welke instellingen voor de olympus LS-11?

Gestart door Gery, april 19, 2011, 21:29:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gery

Hallo,

Ik heb sinds kort een olympus LS-11 aangeschaft voornamelijk om (zang)vogel geluiden op te nemen.
Ik ben er heel tevreden van

http://waarnemingen.be/user/sounds/40409

(alle geluiden van 2011 zijn opgenomen met die toestel)

Maar ik vraag me af ofdat ik er nog niet meer kan uit halen.
Voorlopig neem ik op de stand mic sense = high, low cut = off en probeer manueel het opname niveau in te stellen.
Iemand nog suggesties?

Groeten,
Gery

HPM

Hoewel Olympus adviseert voor natuuropnamen het Low Cut filter uit te laten heb ik het vrijwel altijd ingeschakeld staan omdat vogelgeluiden over het algemeen hoog genoeg zijn en ik in mijn omgeving vrijwel altijd verkeerslawaai heb. Ik schakel hem alleen uit als ik laag geluid wil opnemen (als ik eraan denk), zoals duiven en zware spechtenroffels. Het voordeel van het low cut filter is (voor mij) ook dat het sonogram helderder is en daardoor gemakkelijker te editen. Anders is achteraf softwarematig filteren altijd nog mogelijk.

Het opnameniveau heb ik standaard op bijna vol vermogen staan en dim alleen als het geluid te hard blijkt of als ik verwacht dat het te hard zal zijn.

Ook mijn opnamen van dit jaar zijn met een LS11 gemaakt. Die van daarvoor deed ik met de videofunctie van mijn compactcamera.
http://waarneming.nl/user/sounds/7806

Herman van der Meer

Gery

Bedankt Herman voor de tip. Ik heb vandaag eens geprobeerd de zang van boompieper op te nemen met low cut = on.
Wat me opvalt is dat de db meter dan minder vlug uitslaat.
Verder zal ik toch nog wat moeten zoeken achter de juiste instellingen om het storende omgevingsgeluid er uit te filteren.



HPM

Storend laag omgevingsgeruis veroorzaakt door weg- en luchtverkeer kun je met het ingebouwde LC-filter meestal niet helemaal weg krijgen. Het verwijdert of dempt alleen de allerlaagste frequenties. In veel gevallen scheelt dat toch al een heel stuk. Vorige week nog had in een serie opnames waarvan ik in het veld dacht dat het helemaal niets zou worden vanwege het lawaai, maar thuis bleek dat nog best mee te vallen.

Hoewel de achtergrondruis bij je Boompieperopname niet erg sterk is, valt hij vooral op doordat je nogal ver van je onderwerp zat, waardoor de ruis relatief hard is. Opnemen van dichterbij zou hier een groot deel van het probleem hebben voorkomen. De overblijvende ruis zal moeilijk helemaal te verwijderen zijn omdat dan ook het boompiepergeluid wordt aangetast.

Het vliegtuiglawaai bij je eerdere Tuinfluiter zou met het filter ingeschakeld een stuk minder geweest zijn, maar niet helemaal weg. Met een bewerkingsprogramma als Audacity is het nog wel verder onder controle te krijgen, vaak erg goed, maar mijn ervaring leert dat vliegtuiggeluid vaak moeilijk helemaal weg is te krijgen. Sommige types donderen niet alleen maar gieren ook. Ik probeer dan ook om op te nemen als er geen vliegtuig over komt, wat onder de af- en aanvliegroute van Schiphol vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan is.

Als je bij je Roerdompopname LC zou hebben ingeschakeld zou je de achtergrondruis wel kwijt geweest zijn maar zou er weinig van je opname zijn overgebleven omdat het lage deel van de roep vrijwel helemaal onder de 250 hertz zit en dus waarschijnlijk uitgefilterd zou worden. Gebruik het filter dus verstandig.

Herman van der Meer

Gery

Hartelijk dank voor de tips.
De LC filter opzetten is voor de meeste doeleinden toch wel het beste.
Ik gebruikte al audacity voor het omzetten van wav naar mp3 voor de geluiden, en occasioneel de high pass filter, maar ik moet me toch nog wat meer verdiepen in het programma om echt geluiden te verbeteren.



HPM

Citaat van: Gery op april 22, 2011, 10:40:51 AM
Hartelijk dank voor de tips.
De LC filter opzetten is voor de meeste doeleinden toch wel het beste.
Ik gebruikte al audacity voor het omzetten van wav naar mp3 voor de geluiden, en occasioneel de high pass filter, maar ik moet me toch nog wat meer verdiepen in het programma om echt geluiden te verbeteren.

Het High Pass filter is in principe hetzelfde als Low Cut op de LS, behalve dan dat je zelf het bereik kan bepalen. Als het kan gebruik ik liever een equalizer dan een high pass filter, omdat je daarmee frequenties kunt dempen in plaats van verwijderen en dan ook nog eens verschillend voor verschillende frequentiebereiken. Dat geeft over het algemeen een veel natuurlijker resultaat dan de boel gewoon te wissen. In Audacity kan je nauwkerig het volume van frequentiebereiken regelen.

Het storende achtergrondgeruis zit over het algemeen beneden de 2000 Hz, maar dan loop je al het gevaar van aantasten van het geluid. Beneden 1000 is het al een stuk veiliger. Als je niet precies weet hoe het zit kan je het beste beginnen met alles onder de 100 te dempen of dicht te zetten, om dan vervolgens stap voor stap hogere frequenties te verzwakken. En telkens luister je dan naar het resultaat, net zo lang tot je tevreden bent.

Ik heb wel geleerd om te leven met wat achtergrondgeruis en als je alleen de lage frequenties weg kan halen blijf je toch meestal zitten met de hogere frequenties van dat geruis, wat ik dan door de overblijvende 'sis' meestal storender vind dan de totale ruis. Helemaal niet filteren heeft bij mij sterk de voorkeur, maar als ik het doe dan prefereer ik het dempen van de laagste frequenties boven het verwijderen daarvan.

Deze dingen gelden uiteraard niet alleen voor met de LS11 opgenomen geluiden.


Herman van der Meer

Richard Gerritsen

Hoi Gery,

Ook ik heb het low cut fliter op on staan.

Wat je in eerste instantie extra nodig bent is een windprotector van het topmerk rode dead kitten 
(ca. €24,- en niet 60 euro zoals die van olympus). Deze doe ik over de microfoons met foamopzetstukken.
En hiermee filter je aanzienlijk wat lage wind/rumble.
Daarnaast is het mijns inziens een must om een degelijk audiobewerkingsprogramma te hebben.
Ik gebruik Adobe audition en die is echt super! Het heeft even geduurd voor ik erachter was
welke bewerkingen op wat voor volgorde gedaan moeten worden, maar dat is gewoon een kwestie
van proberen en checken op youtube naar bewerkingsmogelijkheden met dit programma.

Luister bijvoorbeeld naar mijn geluiden:
http://waarneming.nl/user/sounds/10172

Succes!

Groet Richard

Gery

Hallo Richard,

Te laat... Ik heb sinds vorige week die windprotector gekocht van olympus voor 49 EUR.
Ik heb eens naar je geluiden geluisterd de kwaliteit is enorm, dat is wat ik ook wil bereiken.

Zal nog wat moeten experimenteren met opnemen en bewerken.


Bedankt voor de tips.

Groeten,
Gery

Richard Gerritsen

Hoi gery,

Het zit 'm voornamelijk in de bewerking. Adobe audition is een must have!!  ;)
De oude versie van A.a. is Cool edit pro, deze heb ik in het verleden ook gehad, en
wordt momenteel ook nog steeds veel gebruikt. C.e.p. heeft nagenoeg dezelfde
mogelijkheden. A.a. is alleen wat verbeterd op enkele punten.

Succes en niet vergeten youtube te checken!

Groet Richard

HPM

Citaat van: VWG Engbertsdijksvenen op mei 11, 2011, 17:02:22 PM
Hoi gery,

Het zit 'm voornamelijk in de bewerking. Adobe audition is een must have!!  ;)
De oude versie van A.a. is Cool edit pro, deze heb ik in het verleden ook gehad, en
wordt momenteel ook nog steeds veel gebruikt. C.e.p. heeft nagenoeg dezelfde
mogelijkheden. A.a. is alleen wat verbeterd op enkele punten.

Succes en niet vergeten youtube te checken!

Groet Richard


Audition is voor mij absoluut geen must have. Ik gebruik voornamelijk Goldwave, maar alles wat iemand nodig heeft voor het opknappen van zijn opnamen kan heel goed met het gratis Audacity.
Overigens ben ik niet zo enthousiast op de manier waarop jij je opnamen bewerkt. Het resultaat is mij te dood, platgeslagen. Bij je sprinkhanen stoort het me niet zo.


Herman van der Meer