Tingidae

Gestart door gardensafari, september 29, 2006, 14:58:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Eindelijk eens een Tingidae-soort in de tuin kunnen betrappen. Op het web kom ik eigenlijk alleen de Stephanitis takeyai als goede kandidaat tegen. Zou hem dat zijn, ondanks de wel zeer Japanse soortnaam en het feit dat hij die pas zo'n 51 jaar geleden heeft gekregen?
Overigens héél klein spul. Dat ze zo mooi zijn zie je pas bij het bewerken van de foto's.

Alvast bedankt!



Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

#1
Mooi diertje !
S. takeyai is nog maar sinds 1994 in Europa bekend. Leeft fytofaag op Pieris japonica (ook op rododendron en azalea).
Ik moet dringend ook eens een paar Pierisstruiken controleren...

gardensafari

#2
Dank je Roeland!

Ik heb één zo'n Pieris japonica in de tuin en die zit er nu helemaal onder. Er zitten er zeker enkele honderden, zo niet duizenden in. Het exacte aantal is moeilijk te schatten, want ze zitten veel aan de onderkant en achterkant van de blaadjes. Alleen aan de schaduwkant zie je ze ook op het blad zitten. Er staan zowel azalea's als rhododendrons dicht in de buurt, maar die zijn geheel onaangetast....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Ik heb eens op internet gekeken. Daar wordt het diertje een plaag genoemd. Schijnt bovendien soms ergens op te duiken en dan wordt er weer langere tijd niets van gehoord. Raar ding, dus. Moet ik hem bestrijden? Wat denken Berend en Roeland hiervan?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#4
Wat heet een plaag. Zolang je geen zichtbare schade hebt aan je pierissen (of je er niet aan ergert) zou ik ze maar rustig laten gaan.
Dit soort insecten krijgen de kans, omdat de Pieris op plekken wordt neergezet waar de plant niet goed kan groeien. Pieris heeft absoluut zure grond nodig (zoals alle heide-achtigen). Op andere gronden worden ze gauw lelijk en vatbaar voor ziekten en plagen.
De schuldige is dus de planter en niet S. takeyai!

PS. Dit geldt bijna altijd voor ziekten en plagen: verkeerde omstandigheden en monocultures.

gardensafari

#5
Ach, dan laat ik het maar zo. We hebben vorig jaar die Pieris flink teruggesnoeid en blijkbaar is hij daar wat zwakker van geworden. Hij staat er immers al meer dan 15 jaar zonder die beestjes...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

S. takeyai is inderdaad schadelijk en in staat de waardplant te doen afsterven. In het arboretum in Wageningen hebben ze de hele collectie Pieris moeten rooien. Probleem is dat het blad, waarin de eieren worden afgezet, 's winters niet afvalt.
Ook tientallen jaren oude gezonde Pieris-struiken worden aangetast en leggen het loodje. In Japan komen natuurlijke vijanden voor (een roofwants en een eiparasiet), maar die zijn in Europa nog niet waargenomen. Ze komen de laatste tijd overigens ook regelmatig voor op rododendrons! Het schadebeeld is hetzelfde als dat van de algemeen op rododendron voorkomende Stephanitis oberti en de veel zeldzamere Stephanitis rhododendri: opvallende lichtgeelgekleurde vlekjes (zuigschade) op de bovenzijde van het blad en uitwerpselen, vervellingshuidjes en wantsen op de onderzijde van het blad, vooral op de onderste bladeren.

gardensafari

Aj, da's schrikken. Bedankt voor de informatie, Berend. Ik denk dat ik die ene Pieris maar wegdoe deze winter. Ik ben niet echt gehecht aan die Pieris, maar wel aan de vele, zeer oude en grote rododendronstruiken in mijn tuin.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.