Bont gekleurde insect op varen

Gestart door huub schmitz, mei 18, 2011, 20:30:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

huub schmitz

Wat is dit voor een insect?

Hetty Soetekouw

deze hoort thuis bij de wespvlinders (SESIIDAE)
ik verplaats hem even voor je naar nachtvlinders
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Jordy van der Beek

Wespvlinder weet niet welke, maar iets in mij zegt: Bembecia ichneumoniformis (Klaverwespvlinder) maar wat weet ik ook niet. Ben in iedergeval benieuwd naar de uitkomst.
Validator steekmuggen

belle

Is het geen eikenwespvlinder, Synanthedon vespiformis?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Hetty Soetekouw

CiteerIs het geen eikenwespvlinder, Synanthedon vespiformis
lijkt mij ook
en dan het vrouwtje
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Ben Kruijsen

ik ben het met Tjitske eens, een eikenwespvlinder die trouwens veel op de klaverwespvliunder lijkt. Gezien de stand van de vleugels en de vier gele banden op het achterlijf kies ik voor de eiken wespvlinder, een vrouwtje. Waar is de vlinder waargenomen?

huub schmitz

Hartelijk dank. Ik plaats hem onder eikenwespvlinder. Waargenomen in Montfort 0mstreeks 13:00 uur (Reigelsbroek).
HG
Huub

Arp

Mag ik even aanhaken? Ten behoeve van dit knutselhoekje: Hebben de kenners hier nog tips voor verbetering/uitbreiding? Is bijvoorbeeld het verschil tussen de twee hieronder (lange/korte staart) een geval van sexueel dimorfisme (zo ja, lange staart=man??) en zijn er nog andere soorten waarbij zulke in het oog springende verschillen een setje foto's man/vrouw rechtvaardigen?


Foto (c) Marcel Lombaerts
Synanthedon myopaeformis
Appelglasvlinder

- -

Foto (c) Geert Vanloot
Synanthedon myopaeformis
Appelglasvlinder

- -
Zou leuk zijn als dat overzichtje wat completer/betrouwbaarder gemaakt kan worden denk ik ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)