Wie (her-)kend dit insekt? Ik zoek naam + info

Gestart door SheWhoDancesWithWolves, februari 10, 2011, 04:06:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

SheWhoDancesWithWolves

Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb op dit moment maar 1 grote vraag: Zo'n 6 à 7 jaar geleden hebben ik en mijn man spectaculaire foto's gemaakt van een, voor ons gevoel, zeer zeldzaam vliegend insect. Ik ben geen wetenschapper en zou toch heel erg graag willen weten wat voor insekt dit is. Volgens mijn bescheiden mening een soort reuze-hommel of -vlieg. Maar ik denk eerder aan een hommel-soort. Het gevaarte is zo'n 2 of 3 maal groter dan een gewone hommel. Zijn "panser" is glad en is "Morpheus"? (zo heet dat dacht ik bij vlinders als de kleur spectaculair verandert door lichtweerkaatsing). Z'n oppervlak is zwart van kleur, maar doorschijnend. ook z'n vleugels weerkaatsen blauwe kleur, maar zijn (zonder lichtinval) kleurloos met een soort van zwarte ondergrond. In het zonlicht is de kleur van het gehele oppervlak prachtig blauw en glanst. De doorzichtigheid van het panser is matig, maar eronder zijn strepen te herkennen. Die strepen doen denken aan de "striping" van een hommel. Bij het vliegen maakte het lieverdje een enorm kabaal. Het geluid van z'n vleugelslagen deed denken aan een helikopter... Onze waarneming is gebeurd in Würzburg - Duitsland. Op een zonnige dag in juli of augustus in de tuinen van de Residenz (het bisschoppelijk Paleis van Würzburg).

Nog altijd loop ik met deze vraag rond en weet ik niet wat voor insekt het is. Wie kan mij helpen? Wij maken graag natuurfoto's; ook al zijn wij maar amateurs. Vooral van vlinders. Mocht iemand geintereseerd zijn in onze waarnemingen/foto's hoor ik t graag. Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen maar is me nog niet gelukt, helaas!
Wij wonen al 8 jaar in Duitsland, maar zijn Hollanders in hart en nieren gebleven  B) !!!
Bij de beschrijving van het insect ben ik er vanuit gegaan dat ik een foto (of meerdere) kon toevoegen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen? :rolleye:

Vandaag: 10022011 Voor de instructies hartelijk dank! Ik heb 4 foto's toegevoegd.  Zo'n Houtbij zou 't kunnen zijn. De foto op de Duitse site van Wikipedia lijkt niet op "mijn exemplaar", want hij is qua groote ca. 2 tot misschien zelfs 3 maal zo groot als een Hommel.Meer vergelijkbaar met een flinke libelle (zonder het staart gedeelte  :blink:). Toen hij daar vloog, was hij echt opvallend qua omvang en geluid.  De Nederlandse Wikipedia foto lijkt er wel op. Maar dan was de "mijne" wel een joekel van een Houtbij!  ;) Ben nog steeds erg benieuwd op jullie reacties nu de foto's er zijn! Alvast hartelijk dank.

thijsdegraaf

#1
Welkom op het forum,

Het klinkt als een Houtbij. Bijvoorbeeld de Blauwzwarte houtbij (Xylocopa violacea) Maar er zijn meer soorten, die er precies op lijken. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwzwarte_houtbij   of http://de.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9Fe_Holzbiene
Als je onder het schermpje  "Extra opties" indrukt, kun je bij "bijlage" "bladeren" indrukken. Dan kun je in je bestand je foto opzoeken.

harry60

Bij extra opties onder het bericht kun je eventueel foto's toevoegen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Hij ziet er inderdaad uit als een houtbij. Verder weet ik ook niet zo veel van deze soort. Een prachtig beest  :duim:
Je vraag staat hier op het verkeerde forum. Verzoek aan een admin om de vraag te verplaatsen naar het bijen, wespen, mieren forum (dat kun je niet zelf doen)
Je kunt wel de titel veranderen, zodat de juiste mensen (kenners) je vraag lezen.

gko

#4
de blauwzwarte houtbij kan vrijwel 30 mm groot worden, dus het formaat
klopt dan. Hommels kunnen trouwens ook wel 23 mm groot zijn,
maar je hebt ook hele kleine werksters van 9 mm. Ik neem aan dat het waarschijnlijk X.violacea is,
want de andere houtbijen uit dit genus komen meestal verder naar het zuiden voor
met vr gr gkoopman