geen binoc meer nodig

Gestart door nick w, februari 13, 2011, 12:59:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

Ik kwam op de laatste huidjesdag tot de ontdekking dat de binoc voor mij een onhandig ding is. Ik ging zoeken op internet en kwam uit op een usb-microscoopje van VEHO (de Discovery VMS-001) dat iets meer dan dertig euro kost op internet en een vergroting heeft van 20-200x. Plaatjes rechtstreeks op je pc en op te slaan als jpeg. Ziehier een proefresultaatje met een viervlekhuidje.

Groet,
Nick W

Hetty Soetekouw

ik vind het schitterend
zo'n speeltje wil ik ook wel  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

ronald

erg leuk en handig speeltje Nick!  :duim:
mochten meer mensen een bino onhandig vinden, en het als een drempel ervaren om met huidjes te beginnen, ik gebruik zelf vrijwel nooit meer een bino. ik doe dan ook bijna niks met jufferhuidjes, en de grote libellen zijn grotendeels met het blote oog of een loepje te herkennen. als je dus moeite hebt om in te stappen in de huidjeswereld, oefen dan eerst met de grote jongens. trek bv de glazenmakers maar eens uit elkaar (evt op de vrij simpele manier zoals ik in het topic over herkenning heb gedaan) en krijg er op die manier lol in. als je eenmaal merkt dat het nog best goed te doen is dan komt de rest ook wel  :)
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Citaat van: nick w op februari 13, 2011, 12:59:30 PM
Ik kwam op de laatste huidjesdag tot de ontdekking dat de binoc voor mij een onhandig ding is. Ik ging zoeken op internet en kwam uit op een usb-microscoopje van VEHO (de Discovery VMS-001) dat iets meer dan dertig euro kost op internet en een vergroting heeft van 20-200x. Plaatjes rechtstreeks op je pc en op te slaan als jpeg. Ziehier een proefresultaatje met een viervlekhuidje.

Leuk hoor Nic.

gko

ze zijn al jaren op de markt en ze worden steeds goedkoper,
laatst had de aldi een partij voor 10 of 20 euro per stuk, ben ik
vergeten, ze waren in no time weg.
Helaas is er niets mooiers om door te kijken als een binoc,
voor weinig geld echter leuk om zo'n usb-ding erbij te hebben.
met vr gr gkoopman

gko

#5
Citaat van: Bertusvr op februari 13, 2011, 15:04:24 PM
Ben sinds vorige week ook flink bezig met het nat maken en uit elkaar trekken van de opgedroogte huidjes, en het daarna weer laten drogen. De grote zijn inderdaad goed te doen zonder loep, hoewel bij de antennes het wel al zoeken is soms. bij de kleinere exemplaren is een loep wel erg handig. Heb er eentje besteld met led verlichting, kijken of dat wat is. Heb ook gelijk maar een verzameldoos aangeschaft, die ik nu aan het vullen ben. Ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat heel veel van de huidjes die ik had, niet helemaal compleet waren. Bij sommigen mis je weer een klein stukje van de poot, of een antenne. Wel weer een leuke uitdaging voor komend seizoen, om mooie complete huidjes te vinden.

ik neem aan dat je de foto niet met zo'n usb-microscoop gemaakt hebt, want dan herzie
ik gedeeltelijk mijn mening
met vr gr gkoopman

Bertusvr

Citaat van: gko op februari 13, 2011, 15:08:56 PM
ik neem aan dat je de foto niet met zo'n usb-microscoop gemaakt hebt, want dan herzie
ik gedeeltelijk mijn mening

nee hoor gewoon met een fototoestelletje.

gko

leuke foto, maar gezien het topic zouden de mensen gaan denken dat
zulke foto's ook te maken zijn met een usb-microscoop
met vr gr gkoopman

Hetty Soetekouw

CiteerZiehier een proefresultaatje met een viervlekhuidje
ik zou nog wel meer proefresultaatjes willen zien  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Bertusvr

Citaat van: gko op februari 13, 2011, 15:20:07 PM
leuke foto, maar gezien het topic zouden de mensen gaan denken dat
zulke foto's ook te maken zijn met een usb-microscoop
mee eens, bericht verwijderd.

nick w

 ;D ;D  nee echt, je maakt het plaatje met het ding. Geen groot plaatje, maar goed. Je ziet genoeg. En dat voor dat prijsje. En ik hield het gewoon in het bakje eronder, niets moeilijks gedaan.

En van die bino werd ik dus tureluurs, omdat ik er met mijn bril maar aan één kant tegelijk door kon kijken en het zonder bril ook niets werd. Dus voor mij geen bino...

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Mij lijkt het een leuk en vaak bruikbaar gevalletje. Zeker de moeite om eens mee te klooien! En die 200x vergroting, heb je dan nog steeds een goed beeld? Dat zou wel heel vet zijn. Maar.... ik ben helemaal dol op mijn binoc en zal niet snel overstappen op dergelijke snufjes..
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

heb 'm even op max gezet en dan zie je zo het  eerste segment van de antenne van het beestje. Wel even uit de vrije hand, kan vast mooier als ik een stabiele opstelling maak.

Groet,
Nick W

nick w

nog twee van een jufferhuidje, ik denk snuffel.

Groet,
Nick W

Hetty Soetekouw

heb je veel problemen om het belichten goed te krijgen?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

nick w

nee, er zit een ring van lampjes in dus het enige wat je hoeft te doen is object eronder en schuiven om het goed op de plaats te krijgen, enige nadeel is dat als je verder vergroot je object dichter onder de mond van het apparaat moet dus in feite moet je dan of even je apparaatje verstellen of je blad met object erop iets hoger leggen. Het ziet eruit als een soort schemerlampje, ik maak wel even een foto van de combinatie.

Groet,
Nick W

nick w

zo ziet het er uit...

Groet,
Nick W

Hetty Soetekouw

 :duim:  ziet er goed uit
nu nog even een linkje naar dat internetadresje met de goedkoopste prijs  ;D 
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

nick w

gewoon via Amazon.co.uk, en dan kost ie 28 pond.

Groet,
Nick W

nick w

en dan heb ik nu genoeg reclame gemaakt  ;D ::) 8)

Groet,
Nick W

Hetty Soetekouw

 ;D ;D ;D  heb je aandelen in die firma?  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

nick w

nee maar ik verwacht nu wel stevige korting  ;D ;D ;D

Groet,
Nick W

Marcel_Wasscher

Ziet er grappig uit en er is zelfs een (iets duurdere) 20-400x variant (de VEHO discovery VMS-004) http://dpnow.com/6635a.html .
Het oordeel op die site is: grappig, niet heel eenvoudig te gebruiken en niet geschikt voor professioneel gebruik, maar je kan er wel wat mee.

Groet,

Marcel

nick w

ik vond 't niet zo moeilijk, je moet alleen wat geduld hebben om je object er goed onder te krijgen. En inderdaad, niet heel professioneel maar goed genoeg voor mij.

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Ik be erg benieuwd naar de kwaliteit bij het gebruik voor pietluttige details. Ben je bijvoorbeeld bekend met het "enallagma-doorntje"? Aan de basis van de voorste borstelhaar op de labiale palp staat een klein doorntje. Die zou bij 40 keer vergroting al zichtbaar moeten zijn. Ik zou er erg van opkijken als je dat goed in beeld krijgt. Zou het je kunnen lukken dit te proberen? Het betekent uiteraard wel dat je een palpje open moet zetten...
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

Oeps, daar vraag je wat. Moet ik eerst kijken of ik zonder ruïneuze gevolgen een huidje zo kan manipuleren dat me dat lukt. Even nat maken neem ik aan? Daar neem ik even wat meer tijd voor als je het niet erg vindt  ;)

Groet,
Nick W

Hetty Soetekouw

sportief dat je de uitdaging aanneemt  ;D  ik wacht rustig de resultaten af  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

ewoudploeg

Inderdaad respect voor de grootse moed in deze. Gelukkig is de snuffel een algemeen beestje, dus hoop ik dat ik me niet al te schuldig hoef te voelen als dankzij mijn vraag de boel gesloopt wordt... Inderdaad een drupje water op de kop, 5 minuten wachten (dat volstaat wel voor zo'n klein frutje) en dan met een speld voorzichtign de palp eruit trekken. Als het goed is zal het scharniertje dan wel meegeven. Dan het huidje in de juiste positie vastzetten en even laten drogen. Mocht het teveel gevraagd zijn, doe dan vooral niks. Is puur mijn nieuwsgierigheid waar deze vraag uit opborrelt. Ik heb nog wel geduld tot de nvl-dag. Ik kan je ook dan een uitgeprepareerd exemplaar meegeven voor de test.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Weia

Andere test zouden de borstels op de buikzijde kunnen zijn van de lastige heidelibellen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Tim Asbreuk

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een vlieg of een spin.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk