Geluid

Gestart door Theovanv, april 06, 2011, 23:48:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Theo van Veenendaal

HPM

Herman van der Meer

Theovanv

volgens mij niet, lijkt me gewoon inheems, maakt alleen zn zang niet goed af ofzo.
Theo van Veenendaal

HPM

Ik kan er niks van bakken. Misschien dat als iemand iets roept dat het dan een Ahaerlebniszanger wordt.
Ik lijk iets mereklachtigs te horen dus misschien is het subsong, maar daar lijkt het me te hard voor.

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 07, 2011, 00:06:10 AM
Ik kan er niks van bakken. Misschien dat als iemand iets roept dat het dan een Ahaerlebniszanger wordt.
Ik lijk iets mereklachtigs te horen dus misschien is het subsong, maar daar lijkt het me te hard voor.
Ik dacht zelf Zwartkop of Tuinfluiter.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 00:09:06 AM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 00:06:10 AM
Ik kan er niks van bakken. Misschien dat als iemand iets roept dat het dan een Ahaerlebniszanger wordt.
Ik lijk iets mereklachtigs te horen dus misschien is het subsong, maar daar lijkt het me te hard voor.
Ik dacht zelf Zwartkop of Tuinfluiter.

Als dit al een Zwartkop of Tuinfluiter is zal ik aan de hand van deze opname niet uit kunnen maken welke van de twee het is.

Herman van der Meer

Theovanv

Verder ook niemand een idee?

Ik heb ook nog dit stukje, maar ik weet niet of dat helpt ;)

http://waarneming.nl/sound/7/7007.mp3


Ik heb ook nog dit, ik weet niet 100% zeker dat het dezelfde vogel was, twas wel een kleine vogel, maar zag alleen zn silhouet even door de struiken. Dit lijkt mij een Zwartkop.

http://waarneming.nl/sound/6/7006.mp3
Theo van Veenendaal

HPM

Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.


Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 15:07:19 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)

Zwartkoppen zingen ook normaal, ook nu al, dus dat moet wel lukken.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 07, 2011, 17:46:03 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 15:07:19 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)

Zwartkoppen zingen ook normaal, ook nu al, dus dat moet wel lukken.
Ja, dat bedoelde ik ook, heel algemene soort ;) Ik heb de waarneming toch op Zwartkop gezet op aanraden van Guus Peterse.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 18:35:37 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 17:46:03 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 15:07:19 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)

Zwartkoppen zingen ook normaal, ook nu al, dus dat moet wel lukken.
Ja, dat bedoelde ik ook, heel algemene soort ;) Ik heb de waarneming toch op Zwartkop gezet op aanraden van Guus Peterse.

Ik interpreteer wat Guus bij je waarneming schrijft niet zo stellig.

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 07, 2011, 19:18:13 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 18:35:37 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 17:46:03 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 15:07:19 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)

Zwartkoppen zingen ook normaal, ook nu al, dus dat moet wel lukken.
Ja, dat bedoelde ik ook, heel algemene soort ;) Ik heb de waarneming toch op Zwartkop gezet op aanraden van Guus Peterse.

Ik interpreteer wat Guus bij je waarneming schrijft niet zo stellig.
Ok, zijn opmerking icm met mijn eigen waarneming maken voor mij een zekere Zwartkop ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 20:30:44 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 19:18:13 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 18:35:37 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 17:46:03 PM
Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 15:07:19 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2011, 13:51:45 PM
Dat laatste heeft inderdaad wel wat van Zwartkop, maar ook van Roodborst.
Ja, dit fragmentje mss wel een beetje, maar ik ken de zang van Roodborst erg goed, en dat was het niet. Ik denk eigenlijk wel dat het een Zwartkop was, maar goed, als verder niemand suggesties heeft laat ik deze anders maar voor wat het is en wacht ik wel op de volgende Zwartkop ;)

Tja, ik kan je niet tegenhouden maar ik zou zo'n waarneming gewoon niet invoeren. Zo belangrijk is een Zwartkop niet en als je wil heb je binnen de kortste keren tien andere. In het veld wist je al niet wat het was en aan de hand van je opnamen (waarvan er nu dus twee zijn verdwenen) is m.i. door anderen niet meer te zeggen dan dat het wel iets van een Zwartkop heeft. Je blijft dan dus zitten met een determinatie die nooit zeker kan zijn en een geluidsopname waar niemand iets mee kan.




Zwartkoppen zingen ook normaal, ook nu al, dus dat moet wel lukken.
Ja, dat bedoelde ik ook, heel algemene soort ;) Ik heb de waarneming toch op Zwartkop gezet op aanraden van Guus Peterse.

Ik interpreteer wat Guus bij je waarneming schrijft niet zo stellig.
Ok, zijn opmerking icm met mijn eigen waarneming maken voor mij een zekere Zwartkop ;)
Herman van der Meer

Theovanv

Herman, ik dacht van begin af aan al dat het een Zwartkop of Tuinfluiter is. Heb dat niet meteen bij de waarneming gezet om andere luisteraars niet een bepaald pad op te sturen. Wij kwamen er hier samen niet uit, dus zei ik al dat ik hem maar zou laten, geen probleem. Guus hoort er wel een Zwartkop in en dat was ook mijn idee, dus samen is dat met die geluidsopname die er staat voor mij genoeg voor een zekere Zwartkop. Ik zou daar anders echt geen zekere waarneming van maken, zeker niet bij zo'n soort :rolleye: De 2 opnamen zijn veranderd op aanraden van Guus omdat die niks toevoegen, dat kan je bij de waarneming ook gewoon lezen. En of een Zwartkop nou belangrijk of zeldzaam is of niet heeft niks te maken met of een determinatie zeker is of niet, dat is niet echt consequent.

Op naar het volgende determinatievraagstuk! ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 08, 2011, 00:05:42 AM
Herman, ik dacht van begin af aan al dat het een Zwartkop of Tuinfluiter is. Heb dat niet meteen bij de waarneming gezet om andere luisteraars niet een bepaald pad op te sturen. Wij kwamen er hier samen niet uit, dus zei ik al dat ik hem maar zou laten, geen probleem. Guus hoort er wel een Zwartkop in en dat was ook mijn idee, dus samen is dat met die geluidsopname die er staat voor mij genoeg voor een zekere Zwartkop. Ik zou daar anders echt geen zekere waarneming van maken, zeker niet bij zo'n soort :rolleye: De 2 opnamen zijn veranderd op aanraden van Guus omdat die niks toevoegen, dat kan je bij de waarneming ook gewoon lezen. En of een Zwartkop nou belangrijk of zeldzaam is of niet heeft niks te maken met of een determinatie zeker is of niet, dat is niet echt consequent.

Op naar het volgende determinatievraagstuk! ;)

Ik heb geschetst hoe ik in zo'n geval zou handelen. Als ik iets zou hebben gehoord waarvan ik niet of niet zeker wist wat het wat en een commentator zegt dat hij van het bewijsmateriaaL geen koek kan bakken maar dat een stukje wel iets van Zwartkop heeft en een andere zegt 'ik meen toch wel een Zwartkop te herkennen' en andere mensen durven er kennelijk hun handen niet aan te branden, zou ik daar geen zekerheid uit kunnen putten. Niemand zegt namelijk dat het een Zwartkop ís. Als het een 'belangrijke' waarneming was zou ik hem hooguit op onzeker zetten en als het een onbelangrijke waarneming was, zoals in dit geval, zou ik hem helemaal niet invoeren.
Als iemand gezegd zou hebben 'ik meen toch wel een Tuinfluiter' te herkennen', zou je er dan een zekere Tuinfluiter van hebben gemaakt? En wat zou je gedaan hebben als iemand had gezegd dat het hem wel aan een andere soort deed denken?

Herman van der Meer

Theovanv

Herman, ik ga deze discussie niet voeren, zonde van de tijd ;) Ik heb hem gehoord en met de opmerking van Guus kom ik tot een zekere Zwartkop, hij is ook gewoon goedgekeurd op basis van dat geluid. Dat wij samen er eerst niet uitkwamen doet daar niks aan af, dat was ook op basis van de slechtere fragmenten die ik eerst plaatste, dat andere fragment, wat mogelijk een andere vogel is, die nu bij mijn waarneming staat is blijkbaar duidelijk genoeg, en ook voor mij duidelijk genoeg om er Zwartkop van te maken. Als je het erg belangrijk vindt haal ik de waarneming er zo af hoor, daar slaap ik ook niet minder om ;)
Theo van Veenendaal