motmugje ?

Gestart door harry60, januari 29, 2011, 23:54:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52061055
Stofluis onbekend - Psocoptera indet. gezien op 2011-01-26 te Rotterdam - Kooiwalbos
Foto helaas niet van beste kwaliteit.
foto`s :


bij voorbaat dank Harry de Koning
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Hallo Harry,
Je moet bij motmugjes zoeken. Daar weet ik niet veel van. Op wikipedia staat een die er op lijkt. Een aalputmotje (Clogmia albipunctata). Maar vaak zijn ze niet zo makkelijk. Er zitten op waarneming gelukkig ook mensen, die er meer verstand van hebben.  ;D

harry60

#2
Het is allemaal wel verwarrend en dan nog te verstaan dat ik ze verleden jaar volop heb gezien bij mijn vriendin thuis.
Voor zover bedankt thijs en wacht rustig af tot er een meer over gezegd word.
Staat hij ook nog in de verkeerde groep... mmmmm zou naar vliegen en muggen moeten.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Louis.Boumans

De ene motmug is de andere niet.  Ik ben ook heel benieuwd welke soort dit is.

Deze lijkt een bruin-wit patroon op de vleugels te hebben. Het is een Psychoda-soort. Lijkt op Tinearia alternata (die wellicht eigenlijk in het geslacht Psychoda sensu lato thuishoort), maar die heeft duidelijke vlekjes aan het einde van de vleugeladers.  Determinatieliteratuur geeft alleen tekeningen van de genitaliĆ«n enzo, en geen beeld van de vleugeltekening.
C. albipunctata is het niet: die heeft de vleugels horizontaal uitgespreid, naast andere kenmerken.

thijsdegraaf

Ik had er geen naam bij moeten zetten. Ik was ook wat haastig. (Brood met een kopje thee stonden te wachten  :) ) Ik had m'n hoop ook een beetje op jou gevestigd Louis voor het goede antwoord.
Misschien kan een admin. de vraag verplaatsen naar de vliegen.

harry60

Ik heb nog een 2e foto maar die is van het gelijke standpunt genomen en laat niets meer zien.
Dan houden we het maar voor nu op een Psychoda sp.

Voor zo ver bedankt
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning