Turkse rombout in Bulgarije?

Gestart door ria.vogels, juni 14, 2011, 21:17:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Dag allemaal,
Eind mei, begin juni een week in Bulgarije geweest. Bijzonder leuke reis gehad, niet in het minst vanwege het gezelschap, maar natuurlijk ook vanwege de vele verschillende beestjes (vogels, libellen, vlinders, andere insecten, amfibieën, slangen en zo nog wat meer) en planten. Wees gerust Hisko/Johan/Gert, ik plaats de waarnemingen binnenkort allemaal  ;D .
Ik heb momenteel twee vragen.
We hebben bij de witte rivier (Bela Reka), DE plaats van de Bulgaarse glanslibel (S. borisi) naarstig naar deze libel gezocht. Ik dacht hem te hebben gespot, maar het bewuste beest wilde niet gaan zitten voor een bewijsplaatje. We hebben hem wel een hele tijd in de gaten gehouden, zodat we op zijn minst het gedrag konden vastleggen. Wat hij deed was een tweehonderd meter langs de oevers van de rivier op en neer vliegen, steeds vrijwel dezelfde route, de bochten van de stroom volgen, soms even stilhangen, maar heel snel weer op pad (heel frustrerend voor deze fotografe). Hij kwam vrijwel niet in het midden van de rivier, maar vloog toch ook weer niet alleen in de schaduw onder de bomen. Niettemin, op grond van dit gedrag, plus de gele zijvlekken die duidelijk zichtbaar waren aan de zijkant van de eerste segmenten, kom ik uit op Balkan glanslibel (zie KD). Ook mooi, maar evenzeer onzeker, want geen bewijsplaatje. Het was in ieder geval geen mij bekende smaragd/glanslibel (ander gedrag en meer geel dus.) Zal ik hem invoeren als onzekere Balkan glanslibel? Wat adviseren jullie?
Verder op hetzelfde stuk van de rivier vloog onderstaande libel rond. Deze ging wel zitten gelukkig, al was het ver weg en kon ik er zo ongeveer tot mijn kruis in het water staand niet dichter bij komen zonder mijn apparatuur nat te maken (en dat had ik er niet voor over). Ter plaatse kon ik hem niet goed thuisbrengen (rombout maar welke, of toch gaffel?), thuis kom ik uit op Turkse rombout. Wat vinden jullie?
Groet, Ria Vogels

vincentkalkman

Hoi Ria,

Ik vermoed dat op deze locatie ook S. meridionale voorkomt. Deze heeft ook gele vlekken op de zijkant van de eerste segmenten hebben (zie pag. 227 veldgids) die groter en opvalender zijn dan bij S. metallica. De Gomphus zou ik op vulgatissimus houden: de lichte streep tussen de twee zwarte strepen op de schouder is dunner dan de zwarte strepen zelf. G. schneideri is niet met zekerheid gemeld van Bulgarije. G. vulgatissimus en scheideri zijn overigens problematische 'soorten' en de precieze verspreiding in de zuidelijke Balkan is onduidelijk.

Vincent
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

ria.vogels

Dag Vincent,
Van de plaatselijke gids begreep ik dat de S. meridionalis (Balkan glanslibel) er inderdaad ook voorkomt. Ik ben blij dat je op grond van de door mij beschreven kenmerken daar ook aan denkt.
Ik ben wat betreft de Rombout voor de Turkse (G. schneiderii) gegaan, vanwege de blauwe ogen. De beekrombouten die ik ken vanuit Nederland, hebben dat niet. Ik geef toe dat de lichte streep op de schouder (dunner dan de zwarte) wel beter past bij de beekrombout (G. vulgatissimus). Zijn die schouderstrepen een harder kenmerk dan de kleur ogen voor deze soorten?
Overigens hebben we in Bulgarije verder heel veel Oriëntjuffers en Kleine tanglibellen gezien. Erg leuk.

Groet, Ria
Groet, Ria Vogels

ewoudploeg

Nog even een extra zekerheidje: S. meridionale komt inderdaad samen met borisii voor, getuige de waarnemingen van vrienden van me in 2010. Ook de huidjes die J.P. Boudot van de locatie heeft onderzocht bleken van beide soorten afkomstig te zijn.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/