne d.R.

Anne Hueber †

Op Observado.org staan een paar foto's.
Ik zie het verschil ook niet, dat is heel subtiel en zit 'm in de achterlijfaanhangsels.

jvdonge

Hier is het aardig goed te zien.

Anne Hueber †


Anne Hueber †

Hier een foto uit ons eigen archief van een Vuurjuffer in ons landje, hier is het wel enigszins op te zien.