Libel Sardinië

Gestart door Marco van Reenen, februari 10, 2011, 20:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marco van Reenen

Vorige week ben ik op vakantie geweest in Sardinië en heb daar deze heidelibel gezien. Is aan de hand van deze foto's te zeggen om welke soort het gaat?
Bij voorbaat dank!
Groeten,

Marco van Reenen

RubenWinter

Nu al libellen op Sardinië? Maar goed, volgens mij is het een bruinrode man.
Groeten,

Ruben Winter

Sticht

#2
Ja, da's een bruinrode. Volgens de boekjes vliegt deze soort in het Mediterrane gebied het hele jaar door...

Weia

Dat wist ik niet, leuk zeg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citaat van: MartinBorsboom op februari 10, 2011, 21:33:47 PM
Ja, da's een bruinrode. Volgens de boekjes vliegt deze soort in het Mediterrane gebied het hele jaar door...

Dikke flauwekul (Ik ben er geweest, de boekjes niet)
Maar striolatum klopt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

De enige Symp die relatief vroeg is is Fons. Dat is in Nederland zo, en in Sardinie en in Portugal. Stri komt pas in eind juni in de mediterranean, en noordelijker veel later.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marco van Reenen

Citaat van: Goyatlah op februari 23, 2011, 00:31:49 AM
De enige Symp die relatief vroeg is is Fons. Dat is in Nederland zo, en in Sardinie en in Portugal. Stri komt pas in eind juni in de mediterranean, en noordelijker veel later.

Uit het feit dat ik deze op 31 januari heb gezien blijkt toch dat het een hele vroege is? Of begrijp ik je reactie niet helemaal goed?
Groeten,

Marco van Reenen

grunsven

Striolatum kan in de mediterranean wel degelijk in de winter gewoon doorvliegen. De grootste aantallen zijn er in de zomer maar de rest van het jaar worden ze ook af en toe gezien, zolang het weer het toe laat kunnen ze gewoon actief blijven.
Dit is ook een oud beest, het zou me niets verbazen als deze al een flink aantal maanden oud is. Ik zou het dus eerder een heel late noemen dan een vroege.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Ik heb in zowel Sardinie als noord-Portugal diverse soorten die we hier zomersoorten noemen en bij ons geleidelijk uitsluipen (bv S.striolatum en S.meridionale) er de ene dag helemaal niet zijn en de dag er op in eens met honderden juveniels te gelijk. Moet maar eens iemand onderzoek naar gaan doen in plaats van onzin na te gaan kwekken. Kijk bv eens op mijn site naar Zuidelijke in Portugal. Fotos betreffen honderden dieren en alle even oud. De dagen ervoor had niemand er ook maar 1 gezien.
Hoe zo het hele jaar door...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

gko

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2011, 23:14:07 PM
Ik heb in zowel Sardinie als noord-Portugal diverse soorten die we hier zomersoorten noemen en bij ons geleidelijk uitsluipen (bv S.striolatum en S.meridionale) er de ene dag helemaal niet zijn en de dag er op in eens met honderden juveniels te gelijk. Moet maar eens iemand onderzoek naar gaan doen in plaats van onzin na te gaan kwekken. Kijk bv eens op mijn site naar Zuidelijke in Portugal. Fotos betreffen honderden dieren en alle even oud. De dagen ervoor had niemand er ook maar 1 gezien.
Hoe zo het hele jaar door...
de door jouw genoemde honderden juvenielen vliegen toch ook nog een tijdje door,
lijkt me dus dat ze dan het gehele jaar gezien kunnen worden, ik snap w.s. ook niet
goed wat je bedoelt
met vr gr gkoopman

Goyatlah

Uitgeslopen libellen kunnen een paar weken oud worden, zoals bv sommige Coenagrions of bijna een jaar, zoals Sympecma's. Er bestaan verhalen van Sympstriolatua die overwinteren, maar ik heb daar nog niet veel bewijs voor gezien. Kann sein, kann nicht sein... Oftewel ik weet het niet. Maar wat ik wel weet is dat alle Sympetra behalve fons die ik in het zuiden heb gezien allemaal tussen enkele uren en een dag of 2 oud waren. Oftewel massale uitsluiping, zoals we dat hier zien bij bv Vuurjuffer, Variabele Waterjuffer, Plasrombout, Noordse Witsnuit en Glassnijder. Verklaar dat maar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

maar ik heb ze hier in het duin ook weleens massaal zien uitsluipen aan het begin van hun seizoen en daarna nog mondjesmaat, en dan blijven sommige ook tot eind oktober vliegen. Dat seizoen kan aan de Middellandse Zee nog langer zijn, of zouden er daar al twee generaties van vliegen? Dat kan ik me niet helemaal voorstellen...

Groet,
Nick W

Goyatlah

Sommige soorten als fons en stri kunnen 2 generaties hebben (fons zelfs in nederland, van stri is dat nooit bewezen). Misschien klopt het idee dat zomersoorten langzaam uitsluipen ook niet maar dan is het wel handig dat daar goede aanwijzingen voor zijn. Voor zuid-europa heb ik die aanwijzingen. (bv. mijn beide excursies in noord-Portugal en noord-Sardinie waren ongeveer dezelfde tijd. Beide keren vonden we pas Bruinrode (stri) na een aantal dagen en Zuidelijke (meri) de laatste dag - raar maar waar, en verifieerbaar. Al die beesten hadden witte pterostigma en glansvleugeltjes. Erg jong dus.

Zeker stri kunnen lang door vliegem. Ik kom ze in Groningen bijna alleen in oktober tegen. Gegarandeerd dat dat dus zwervers zijn. (Op die paar beesten uit kleine geisoleerde vindplaatsen na).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Hoe waardevol jouw observaties en opmerkingen ook zijn, Dolf, mijns inziens zeggen ze niets over het voorkomen van striolatum in de winter in het middellandse zeegebied.