Bosrietzanger?

Gestart door hoven, juli 06, 2011, 19:38:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik ben mezelf aan het oefenen met de moeilijke rietvogeltjes. Klopt het dat dit een bosrietzanger is? Gelet op het verenkleed (lichte onderkant, donkere bovenzijde)
en het ontbreken van een (duidelijke) streep boven het oog blijven voor mij kleine karekiet en bosrietzanger over. Derhalve obv de kleur van de poten bepaald dat dit
een bosrietzanger moet zijn. Graag jullie reactie!
(overigens zijn het 2 verscillende vogels (laatste 2 foto's is andere vogel) maar ik kom tot zelfde conclusie.
Mvg,
Alrik

hoven

Hmmm, heb mijn reeds bevestigde kleine karekiet waarnemingen nog een doorgenomen en daar blijkt de kleur van de poten ook niet doorslaggevend. Wie heeft voor mij
de doorslaggevende kenmerken! (en dan niet aankomen met "geluid" want dat kwam er niet uit gezien de volle bek  ;))
Mvg,
Alrik

HPM

Met dat het Bosrietzanger of Kleine Karekiet is heb je waarschijnlijk wel gelijk, maar die kan je alleen oefenen als je zeker weet om welke soort het gaat. De enige zekere manier daarvoor is de zang (ja, daar kom ik toch echt mee). Als je ze vaak genoeg zingend ziet ga je in het veld op den duur hopelijk ook verschillen zien. Op foto's is weer heel anders.

Herman van der Meer

hoven

Herman,

Dank voor je reactie (waar ik al bang voor was  ;)). Is er ook een duidelijk verschil in gedrag trouwens? Het zit bij de kijkhut bij het eemmeer vol met kleine karekieten en
rietgorzen (de karekieten laten zich horen, de gorzen laten zich zien), dus ik denk dat dit karekieten zijn, maar als ze niet zingen als ik het zie moet ik mij ergens anders
op richten. Is gedrag zo'n richtpunt?
Mvg,
Alrik

HPM

Citaat van: hoven op juli 06, 2011, 20:32:36 PM
Herman,

Dank voor je reactie (waar ik al bang voor was  ;) ). Is er ook een duidelijk verschil in gedrag trouwens? Het zit bij de kijkhut bij het eemmeer vol met kleine karekieten en
rietgorzen (de karekieten laten zich horen, de gorzen laten zich zien), dus ik denk dat dit karekieten zijn, maar als ze niet zingen als ik het zie moet ik mij ergens anders
op richten. Is gedrag zo'n richtpunt?

Gedrag is een van de dingen die mee kunnen helpen, maar op zichzelf zegt het niets.
Herman van der Meer

Date Lutterop

Tja, zijn nu eenmaal lastige beestjes. Zelfs in de hand vallen ze niet mee...


Groet,

Date


frankneijts

Citaat van: hoven op juli 06, 2011, 20:22:16 PM
Hmmm, heb mijn reeds bevestigde kleine karekiet waarnemingen nog een doorgenomen en daar blijkt de kleur van de poten ook niet doorslaggevend. Wie heeft voor mij
de doorslaggevende kenmerken! (en dan niet aankomen met "geluid" want dat kwam er niet uit gezien de volle bek  ;) )

Er is geen 'deus ex machina' in deze determinatiekwestie ........Om Kleine Karekiet en Bosrietzanger te kunnen onderscheiden moet je een reeks van kenmerken (kleur poten, kleur nagels, wenkbrauwstreep, oogring, kleur boven- en onderzijde, kleur 'mondholte', snavellengte en -vorm enz.) zeer nauwkeurig bestuderen, liefst aan de hand van scherpe en perfect belichte foto's waarna een soort van optelsom de determinatie kan bepalen. Daarbij moet ook nog onderscheid worden genaakt tussen jonge en adulte vogels: adulten in het voorjaar zijn iets minder moeilijk (minder overlap, minder variatie) dan jonge vogels in het najaar (veel overlap, veel variatie).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hoven

Dus gewoon nog uren in het riet doorbrengen. Ach, er zijn vervelender dingen... Immers: beter een slechte dag vogels kijken dan een goede dag op kantoor!
Mvg,
Alrik

Oenanthe

Zo is dat. Eergisteren ving ik nog een vogel die alle kenmerken van een bosrietzanger had. Bij het opmeten bleek het verdikkeme toch een kleine karekiet te zijn. Zo lastig is het onderscheid....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2011, 23:46:29 PM
Zo is dat. Eergisteren ving ik nog een vogel die alle kenmerken van een bosrietzanger had. Bij het opmeten bleek het verdikkeme toch een kleine karekiet te zijn. Zo lastig is het onderscheid....

Ach, zolang je kan vaststellen dat het een Kleine Karekiet is heb je niks te klagen  :)
Herman van der Meer