Flamingo's, maar welke?

Gestart door graads, april 09, 2011, 12:12:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

graads

Hallo Allemaal,

Valt aan de hand van deze foto's te zeggen om welke soort het gaat. Zelf denk ik aan de P. roseus of kan het toch nog iets anders zijn?

Graads,

Rikstar

lijken mij gewone flamingo´s en chileense flamingo´s.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rickschonewille

Zeker gezien bij het Zwillbrocker Venn ?  ;D

graads

Rik en Rick bedankt voor de reactie, maar ik moet toch nog even doorvragen.

Ik heb de waarneming gemeld als Flamingo spec. Dat levert echter geen vinkje voor een goedkeuring op. Iemand anders heeft dezelfde flamingo's gemeld als Phoenicopterus roseus wat wel is goedgekeurd. Mochten er meer details nodig zijn dan heb ik nog een reeks foto' die weliswaar van dezelfde afstand genomen zijn maar met 10 megapixels waaruit ik een uitsnede kan maken; en Rick ze zijn niet in het Zwilbrockervenn maar in het Haaksbergerveen (een paar kilometer noordelijker) gemaakt.

groeten Graads.

JohanvantBosch

graads, admins zijn ook mensen... geen robots die na invoeren meteen een vinkje zetten. En het is allemaal vrijwilligerswerk. Zeker wanneer er veel waarnemingen worden ingevoerd, kan het best een poosje duren....

graads

Hallo Johan,
Het laatste wat ik zou willen is de indruk wekken dat ik vind dat het allemaal sneller moet (mocht dat zo zijn dan mijn verontschuldigingen); integendeel ik ben zeer onder de indruk van wat iedereen op Waarneming.nl er voor over heeft om de weetgierigheid van passanten (op vogelgebied) zoals ik te bevredigen.

Ik raakte een beetje in verwarring toen ik las over 'gewone' en 'chileense' flamingo's en veronderstelde toen dat de aanduiding spec (houdt m.i. in dat je wel weet dat het om een flamingo gaat maar niet de ondersoort herkent) misschien niet in aanmerking komt voor goedkeuring.

Ik ben dus op zoek gegaan in de info die op waarneming.nl bij de ondersoorten van de flamingo wordt gegeven en kom er nu op dat een van de twaalf voldoet aan de criteria voor de Phoenicopterus roseus  zuurstokroze poten en duidelijk minder zwart aan de ondersnavel. De overige voldoen aan de beschrijving voor Phoenicopterus chilensis nl. grijze poten met felroze knieën en het zwart van de ondersnavel net op of iets over de kromming tussen onder- en bovensnavel. Ik voeg een uitsnede uit een van de foto's toe waarop dat goed is te zien.

groeten, Graads.

Rikstar

klopt! op de laatste foto staan dus 3 chileense flamingo's en 1 gewone flamingo.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre