Hoofdmenu

De Blokkers top 25

Gestart door theomuusse, februari 07, 2011, 22:36:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Iemand meegeschreven op de DBA dag wat de top 25 van Wim was qua blokkers?
Ben benieuwd naar de missers van mij!

Theo

Rene Janssen

Dag Theo,


De blokkers kan je toch op de DBA- site bekijken? Of bedoel je een andere lijst?!



René
René Janssen

snwja3

Citaat van: theomuusse op februari 07, 2011, 22:36:03 PM
Iemand meegeschreven op de DBA dag wat de top 25 van Wim was qua blokkers?
Ben benieuwd naar de missers van mij!

Theo
Lezing/ppt-presentatie komt binnenkort op de DB-site, nog even geduld, kunnen jullie allemaal meekijken (voor het echte genieten had je Wim 'levend' moeten horen).
Wietze Janse

pwolf

Citaat van: snwja3 op februari 07, 2011, 23:56:25 PM
Citaat van: theomuusse op februari 07, 2011, 22:36:03 PM
Iemand meegeschreven op de DBA dag wat de top 25 van Wim was qua blokkers?
Ben benieuwd naar de missers van mij!

Theo
Lezing/ppt-presentatie komt binnenkort op de DB-site, nog even geduld, kunnen jullie allemaal meekijken (voor het echte genieten had je Wim 'levend' moeten horen).

Als ik er aan terugdenk krijg ik plaatsvervangende dorst.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

jvdlaan

Wim bekende later aan de bar dat hji de Vale Lijster was vergeten, maar dat die er wel op had gemoeten. Dikbekzeekoet (zo heette voor de millenniumwissel de Kortbekzeekoet) had er ook eigenlijk bij gemoeten, omdat deze door twee vogelaars uit de top 5 gezien is (1979).

steenl

In principe ook Perzische Roodborst en Veldrietzanger als je de ringvangsten niet meeneemt.

MarcelHaas

Grappig dat Canadese Kraanvogel op 1 staat. Het zou mij niets verbazen als we daar binnen 10 jaar naar staan te kijken...

De ultieme blokker lijkt me toch het Steppehoen! Ondanks het feit dat er vorig jaar nog een in Finland zat, toch wel een erg zeldzaam beestje... Een van de weinige soorten waarbij ik echt alles zou laten vallen en meteen als een kip zonder kop in de auto stap. Afspraak of niet...

Maar goed, ik weet niet welke criteria Wim gehanteerd heeft, want ik was er zaterdag niet bij.

Justin Jansen

Citaat van: MarcelHaas op februari 08, 2011, 12:45:40 PM
Grappig dat Canadese Kraanvogel op 1 staat. Het zou mij niets verbazen als we daar binnen 10 jaar naar staan te kijken...

De ultieme blokker lijkt me toch het Steppehoen! Ondanks het feit dat er vorig jaar nog een in Finland zat, toch wel een erg zeldzaam beestje... Een van de weinige soorten waarbij ik echt alles zou laten vallen en meteen als een kip zonder kop in de auto stap. Afspraak of niet...

Maar goed, ik weet niet welke criteria Wim gehanteerd heeft, want ik was er zaterdag niet bij.
De grootste blokker ooit is natuurlijk Dunbekwulp.......
M.v.g., Justin Jansen



Guus Peterse

Als niemand van de huidige vogelaars de soort ooit gezien heeft, is er natuurlijk geen sprake van een blokker. Daarmee vallen heel wat hier genoemde soorten af.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Citaat van: guusp op februari 08, 2011, 13:32:21 PM
Daarmee vallen heel wat hier genoemde soorten af.

Het valt wel mee hoor met die "heel wat hier genoemde soorten". Het gaat dan alleen om Reuzenalk en Dunbekwulp.
Soorten als Canadese Kraanvogel, Perzische Roodborst, Veldrietzanger, Vale Lijster en zelfs Steppehoen zijn door nu nog levende vogelaars gezien.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

snwja3

De ppt-presentatie De blokkers van de laatste 50 jaar door Wim Wiegant is nu te downloaden/bekijken op http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=507
Wietze Janse

laatvlieger

Citaat van: snwja3 op februari 08, 2011, 18:16:15 PM
De ppt-presentatie De blokkers van de laatste 50 jaar door Wim Wiegant is nu te downloaden/bekijken op http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=507
Prachtig!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Citaat van: laatvlieger op februari 08, 2011, 18:39:07 PM
Citaat van: snwja3 op februari 08, 2011, 18:16:15 PM
De ppt-presentatie De blokkers van de laatste 50 jaar door Wim Wiegant is nu te downloaden/bekijken op http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=507
Prachtig!

En gelukkig heb ik er een paar....  O0

Martijn Bot

Heb ik niet goed opgelet, interpreteer ik de regels niet goed, of mis ik Kalanderleeuwerik in dit rijtje?

HJDT

De meeste soorten die door jullie genoemd worden zijn soorten die door maar weinig mensen gezien zijn en tellen daarom minder mee als echte blokker, ze zijn dan niet of nauwelijks onderdeel van het "collectief geheugen" (zie slide 38). Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".
Perzische Roodborst lijkt me trouwens wel een goede blokker vanwege genoeg mensen die hem gezien hebben, mogelijk scoort deze dan weer minder goed op het criterium dat de kans op herhaling liefst zo klein mogelijk moet zijn.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

pwolf

Citaat van: HJDT op februari 08, 2011, 23:57:10 PM
Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".

en misschien nog duidelijker/belangrijker "Als jullie een andere top 25 willen dan hadden jullie zelf een lezing moeten voorbereiden."

Het criterium "door te weinig mensen gezien", ook wel bekend als de jaloezie-factor, zorgde ervoor dat twee van mijn favoriete blokkers zelfs de top 50 niet haalden.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Justin Jansen

Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 01:04:13 AM
Citaat van: HJDT op februari 08, 2011, 23:57:10 PM
Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".

en misschien nog duidelijker/belangrijker "Als jullie een andere top 25 willen dan hadden jullie zelf een lezing moeten voorbereiden."

Het criterium "door te weinig mensen gezien", ook wel bekend als de jaloezie-factor, zorgde ervoor dat twee van mijn favoriete blokkers zelfs de top 50 niet haalden.

groeten, pim
Cirlgors en Wilson's Stormvogeltje?
M.v.g., Justin Jansen


Rommert

En Grijze gors, Foster stern, Kalanderleeuwerik en Witkopgors dan.
Of denk ik daar alleen maar aan omdat ik die gezien heb.....

GertJ

Citaat van: Justin Jansen op februari 09, 2011, 07:13:52 AM
Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 01:04:13 AM
Citaat van: HJDT op februari 08, 2011, 23:57:10 PM
Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".

en misschien nog duidelijker/belangrijker "Als jullie een andere top 25 willen dan hadden jullie zelf een lezing moeten voorbereiden."

Het criterium "door te weinig mensen gezien", ook wel bekend als de jaloezie-factor, zorgde ervoor dat twee van mijn favoriete blokkers zelfs de top 50 niet haalden.

groeten, pim
Cirlgors en Wilson's Stormvogeltje?
Zanggors misschien, is ook een stevige
Groet Gert Jager

Folkert Jan

#20
stekelstaartgierzwaluw  ;)   
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sjouke Scholten

Citaat van: rnbflavour op februari 09, 2011, 11:51:22 AM
stekelstaartgierzwaluw  ;)  Siberische grijze ruiter

Door te weinig mensen gezien......

Ben ik blij dat mijn vader me overal mee naar toe heeft genomen in de vroegere jaren..... En ja, ik herinner het me alle drukte rond deze vogels ook nog..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




leostegeman

 

Oostelijke bergfluiter........

Folkert Jan

Citaat van: Sjouke Scholten op februari 09, 2011, 11:59:13 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 09, 2011, 11:51:22 AM
stekelstaartgierzwaluw  ;)  Siberische grijze ruiter

Door te weinig mensen gezien......

Ben ik blij dat mijn vader me overal mee naar toe heeft genomen in de vroegere jaren..... En ja, ik herinner het me alle drukte rond deze vogels ook nog..

Maar denk je toch niet dat het nu meer voldoening zou geven zulke klappers?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Citaat van: rnbflavour op februari 09, 2011, 13:29:52 PM
Citaat van: Sjouke Scholten op februari 09, 2011, 11:59:13 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 09, 2011, 11:51:22 AM
stekelstaartgierzwaluw  ;)  Siberische grijze ruiter

Door te weinig mensen gezien......

Ben ik blij dat mijn vader me overal mee naar toe heeft genomen in de vroegere jaren..... En ja, ik herinner het me alle drukte rond deze vogels ook nog..

Maar denk je toch niet dat het nu meer voldoening zou geven zulke klappers?

Wel nee, ik herinner mij nog heel goed hoe mijn vader mij als drie-jarig jochie meenam om de Steppehoen te gaan bekijken ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

pwolf

Citaat van: Justin Jansen op februari 09, 2011, 07:13:52 AM
Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 01:04:13 AM
Citaat van: HJDT op februari 08, 2011, 23:57:10 PM
Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".

en misschien nog duidelijker/belangrijker "Als jullie een andere top 25 willen dan hadden jullie zelf een lezing moeten voorbereiden."

Het criterium "door te weinig mensen gezien", ook wel bekend als de jaloezie-factor, zorgde ervoor dat twee van mijn favoriete blokkers zelfs de top 50 niet haalden.

groeten, pim
Cirlgors en Wilson's Stormvogeltje?

nee, mijn lijst is nog geheel vrij van Cirlgorzen. Stekelstaartgierzwaluw daarentegen...

pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: Rommert op februari 09, 2011, 07:25:08 AM
En Grijze gors, Foster stern, Kalanderleeuwerik en Witkopgors dan.
Of denk ik daar alleen maar aan omdat ik die gezien heb.....

Forsters Stern en Witkopgors zijn te vaak gezien om nog als blokker door het leven te gaan. Grijze Gors en mogelijk ook die Kalander zijn door te weinigen gezien. Bij de Kalander speelt denk ik mee dat er een grote Europese populatie is zodat het volgende geval al veel te snel op de loer ligt. Dat kan je dan van Grijze Gors weer niet zeggen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 15:37:50 PM
Dat kan je dan van Grijze Gors weer niet zeggen.
groeten, pim
Van Grijze Gors kun je wel zeggen dat de soort niet gek ver van ons in aardige aantallen voorkomt. En dat het volgende geval niet op de loer ligt, daar wil ik nog wel eens een goede fles wijn om verwedden. Binnen 5 jaar!

pwolf

Citaat van: Martijn Bot op februari 09, 2011, 16:59:27 PM
Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 15:37:50 PM
Dat kan je dan van Grijze Gors weer niet zeggen.
groeten, pim
Van Grijze Gors kun je wel zeggen dat de soort niet gek ver van ons in aardige aantallen voorkomt. En dat het volgende geval niet op de loer ligt, daar wil ik nog wel eens een goede fles wijn om verwedden. Binnen 5 jaar!

Staat, ik denk namelijk dat het een heel erg lange tijd gaat duren.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

steenl

CiteerStaat, ik denk namelijk dat het een heel erg lange tijd gaat duren.

Nou Martijn, kun je aan de bak.
Ik verwacht de soort wel ergens in Limburg als ie al gevonden wordt.