Kopieerknop waarnemingen.

Gestart door hdijk, maart 04, 2011, 13:19:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

CiteerLang verwacht maar toch gekomenDe 'copieer de waarneming' knopVoorlopig nog in 1 scherm te vinden 'waarnemingen overzicht voor 1 soort'Als je zelf de betreffende waarneming nog niet op je lijst hebt verschijnt aan het eind van de regel  Als je daar op klikt krijg je de mogelijkheid om de waarneming te kopieren.Vooral handig bij twitches en bij het invoeren van oude waarnemingen die een ander al eens eerder heeft ingevoerd.De te copieren waarneming moet exacter zijn dan 1000 meter en niet gebiedsdekkend zijn ingevoerd

Mooie functionaliteit! Op vakantie hadden we het er nog over,   dat het handig zou zijn als je andermans waarneming kan overnemen. Het   is ook al op observado beschikbaar gemaakt zie ik.

Eén verzoek:   zou de knop ook zichtbaar gemaakt kunnen worden als je bij een user aan   het kijken hebt? Vaak ga je samen met iemand op pad, en dat kun je   iemands waarnemingen gemakkelijk overnemen.
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Eerst maar eens kijken of hier gebruik van wordt gemaakt.
Ik werd aanvankelijk getriggered door de vele verkeerde historische cdna waarnemingen, vandaar het begin in het overzicht van 1 soort.
In Belgie willen ze het niet hebben ?/!


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Zo zal ik het niet gebruiken. Bij een waarnemer wel.

Overigens is het fijner als je bulk-werk kan doen.

Dus in door middel van een vinkje een reeks; datums wijzigen, waarnemingen verwijderen, plaats wijzigen en waarnemingen kopiëren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Handige optie, maar nu moet je eerste alle waarnemingen per soort opzoeken voordat je ze kunt kopiëren. Dan is met de hand invoeren nog makkelijker.
Als je waarnemingen kunt kopiëren vanuit het scherm waar alle waarnemingen van één waarnemer staan zou het stukken makkelijker zijn. Zeker, zoals Jeroen al zei, als je dan per pagina (20 waarnemingen) aan kunt vinken welke waarnemingen je wilt kopiëren, en welke niet.
Groeten, Jarinka Heijink

wouterbosgra

helemaal eens met jarinka. zou een heel handige toevoeging zijn!

Vincent

Mooi begin! Het past inderdaad niet zo goed op deze pagina, dit zou achter elke regel in het overzicht per waarnemer moeten staan. Nu zou je elke soort op moeten zoeken, juiste waarneming zoeken, etc.. Ik zou het zo doen dat je deze optie alleen ziet bij een andere waarnemer als die jou toestemming heeft gegeven om zijn of haar waarnemingen te kopiëren. Het gaat nu wat te gemakkelijk.
Vincent

hiskodevries

het past heel goed op die pagina, zie mijn redenatie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GertJ

Groet Gert Jager

Nico Omlo

Een paar opmerkingen.
Manier van invoering wordt mee gekopieerd,zoals wnpda.
Info wordt ook mee gekopieerd.
Dit lijkt mij niet handig bij CDNA-soorten,waar veel waarnemers hun eigen de detail info willen geven.
Dat geldt natuurlijk ook voor algemener soorten.
Kopiëren naar invoerscherm zou handiger zijn,kan je gelijk aanpassen naar je eigen waarneming.
Maar dan kun net zo goed gelijk naar het invoerscherm gaan.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

hdijk

Hebben "kopieerwaarnemingen" ook een eigen protocol naam?
Wissen van toelichtingen lijkt me logisch.

Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: nico omlo op maart 04, 2011, 23:07:49 PM
Een paar opmerkingen.
Manier van invoering wordt mee gekopieerd,zoals wnpda.
Info wordt ook mee gekopieerd.
Dit lijkt mij niet handig bij CDNA-soorten,waar veel waarnemers hun eigen de detail info willen geven.
Dat geldt natuurlijk ook voor algemener soorten.
Kopiëren naar invoerscherm zou handiger zijn,kan je gelijk aanpassen naar je eigen waarneming.
Maar dan kun net zo goed gelijk naar het invoerscherm gaan.

Of even de juiste coördinaten kopiëren voor je eigen waarneming.

Herman van der Meer

RutgerB

#11
Ik heb hier wat bedenkingen bij.

De oorspronkelijke waarnemer zit er misschien niet op te wachten dat zijn waarnemingen worden gekopieerd.

Moet je met precies die waarnemer zijn meegeweest? Of is het vrijheid/blijheid; kopieer een Renvogel-waarneming van begin okt. 1986 in De Putten. Onder het motto; ik zag hem daar ook toen.

Ik zag dat je permanent de admin-info - 'copied from' te zien krijgt, dat is heel ok. Maar hoe om te gaan, als admin, met dergelijk kopieën? Ik heb nu al vaak de neiging om als commentaar te schrijven (bijv. bij moeilijke planten); "Als je het zelf niet determineerde, lijkt me dat je dit beter niet kan invoeren"

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rutgerb op maart 06, 2011, 12:26:40 PM
Ik heb hier wat bedenkingen bij.

De oorspronkelijke waarnemer/waarneming zit er misschien niet op te wachten dat zijn waarnemingen worden gekopieerd.
Begrijpelijk, maar men kan toch alles kopiëren van elke waarneming? Nu is het alleen iets makkelijker. Als je weet dat een waarneming gekopieerd is voorkomt dit wel dubbeltellingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RutgerB

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 06, 2011, 12:36:01 PM
Citaat van: rutgerb op maart 06, 2011, 12:26:40 PM
Ik heb hier wat bedenkingen bij.

De oorspronkelijke waarnemer/waarneming zit er misschien niet op te wachten dat zijn waarnemingen worden gekopieerd.
Begrijpelijk, maar men kan toch alles kopiëren van elke waarneming? Nu is het alleen iets makkelijker. Als je weet dat een waarneming gekopieerd is voorkomt dit wel dubbeltellingen.
Ik denk ook aan dat ene paddenstoeltje waar iemand met behulp van een microscoop tot een naam kwam. Als je dan mee op een wandeling was en die paddenstoel geplukt zag worden, dan heb jij dat dan ook waargenomen? Eigenlijk wel, maar het voelt wat vreemd en misschien is het voor de oorspronkelijke waarnemer ook wel irritant.  Maar het zit inderdaad verder wel goed in elkaar op waarneming.nl met die verwijzing naar de oorspronkelijke waarneming.

Vraag nog; wat als de oorspronkelijke waarneming verandert (naam, verwijderd, onzeker gemaakt, afgekeurd..). En.. Als de oorspronkelijke waarneming wordt gekeurd, keurt men dan ook automatisch de (indentieke) kopieën?

Jeroen Nagtegaal

Beide waarnemingen worden uiteraard los beoordeeld. Dit omdat beide naderhand wijzigingen kunnen aanbrengen.
Wel kunnen de kopieën via automatische goedkeuring worden goedgekeurd, maar dat is hetzelfde als een nagenoeg identiek ingevoerde waarneming.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joris Menten

Ik treed Rutger hierbij mee. De bedoeling van waarnemingen is toch waarnemingen te verzamelen, niet copies van waarnemingen. De enige waarde van de copies zijn voor de lijstjes van de waarnemer. Die mag er dan ook wat moeite voor doen. Het lijkt me dan ook niet dat het een prioriteit van Hisko en evt andere programmeurs moet zijn om copiën maken te bevorderen. Joris

Jeroen Nagtegaal

Waarneming heeft 2 belangrijke doelen. Persoonlijk waarnemingenboekje en data verzamelen (Toch Hisko?)

Ga je waarnemingen laten kopiëren dan kun je dubbele waarnemingen er makkelijk uit halen en is je data sneller te verwerken/analyseren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Ik geef hierbij ook een stem: 1. fijne functie en idd langverwacht/gewenst. 2. graag op meer plekken :). 3. Protocol idd graag aanpassen naar gekopieerd oid (zodat ze ook later makkelijk gefilterd kunnen worden met analyses). Hierboven wordt verder verwezen naar een link naar de oorspronkelijke waarneming.. Die mis ik even, als ik niet goed kijk dan niks gezegd. Anders een goede toevoeging.
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

3 gebeurd toch al achter de schermen? En waarom een link naar de originele waarneming?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RutgerB

3 Misschien is het iets dat ik als admin kan zien en anderen niet; er komt (nummer fictief);

admin-info -

copied from 4567432


bij zo'n waarneming te staan. Dat kun je niet wissen/veranderen bij je gekopieerde waarneming.

Botervlieg

Citaat van: Joris Menten op maart 06, 2011, 21:11:11 PM
Ik treed Rutger hierbij mee. De bedoeling van waarnemingen is toch waarnemingen te verzamelen, niet copies van waarnemingen. De enige waarde van de copies zijn voor de lijstjes van de waarnemer. Die mag er dan ook wat moeite voor doen. Het lijkt me dan ook niet dat het een prioriteit van Hisko en evt andere programmeurs moet zijn om copiën maken te bevorderen. Joris

Ik ben het met Joris en Rutger eens.

Ik denk dat het op gegeven moment ook steeds "makkelijker" gebruikt gaat worden. Nu denken mensen misschien nog echt "heb ik het gezien?" en straks denken ze wellicht "O maar hij zag het en ik was daar ook."  ook al heb je het zelf niet gezien.

Ik zou het niet prettig vinden als mensen maar gewoon mijn lijsten kunnen kopiëren, zonder dat ik daar vanaf weet. Een optie waarbij de officiële waarnemer toestemming moet geven per gekopieerde waarneming zou dan wat mij betreft beter zijn. Of dat je een persoon toestemming geeft om dingen uit je lijst te kopiëren. En met kopiëren is een verkeerde waarneming kopiëren ook zo gebeurt. Of een waarneming die je gewoon leuk vind, of een die wel mooi in je lijstje past... Of een die je verwacht daar nog wel te zien... Of waarvan je dacht dat je die ook gezien hebt, het was wat vaag maar je denkt dat die het wel was....

Ja, persoonlijk vind ik het zonde. Net als de "determineer op het forum" knop. Nieuwe leden komen in mijn ogen steeds "verder weg" van het waarnemen. Zo'n kant en klaar bericht, waarom zou je zelf nog zoeken, 1 knop en een ander zoekt voor je. Mensen hebben bijv. ook niet meer door dat dingen als datum en locatie van belang zijn, is al ingevuld. En dan nu wordt "waarnemingen registreren" het "waarnemingen kopieren".

Maar dat is mijn mening...

Groetjes, Marleen


hiskodevries

Uit deze discussie komen nog een aantal goede opmerkingen naar voren
- type waarneming is nu 'copied observation'
- bijzonderheden worden leeg gehouden
dat doorschakelen naar het wijzig scherm heb ik ook overwogen maar toch niet gedaan.

Het grote voordeel van dit systeem is dat de lokatie gegevens mee genomen worden vanaf de originele waarneming. Met name voor mensen die historische waarnemingen aan het invoeren zijn levert dit minder fouten op.

Ook een groot voordeel is als je met iemand mee geweest bent die op een mobiel invoert en jezelf geen idee hebt waar je over precies de soorten hebt gezien.
Het nadeel is natuurlijk dat gemaakte fouten in het origineel mee gekopieerd worden.

De functie heeft nog wat overuren gekost omdat simpel een verborgen waarneming te kopieren was ( even niet goed nagedacht) maar door oplettende lezers die gelijk achter de bordjes verboden toegang gaan kijken is dat snel opgelost.

Dit eerst maar eens een paar dagen uit laten kristalliseren en dan eens kijken hoe we dat verder kunnen implementeren.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Omdat ik een waarneming op dezelfde plek wilde invoeren heb ik de copy waarneming uitgeprobeerd met een waarneming van mezelf. Dat lukte, maar ondanks dat ik dacht hem niet te hebben opgeslagen was hij toch ingevoerd. Dat gebeurt dan kennelijk als je op 'OK' drukt voor het kopieren (http://waarneming.nl/waarneming/copy/########). Dat lijkt me te vroeg want een (click-)foutje is zo gemaakt. Ik vind toch dat de gegevens naar het invoer-scherm moeten worden gekopieerd en het record pas moet worden aangemaakt als dáár op OK wordt gedrukt. Pas daar kan je zien wat je eigenlijk kopieert en je kan er ook veranderingen (eigen details bijvoorbeeld) aanbrengen.
Het lijkt me hoe dan ook logischer en beter om de kopieerfunctie bij de waarneming te zetten in plaats van in de soortwaarnemingenlijst.

Zoals het nu is zal ik de functie niet gebruiken. Pas als ik vanuit het invoerscherm een net door mij ingevoerde waarneming kan kopieren om daarin vervolgens (bijvoorbeeld) de soort te veranderen zal het voor mij nuttig zijn. Dat zou veel invoerwerk kunnen schelen bij meerdere soorten op dezelfde locatie.


Herman van der Meer

RutgerB

Tja, zo heb je een toepassing voor iets dat op een andere manier niet kan; de hele waarneming incl. opmerkingen etc. kopiëren en dan alleen de soort veranderen. Volgens mij is het invoerscherm daar ook geschikt voor; dan moet je langere teksten met ctrl-c
, crtl-v  er in plakken bijv.

Nu ik hier toch iets schrijf;  Kan het ook zo gemaakt worden dat je in je persoonlijke instellingen aan kunt geven dat je niet wilt dat je waarnemingen gekopieerd worden?  Of dat je het bijvoorbeeld alleen voor een aan te geven groepje vrienden beschikbaar stelt?

Jeroen Nagtegaal

Over het 2e punt, lees even bovenaan. Conclusie. Is zinloos, alle details zijn ook handmatig over te nemen. Via de functie is de waarneming terug te leiden naar de originele waarneming en dit voorkomt dubbeltellingen etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 26, 2011, 21:19:35 PM
Over het 2e punt, lees even bovenaan. Conclusie. Is zinloos, alle details zijn ook handmatig over te nemen. Via de functie is de waarneming terug te leiden naar de originele waarneming en dit voorkomt dubbeltellingen etc.

Als 100 mensen dezelfde vogel tellen zijn het allemaal dubbeltellingen, ook als 99 allemaal de eerste kopieren, en als ze allemaal dezelfde foute locatie (centrum gebied of gps-coordinaten bijvoorbeeld) overnemen is alles fout.
Ik zie nog steeds niet waarom het zo belangrijk is om andermans waarneming over te kunnen nemen dat daarvoor een functie moet zijn. Het aantal keren dat iemand precies hetzelfde moet invoeren als een ander is verwaarloosbaar vergeleken met de keren dat iemand bijvoorbeeld meerdere waarnemingen op dezelfde locatie heeft in te voeren en waar het overnemen van een eigen voorbeeldrecord enorm veel werk zou besparen.





Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet hoe WRN ermee omgaat, maar door het protocol Copied Observation zijn ze goed herkenbaar itt handmatig overgenomen waarnemingen.

Overigens ben ik ook voor een heel ander systeem van wijzigen en invoeren maar dat ter zijde...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostdejong

Citaat van: hdijk op maart 04, 2011, 13:19:12 PM
Eén verzoek:   zou de knop ook zichtbaar gemaakt kunnen worden als je bij een user aan   het kijken hebt? Vaak ga je samen met iemand op pad, en dat kun je   iemands waarnemingen gemakkelijk overnemen.
Aangezien ik vaak met dezelfde waarnemer op pad ga; hij de gegevens invoert en ik ze (soms (meer luiheid dan overweging)) overneem zou ik een knopje in de lijst met waarnemingen van een bepaalde user toejuichen, helemaal met een bulk-optie.

Eventueel uit te breiden/in te perken met iets als een 'friends'-functie waarbij gebruikers wederzijds elkaar linken om kopiëren te autoriseren. (Bijkomend nadeel/voordeel: waarneming gaat facebook/hyves-achtige constructies krijgen; wie heeft er connecties met wie etc.)

Ik kan me voorstellen dat het qua programmeer-tijd niet helemaal aansluit bij de doelstelling van de site, maar qua gebruikersvriendelijkheid (iig in mijn geval) zeer gewenst.
Joost de Jong

hiskodevries

Citaat van: joostdejong op maart 27, 2011, 15:24:03 PM
Citaat van: hdijk op maart 04, 2011, 13:19:12 PM
Eén verzoek:   zou de knop ook zichtbaar gemaakt kunnen worden als je bij een user aan   het kijken hebt? Vaak ga je samen met iemand op pad, en dat kun je   iemands waarnemingen gemakkelijk overnemen.
Aangezien ik vaak met dezelfde waarnemer op pad ga; hij de gegevens invoert en ik ze (soms (meer luiheid dan overweging)) overneem zou ik een knopje in de lijst met waarnemingen van een bepaalde user toejuichen, helemaal met een bulk-optie.

Eventueel uit te breiden/in te perken met iets als een 'friends'-functie waarbij gebruikers wederzijds elkaar linken om kopiëren te autoriseren. (Bijkomend nadeel/voordeel: waarneming gaat facebook/hyves-achtige constructies krijgen; wie heeft er connecties met wie etc.)

Ik kan me voorstellen dat het qua programmeer-tijd niet helemaal aansluit bij de doelstelling van de site, maar qua gebruikersvriendelijkheid (iig in mijn geval) zeer gewenst.
die wens kennen we al jaren, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Om welke wens gaat het? De 2e?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com