Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Bertusvr

Leuk hoor. Goed werk Ronald. Mooie beelden en foto !!

frankneijts

Ik sluit me helemaal aan bij de loftuitingen voor Ronald en René (wat een leuke filmpjes!) en wordt er extra door gemotiveerd om deze prachtige soort (terug) proberen te vinden in de Kempen.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2011, 09:09:31 AM
volgens mij wordt/is 2011 een prima libellenjaar

zou je denken? ;D

al zien we helemaal niets meer, dan was het nog een ongelooflijk libellenjaar. Overigens gebeuren ook bij de dagvlinders en sprinkhanen spectaculaire dingen (kleine weerschijn, groot geaderd witje, bosdoorntje).

Het is pas 5 juni. Er komen nog meer verrassingen! Ook voor libellen.
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: ronald op juni 04, 2011, 22:46:13 PM
maar ik wil ook weer niet overkomen als iemand die nu alles opeens heel goed weet hoor, en stiekem vind ik het idee veel mooier dat een libel zich jarenlang ergens schuilhoudt, lekker mysterieus, verborgen in de moerasbossen...wie weet... ;)

hahaha...

In ieder geval supertof dat je ze nu ook in de Wieden hebt gevonden, na de vele uren die je erin hebt gestoken.  :duim:

manger

Citaat van: JohanvantBosch op juni 05, 2011, 10:19:45 AM


hahaha...

In ieder geval supertof dat je ze nu ook in de Wieden hebt gevonden, na de vele uren die je erin hebt gestoken.  :duim:

Precies dat mag gezegd worden! Tevens zitten daar erg veel onbezoldigde kilometers voor Ronald in...., Klasse!

Groeten, Rene




http:// www.dutchdragonflies.eu
http://www.video.dutchdragonflies.eu
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

Limosa

Super Ronald voor het vinden van de, door jou al verwachte, caudalis exemplaren (populatie) in de Wieden! Ik kan wel zeggen dat je er een neusje voor hebt!

Ik heb het geluk mogen smaken om bij twee caudalis ei-afzetmomenten (waaronder de ei-afzet op het filmpje) aanwezig te zijn geweest! Wat gaaf zeg! Vrouwtje komt laag over het water aanvliegen, om vervolgens over een (relatief) grote oppervlakte haar eieren in de de kransbladvegetatie af te zetten om uiteindelijk ineens omhoog te knallen en met de wind meegevoerd te worden.

Bedankt Ronald! :duim:
Groeten,

Joachim


Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



RubenWinter

Ik heb het bekeken via Dolfs tabel, en ik kom ook op sierlijke uit (enige witsnuit met zulke grote rugstekels)
Groeten,

Ruben Winter

ronald

dat is hem helemaal hoor, wat een indrukwekkend huidje is dat toch!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

yes, goed nieuws! ik kan één plek waar ik Sierlijke witsnuit in de Wieden zag bekend maken. dit is een niet erg kwetsbare plek, vlak naast de wandelroute en vlak bij een parkeerplaats nog wel. wees als je er komt alsnog voorzichtig met de begroeiing, maar dat spreekt natuurlijk voor zich.
je ziet de P op de kaart, de gele stippen zijn het begin van de wandelroute. maar voor je het gebied induikt, ga dan even op de houten brug over het kanaal staan, dat ontwikkelt zich de laatste jaren ook erg mooi. het water is daar ook behoorlijk helder en er groeit ook onderwaterspul, er drijven bladeren, ik verwacht daar (zo nu en dan?) ook wel Sierlijke witsnuit.
ik zag bij het (van rechts gezien) eerste petgat vd week om 18.30 nog een mannetje zitten op de bladeren. dat is behoorlijk laat en ik verwacht er overdag nog wel enkele exemplaren.

ik hoop dat de plek zo goed als ik vermoed en dat men hier de soort lekker op eigen houtje kan zien in een erg mooie setting (vind ik zelf dan).

met grote dank aan Natuurmonumenten dat ik de plek mag vrijgeven!!!
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Goed geregeld Ronald! Nu maar hopen dat het goed gaat.
Klinkt wel als redelijk oke, en dit voorkomt onnodige betreding van andere delen als de Weeribben...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

klopt Jeroen, de plekken zijn in de Weerribben te kwetsbaar om vrij te geven. en ik weet niet of het voor iedereen opgaat, maar ik vind het zelf erg fijn om op eigen gelegenheid en eigen tijd ergens libellen te gaan kijken en dat dit nu met de Sierlijke witsnuit kan vind ik toch wel heel fijn!  :)
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

Heel goed geregeld! Dankjewel aan jou en Natuurmonumenten!  :duim:

Ericetorum

Dank je wel voor de tip Ronald!

Fijn dat deze mogelijkheid door jouw en de terreinbeheerder wordt geboden.
Ook ik ga graag op eigen gelegenheid en in alle rust kijken en genieten wanneer het terrein het toelaat...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

ronald

dan ook nog even wat foto's van de plek
een foto van het kanaal naast de parkeerplek, genomen vanaf het houten bruggetje eroverheen. nog wat meer van dat onderwaterspul (vederkruid oid?) en het is perfect voor Sierlijke witsnuit maar misschien vinden ze het zo bij gelegenheid ook wel de moeite waard. op de plek waar ik mijn eerste 5 mannetjes vond was bijna geen onderwaterbegroeiing (en waar ik een huidje vond vorig jaar nog minder). later zat er ook niks meer maar zaten ze op twee petgaten ernaast. deze zijn nogal open en waarschijnlijk zaten de 5 mannetjes op de eerstgenoemde plek ivm de harde en niet al te warme wind van die dag. kijk dus voor de aardigheid ook even bij het kanaal want bij gelegenheid kunnen ze ook onverwachte biotopen benutten!

de andere foto is het petgat waar ik het mannetje om 18.30 nog zag, wat bij mij het vermoeden wekt dat er overdag wel eens meer kan zitten maar dat is dus even afwachten. vanaf dit punt kun je het hele petgat met een kijker goed overzien, dus als ze er zijn pik je ze er hier wel uit.

de laatste foto is het water naast het bovenstaande petgat. het is veel minder beschut, maar Caudalis kan opvallend goed tegen openheid, zeker als er wat structuur in het gebied is die de wind wat breekt. ik heb ze daar dus niet gezien, maar ook maar heel kort gekeken (het was al laat). het ziet er wel redelijk geschikt uit en ligt vlak bij de andere plek, dus even kijken kan geen kwaad  :)
groeten, Ronald van Seijen

Platbuik

Bedankt voor de tips, Ronald.
Wij waren vandaag op die parkeerplaats, en ons viel meteen het kanaaltje ernaast op, qua begroeiing. Deed ons denken aan de vegetatie in grote stukken water in het Woldlakebos.
Vervolgens hebben we aan de OOSTkant van de weg lopen scharrelen (de gele route), en hebben kunnen constateren dat ze daar niet zitten  :angel: Wel een heel mooi gebied, en als er een beetje zon bij zou schijnen moet het er miechelen van de libellen.
Morgen de andere kant eens checken. Duimen, hè :duim:

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ronald

ik zal duimen hoor! jammer dat jullie ze op de oostkant niet zagen maar het is wel een erg mooie wandelroute he. en idd, het Woldlakebos kan ongetwijfeld ook zo nu en dan Sierlijke witsnuiten opleveren, ik heb ze inmiddels wel op minder ideaal biotoop gezien. maar het is daar lang niet overal geschikt, dat zal wel net even treffen zijn.
succes morgen he!
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Citaat van: ronald op juni 05, 2011, 00:22:41 AM
dank voor de leuke reacties, ik wet nog steeds niet hoe ik het heb, na zoveel dagen zoeken en dan vinden in de Wieden, wat een leuke hobby is dit toch!
en nu we toch bezig zijn, ik heb een exemplaar vrij dicht voor mijn camera kunnen krijgen in de Weerribben, wat een machtig beestje is dit toch!:
http://waarneming.nl/foto/view/2214683
mooi Ronald!
Groet,Nick W

theomuusse

Vandaag zat er wel 1 aan de oostkant!
De gele route loopt een stukje door een gemaaid veld. Daarnaast licht een fraai stukje water.


Theo

ronald

leuke waarneming! ik denk dat ik weet welk water je bedoelt, idd een erg mooi plekje is dat. vd week zaten daar rond 19.00 nog wel gevlekte witsnuit maar geen sierlijke. we hebben daar in de buurt ook weer twee en mogelijk drie op kunnen snorren. de aantallen lijken er (nog?) niet erg hoog maar ze zijn er toch maar mooi en dat maakt wandelen op die toch al erg mooie route (vooral voordat er gemaaid is) erg leuk  :)
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Er zijn twee mogelijkheden: ze breiden zich enorm snel uit of we hebben massaal zitten slapen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

ik denk zelf daar ergens tussenin...maar misschien krijgen we dar de komende jaren nog beter zicht op
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, er is op een van de laatst ontdekte vindplekken in de Weerribben ook nog een huidje gevonden, ook daar zeker voortplanting dus!
groeten, Ronald van Seijen

marcel123

Citaat van: Weia op juni 12, 2011, 22:14:33 PM
Er zijn twee mogelijkheden: ze breiden zich enorm snel uit of we hebben massaal zitten slapen.
Er is ook nog minimaal een andere mogelijkheid.

ronald

ben wel benieuwd wat je nog voor mogelijkheden hebt?
groeten, Ronald van Seijen

dutchway

Heel de dag gezocht naar die  >:D  sierlijke in de wieden/kiersche wijde.
Wat denk je...nada noppes
Oftewel geen eentje gezien
Echt jammer.
Maar er moet wat te wensen overblijven natuurlijk. ;D
Groeten van Lia

ronald

het lijkt idd niet mee te vallen, maar zo nu en dan zien mensen hier en daar toch eentje en dat houdt het wel spannend. op de KW zijn er in ieder geval twee nieuwe plekken bij, en vrij zeker ook nog een derde, verspreid over bijan de hele wandelroute aan weerszijden van de weg.
ik ben er nu zelf twee keer geweest en had twee keer succes, de Sierlijke witsnuit lijkt zich er wel thuis te voelen  :)
maar een groot deel van mijn zoektochten bestaat ook uit nulwaarnemingen hoor, ik heb inmiddels al heel veel geen Caudalissen gezien, je krijgt deze soort niet (altijd) kado...
groeten, Ronald van Seijen