Wat is Kleidocerys truncatulus?

Gestart door Arp, maart 21, 2011, 16:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Net naar aanleiding van deze aanvraag weer eens mijn Kleidocerys-samenvatting tegengekomen en gekeken of ik onderhand ergens plaatjes kon vinden van Kleidocerys truncatulus.

Eerder was ik erop uitgekomen dat de soort (o.a. volgens Fauna Europae) alleen op Madeira voorkomt, en volgens die info is het ook vandaag nog een "geldige" soort.

Nu kom ik gek genoeg allerlei Britse overzichten tegen waarin de soort wordt opgevoerd (o.a. hier, hier, hier), en wel in associatie met Heide. Opvallend is daar ten dele dan weer het ontbreken van die andere "kleine" soor van heide: K. ericae.

British Bugs geeft overigens, net als FE, ook alleen resedae en ericae voor GB (en géén truncatulus), maar geeft truncatulus wel onder het kopje "Previous name(s)" voor ericae.

Is dit een kwestie van een (vooral in GB?) historische misidentificatie van ericae als truncatulus of is er meer aan de hand, zoals bijvoorbeeld een daadwerkelijke volledige synoniemisering van de twee soorten (ipv alleen "oude gegevens uit GB")??

Indien truncatulus idd nog steeds een geldige soort is (en dus alleen in GB ericae lang verkeerd is benoemd), weet iemand dan meer over de juiste/volledige verspreiding van truncatulus, diens waardplant en eventuele onderscheidende kenmerken?

Edit: soortnaam gecorrigeerd  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Het taxon Kleidocerys truncatulus ericae bestaat of heeft bestaan, misschien zit het hem daar in?
P.S. truncatulus, geen trunculatus
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

harry60

#2
beste Arp, hier staat een artieken van B. Aukema.
Mischien staat daar iets over deze soort.
Ik lees daar de naam K. truncatulus ericae, neem aan dat dit een en dezelfde soort is.

http://biostor.org/reference/49941.text

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#3
Citaat van: nielsyese op maart 21, 2011, 21:33:01 PM
P.S. truncatulus, geen trunculatus
Auw - die doet pijn  :-X  klijkwelwoordblind  :rolleyes:

@Harry: Bedankt ook voor de link - die had ik nog niet gevonden  :duim:

Ik neem inderdaad aan dat de (Britse?) naamsverwarring daar dan vandaan komt. Blijft de vraag wat de soortstatus nu is - inderdaad wat FE zegt; twee soorten met truncatulus alleen op Madeira?

Uit de publicatie van Berend (1989): 
CiteerNote. - Slater (1964) erroneously lists K. truncatulus ericae for the Netherlands due to misinterpretation of Reclaire (1932).
Dat werpt dan weer de vraag op welke er destijds wel bedoeld werd, maar dat zal haast resedae geweest moeten zijn, aangezien Berend daar meldt dat de andere twee nieuw zijn.

Had me overigens ook niet gerealiseerd dat privignus (voorzover nog erkend?) pas zo kort voor NL op de kaart staat.

P.S. Hier is zowaar het hele artikel inclusief plaatjes online :) Kleidocerys pp.74-75
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Blij dat ik ook eens wat gevonden te hebben wat je nog niet had gezien.  ;D

Het is even zo een sport om buiten een wants te zoeken als op het www.

Voor de rest moet je toch even geduld hebben op Hr. Aukema.

Gr Harry, ik ga verder buiten zoeken.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op maart 22, 2011, 07:12:45 AM
Blij dat ik ook eens wat gevonden te hebben wat je nog niet had gezien.  ;D
Drie zien meer dan één  :P zelf roest je kennelijk toch snel vast in bepaalde zoekmethodes die niet altijd resultaat geven :-\

Allebei bedankt alvast! :duim: En idd maar eens kijken of Berend t.z.t. nog wat leuks te vertellen weet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

In Europa worden vier soorten Kleidocerys onderscheiden, maar de taxonomische status dient nader onderzocht te worden. Het onderscheid tussen privignus en resedae (de "grote" soorten) en ericae en truncatulus (de "kleine" soorten) is problematische. Beide soortparen kennen donkere (privignus en truncatulus) en lichte vormen (resedae en ericae), die op hun beurt ook weer met elkaar verward kunnen worden. Opmerkelijk is wel dat ericae en resedae op de zang van elkaar kunnen worden onderscheiden en dat verschil is terug te vinden in het aantal tandjes op de stridulatiekammetjes (de zang verschilt een halve pulsrate).
K. resedae leeft hoofdzakelijk op berk, K. privignus op zwarte els, K. truncatulus op boomheide (Erica arborea) en K. ericae op struikheide. Door de taxonomische problemen is de verspreiding van de vier in Europa onvoldoende bekend.

K. ericae werd een tijdlang als ondersoort van truncatulus opgevat en stond dus bekend als K. truncatulus ericae. Sinds de monografie van Péricart (1999) wordt dat niet meer gedaan.

Slater (1964) meldde in zijn catalogus van Lygaeidae van de Wereld K. ericae voor Nederland op basis van de vermelding van die soort in de "Naamlijst der in Nederland en het omliggend gebied waargenomen wantsen (hemiptera-heteroptera)" uit het omliggend gebied (België, Engeland en Frankrijk). Slater kon geen Nederlands lezen en heeft dus alle Lygaeidae die Reclaire uitsluitend uit het omliggend gebied vermeldde als Nederlandse soorten opgenomen ...

Arp

Ha Berend,

Hartelijk dank voor je uitgebreide en leerzame antwoord  :duim:

Leuke anekdote over de publicatie van Slater - die optie was ik zelf niet op gekomen :)

Dat van de stridulatiekammetjes is erg interessante info, want het maakt de optie dat de "kleintjes" simpelweg een vorm van voedselafhankelijke dwerggroei zijn naar mijn (leken)idee toch wel onwaarschijnlijk.

Hoe sta jij zelf gevoelsmatig (of op basis van onderzoek) tegenover de suggestie dat verschillen zoals tussen resedae en privignus (grootte, kleur) wellicht alleen een gevolg zijn van een verschillend menu (berk/els). Is er bijvoorbeeld wel eens geprobeerd eitjes van Zwarte Els op Berk te laten opgroeien en vice-versa? Of zijn er naar jouw mening genoeg andere morfologische verschillen (genitaal?) om de soortstatus van beide aannemelijker te maken dan een dwerggroei/reuzengroei-theorie. Of wellicht een gevalletje van evolution in progress nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arpwifi

Citaat van: Berend Aukema op april 23, 2011, 15:14:02 PMOpmerkelijk is wel dat ericae en resedae op de zang van elkaar kunnen worden onderscheiden en dat verschil is terug te vinden in het aantal tandjes op de stridulatiekammetjes (de zang verschilt een halve pulsrate).
Ik heb de publicatie van Carayon (1989) er eens bijgepakt en kan dat eigenlijk niet precies in deze vorm terugvinden - met name de bouw zou volgens Carayon gelijk moeten zijn (?!?)

Zie opmerking hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=266514.msg1939922#msg1939922

Is dit in een andere publicatie opgehelderd?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]