drymus sylvaticus ? -1 antennesegment

Gestart door harry60, maart 22, 2011, 15:31:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

vandaag in mijn woonplaats dit kleine wantsje gevonden.
Heb zitten vergelijken met drymus soorten maar kom er niet uit, het grootste verschil is het aantal
antenneleden, dit soort heeft een antennelid minder dan de meeste andere soorten.
En volgens mij is dit soort nog iets kleiner dan drymus soorten.

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jan cuppen

Het is jammer dat ie maar drie antenneleden heeft, dat komt soms voor. Zier er toch niet misvormd uit en dat is meer bijzonder. Vier is normaal, er zijn geen soorten met standaard drie antenneleden.

Als ik dan toch mag gokken, dan ga ik voor Drymus ryei.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

harry60

Ik zat toch ook er aan te denken aan een drymus soort maar de D. reyi heeft donkere voorvleugels dan zou de Drymus sylvaticus nog een betere kandidaat zijn volgens mij, afgezien van de antenneleden.

Ik wacht nog even af of er nog meer zijn die iets kunnen bijdragen.

Gr Harry



M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Over die antennes: Berend heeft me ooit verteld dat, wanneer een nimf in een vroeg stadium een antennelid verliest, de overgebleven antenneleden daarvoor compenseren en dus groter worden.

harry60

Dat zou inderdaad kunnen, kwa lengte en verhouding van de wants moet het wel aardig kloppen.
Ik ga morgen nog een keer kijken wie weet vind ik er nog meer en kijken of de andere dan meer antenneleden hebben.

Bedankt Mark voor deze info.

harry


M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi saampies,

Citaat van: Mark Lammers op maart 22, 2011, 20:37:25 PM
Over die antennes: Berend heeft me ooit verteld dat, wanneer een nimf in een vroeg stadium een antennelid verliest, de overgebleven antenneleden daarvoor compenseren en dus groter worden.
Omdat ik het wel een lollig geval vind, had ik de Duitsers er ook op attent gemaakt en men is het helemaal met deze theorie eens  :blink:

Wel apart dus dat het bij dit dier aan beide kanten tegelijk gebeurd is  :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Bedankt Arp voor het navragen.
Als het aan 1 antenne had geweest had ik misschien iets eerder een naam er aan kunnen geven.

Ik zal hem in iedergeval even wegzetten als een onzekere D. sylvaticus tot dat Berend is langs geweest
want er zijn nog een aantal Drymus soorten op waarneming waar geen fotos van zijn.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning