Nog even langs de Veluwe voor de Slangenarend?

Gestart door Stijn E., mei 29, 2011, 09:03:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Hai allemaal,

Ik zit nu in de auto om mijn moeder weg te brengen en over een half uur zijn we in Arnhem. Het lijkt mijn vader en mij opzich wel een leuk idee om via de Hoge Veluwe (Deelensche veld) naar huis te rijden om even te kijken of de Slangenarend daar toevallig net vliegt. Ik weet dat het beest door het gebied zwerft dus dat hij ook heel goed niet te zien kan zijn. Toch wil ik het maar even proberen, maar zijn er nog tips voor plekken waar hij vaak jaagt of andere dingen?!

Alvast bedankt!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankw

Hij wordt verspreid door het gebied gezien maar vooral in het (zuid)oostelijke deel. Je kan het ook proberen vanaf de weg naar Hoenderloo, dan hoef je niet het halve gebied door te fietsen. Is niet helemaal legaal te stoppen daar overigens..

Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Alleen lijken me de huidige weersomstandigheden niet echt ideaal voor Slangen(arend).

Stijn E.

Hoe heet die weg naar Hoenderloo Frank? Ik was sowieso niet van plan (heel ver) te gaan fietsen want mijn vader moet vanmiddag nog weg. Is er, als stoppen op die weg niet legaal is, een plek waar we wel mogen stoppen, dat we even een stuk(je) lopen?!

Het weer is inderdaad niet optimaal, maar we zijn toch in de buurt...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

We zijn daar nu, maar vanaf de N804 zie je alleen bomen en als je om wil rijden moet je betalen, als ik dat had geweten... Naja, mijn vader vind het (terecht) niks om voor een uurtje zoeken op een mindere Slangenarenddag geld uit te gaan geven. We zijn nu inmiddels onderweg naar huis, jammer maar helaas...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankw

Jammer. Vanaf de 804 kan je een gedeelte goed overzien. Misschien zijn die plekken inmiddels dicht gegroeid oid.

De Hoge Veluwe kom je idd niet op zonder te betalen. (of te klimmen  ;) )

Stijn E.

Citaat van: frankw op mei 29, 2011, 12:48:42 PM
Jammer. Vanaf de 804 kan je een gedeelte goed overzien. Misschien zijn die plekken inmiddels dicht gegroeid oid.

De Hoge Veluwe kom je idd niet op zonder te betalen. (of te klimmen  ;) )

Ach, m'n vader en ik zijn het er al over eens dat we spoedig een dagje Hoge Veluwe plannen, al zal dat nog wel even duren want met hemelvaart en het weekend erna ben ik op de Zuid-Hollandse eilanden. Ook niet verkeerd, maar of die Slangenarend tot het weekend daarna zal blijven zitten...?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 29, 2011, 15:54:19 PMOok niet verkeerd, maar of die Slangenarend tot het weekend daarna zal blijven zitten...?
Het zou niet de eerste zijn die de hele zomer blijft  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op mei 29, 2011, 17:55:37 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 29, 2011, 15:54:19 PMOok niet verkeerd, maar of die Slangenarend tot het weekend daarna zal blijven zitten...?
Het zou niet de eerste zijn die de hele zomer blijft  ;)

Degene die nu de laatste is geweest, mag wel eens verslagen worden... ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

ArjanH

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 29, 2011, 15:54:19 PM
Citaat van: frankw op mei 29, 2011, 12:48:42 PM
Jammer. Vanaf de 804 kan je een gedeelte goed overzien. Misschien zijn die plekken inmiddels dicht gegroeid oid.

De Hoge Veluwe kom je idd niet op zonder te betalen. (of te klimmen  ;) )

Ach, m'n vader en ik zijn het er al over eens dat we spoedig een dagje Hoge Veluwe plannen, al zal dat nog wel even duren want met hemelvaart en het weekend erna ben ik op de Zuid-Hollandse eilanden. Ook niet verkeerd, maar of die Slangenarend tot het weekend daarna zal blijven zitten...?


Dat weet je natuurlijk niet en dat is dus ook het risico. Gezien de hoeveelheid slangen en andere reptielen op de Hoge Veluwe moet je echter niet uitsluiten dat de vogel er voorlopig nog wel even blijft. Overigens is het zeer de moeite waard om een dagje Hoge Veluwe te doen per fiets. Niet erg soortenrijk qua vogels  maar erg mooi. Daarnaast is het daar ook voorgekomen dat er naast een Slangenarend ook andere bijzonderheden zijn gezien (Kuifkoekoek, Hop, Grauwe Klauwier, Rode Rotslijster). Maar dat blijven toch wel gelukstreffers.

Stijn E.

Citaat van: ArjanH op juni 01, 2011, 22:16:58 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 29, 2011, 15:54:19 PM
Citaat van: frankw op mei 29, 2011, 12:48:42 PM
Jammer. Vanaf de 804 kan je een gedeelte goed overzien. Misschien zijn die plekken inmiddels dicht gegroeid oid.

De Hoge Veluwe kom je idd niet op zonder te betalen. (of te klimmen  ;) )

Ach, m'n vader en ik zijn het er al over eens dat we spoedig een dagje Hoge Veluwe plannen, al zal dat nog wel even duren want met hemelvaart en het weekend erna ben ik op de Zuid-Hollandse eilanden. Ook niet verkeerd, maar of die Slangenarend tot het weekend daarna zal blijven zitten...?

Dat weet je natuurlijk niet en dat is dus ook het risico. Gezien de hoeveelheid slangen en andere reptielen op de Hoge Veluwe moet je echter niet uitsluiten dat de vogel er voorlopig nog wel even blijft. Overigens is het zeer de moeite waard om een dagje Hoge Veluwe te doen per fiets. Niet erg soortenrijk qua vogels  maar erg mooi. Daarnaast is het daar ook voorgekomen dat er naast een Slangenarend ook andere bijzonderheden zijn gezien (Kuifkoekoek, Hop, Grauwe Klauwier, Rode Rotslijster). Maar dat blijven toch wel gelukstreffers.

Ik houd de waarnemingen gewoon in de gaten en zodra mijn vader en ik tijd hebben en de vogel zit er nog doen we gewoon een lekker dagje Hoge Veluwe op de fiets :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog