welke lamp voor nachtvlinders?

Gestart door ratje, juli 15, 2011, 13:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik heb op dit moment een eenvoudige 160w ML lamp voor de nachtvlinders. Ik moet dan opblijven. Niet dat ik dit erg vind, om gezondheidsredenen is dit echter een aanslag hierop.  :(   Nu overweeg ik om een vlinderval te bestellen. Ik begrijp dat er verschil zit tussen een HPL en ML-lamp.
Kan iemand me in gewone taal uitleggen wat het verschil hiertussen is. Niet te technisch aub, anders raak ik het spoor bijster. ;D   

grunsven

Het belangrijkste verschil is dat een ML zo op het stopcontact aangesloten kan worden en een HPL niet.
Een HPL blaast zichzelf op als je dat doet en daarom moet er een balans tussen.

Er zijn wel wat verschillen in spectrum maar voor een vlinderval zijn ze allebei prima.
Er staan heel veel voorbeelden van (zelfbouw) nachtvlindervallen op internet met verschillende typen lampen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ratje

Citaat van: grunsven op juli 15, 2011, 13:57:40 PM
Het belangrijkste verschil is dat een ML zo op het stopcontact aangesloten kan worden en een HPL niet.
Een HPL blaast zichzelf op als je dat doet en daarom moet er een balans tussen.

Er zijn wel wat verschillen in spectrum maar voor een vlinderval zijn ze allebei prima.
Er staan heel veel voorbeelden van (zelfbouw) nachtvlindervallen op internet met verschillende typen lampen.

Dank je Roy, :duim: dat is een duidelijk antwoord voor mij. Hij gaat direct op de stroom dus een ML-lamp. !!