Hoofdmenu

Onbekende kevers.

Gestart door boekgooi, april 23, 2011, 20:17:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

boekgooi

Wie weet de naam van deze 3 onbekende kevers voor mij ?
De tweede was maar ongeveer 3 a 4 mm lang.

vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

marijke_kanters

De eerste is denk ik Clytra quadripunctata.
Groetjes, Marijke

beetlestitch

no 2 notoxus monoceros. groeten toon
Toon Keukelaar

boekgooi

Marijke en Toon, bedankt voor het antwoord op de vraag over de eerste 2 foto's.

vr.gr.Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

Arp

@Jan: Waar zijn ze gefotografeerd? Timboektoe? En heb je voor 1 een scherpere van het halsschild?

@Marijke: Ik vind het halsschild nogal glimmen, maar ook weer te onscherp om er echt wat van te maken - op basis waarvan had jij een voorkeur voor 4-punctata?

Voor het geval niet in NL maar Zuid-Europa zou espanoli misschien een mooie kandidaat zijn. Aardige PDF: http://www.insecte.org/photos/archives/CLYTRINAE.pdf
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

boekgooi

Beste Arp, de foto's zijn gewoon genomen in het noordoosten van Overijssel. Ik heb helaas geen scherpere foto, want de kever liet zich slecht benaderen. De kever zat in de buurt van een aantal grote kolonie's bosmieren.

vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

Arp

Ha Jan/allemaal,

Die info is wel nuttig erbij lijkt me - ik ben zelf absoluut geen keverkennert, maar lees wel eens dat deze niet geheel triviaal zijn (van foto) - voor een kenner is het misschien ook op basis van kleur en grootte van de vlekken (en jouw locatiegegevens) te doen, maar ik zie het nooit zo duidelijk, temeer daar beide NL-soorten ook nogal variabel kunnen zijn op dat gebied.

Vandaar dat ik ook graag wilde weten of Marijke een speciaal kenmerk heeft waar ze op let.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

marijke_kanters

#7
@ Arp, je hebt gelijk. Het halsschild is te onscherp om definitief quadripunctata te zeggen.
Ben ook geen kenner. Maar alleen op basis van de foto heb je gelijk en is hij niet definitief te determineren.
Groetjes, Marijke

beetlestitch

heeft onderandere te maken met de breedte van de zij rand van het halsschild en dat is op de foto niet te zien. groeten toon.
Toon Keukelaar

boekgooi

Beste mensen, gisteren ben ik weer op de zelfde plek geweest en zag er 8 van deze vermoedelijke Mierenzakkevers. Hierbij en paar betere foto's.

vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

beetlestitch

de breedte halsschild zij rand is een van de kenmerken en deze lijkt mij vrij breed over de gehele lengte dus quadripunctata lijkt mij gerechtvaardigd. groeten toon.
Toon Keukelaar

boekgooi

Toon, bedankt voor de bevestiging en ik ga ze als zodanig invoeren. Vandaag weer op die plek geweest en toen zaten er wel 15, waar van 8 op één boom.

vr.gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer