Dood zonder hoofd; Fuut?

Gestart door Frank van de Putte, december 27, 2010, 19:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Gevonden op het strand bij Borssele, is dit een gewone Fuut? Afmeting ca.40cm., dus dat zou kunnen of wellicht een Roodkeelduiker, met die gespikkelde nek?

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51463539
een onzekere Fuut - Podiceps cristatus gezien op 2010-12-27 te Borssele - zeedijk Borsselepolder west
foto`s :




bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Robertmeer

Ik denk een Roodkeelduiker, maar zeker ben ik niet.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Frank van de Putte

Bedankt voor je reactie. Ik bedacht later dat ik de vleugel even had moeten uitvouwen en fotograferen, dat had wellicht duidelijkheid gebracht. Zal ik hem als onzeker invoeren?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

KorHaan

Roodkeelduiker, inderdaad.

Waar is de kop? Heeft één of andere onverlaat die er af gerukt om de schedel uit te koken?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op december 27, 2010, 20:21:21 PM
Waar is de kop? Heeft één of andere onverlaat die er af gerukt om de schedel uit te koken?

Zou goed kunnen, een liefhebber van Roodkeelduikerhersensoep  ;) . Maar nog lastig te determineren dus dit dode geval, bij de waarneming kreeg ik ook al Roodkeelduiker als meest waarschijnlijke kandidaat. Ik zal hem aanpassen.
En mocht ik weer eens een dode vogel tegenkomen dan hoop ik dat er een kop op zit...

groeten en bedankt
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

Met al die witte spikkeltjes op zijn bovenkant springt dit er wel uit als Roodkeelduiker. Vindt dat maar 's op een Futenrug.

(Ik snap ook stiekem niet waarom deze geen Parelduiker heet, met al die mooie witte pareltjes uitgestrooid over zijn rug, maar goed, da's weer een ander verhaal.)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Citaat van: fpvdputte op december 27, 2010, 22:13:34 PM
Citaat van: KorHaan op december 27, 2010, 20:21:21 PM
Waar is de kop? Heeft één of andere onverlaat die er af gerukt om de schedel uit te koken?

Zou goed kunnen, een liefhebber van Roodkeelduikerhersensoep  ;) . Maar nog lastig te determineren dus dit dode geval, bij de waarneming kreeg ik ook al Roodkeelduiker als meest waarschijnlijke kandidaat. Ik zal hem aanpassen.
En mocht ik weer eens een dode vogel tegenkomen dan hoop ik dat er een kop op zit...

groeten en bedankt

Ik hoop voor jou dat je de volgende keer een levende roodkeelduiker tegenkomt. Dat vind ik zelf echt een stuk leuker dan zo'n dode.

Het schijnt dat sommige mensen schedels verzamelen en voor hun collectie het strand afschuimen op zoek naar kadavers. Ieder diertje zijn pleziertje hoor, maar dat onthoofden....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Frank van de Putte

Citaat van: Oenanthe op december 28, 2010, 09:39:38 AM
Citaat van: fpvdputte op december 27, 2010, 22:13:34 PM
Citaat van: KorHaan op december 27, 2010, 20:21:21 PM
Waar is de kop? Heeft één of andere onverlaat die er af gerukt om de schedel uit te koken?

Zou goed kunnen, een liefhebber van Roodkeelduikerhersensoep  ;) . Maar nog lastig te determineren dus dit dode geval, bij de waarneming kreeg ik ook al Roodkeelduiker als meest waarschijnlijke kandidaat. Ik zal hem aanpassen.
En mocht ik weer eens een dode vogel tegenkomen dan hoop ik dat er een kop op zit...

groeten en bedankt

Ik hoop voor jou dat je de volgende keer een levende roodkeelduiker tegenkomt. Dat vind ik zelf echt een stuk leuker dan zo'n dode.

Het schijnt dat sommige mensen schedels verzamelen en voor hun collectie het strand afschuimen op zoek naar kadavers. Ieder diertje zijn pleziertje hoor, maar dat onthoofden....

Ik zie ook liever levende vogels hoor, en levende (Roodkeel-)duikers genoeg hier in Zeeland! (o.a. Brouwerdam)
Dat verzamelen van schedels zou ook niet mijn hobby zijn, zeker niet als ze "vers" zijn en je ze in een pannetje moet uitkoken, dat lijkt me een ranzig gebeuren. Al kan zo'n duiker wellicht ook toevallig door een scheepsschroef zijn onthoofd?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

 Al kan zo'n duiker wellicht ook toevallig door een scheepsschroef zijn onthoofd?

groeten



Tja, dat kan natuurlijk ook nog, maar ik denk dan wel een scheepsschroef op twee benen...  ::)

Groet, Ronald

JaapHennevanger

Je ziet het vrij veel. In het lauwersmeer gebied, maar dan buitendijks hebben we veel zeekoeten/alken gevonden die ook hun hoofd miste, maar de kans dat zo'n vogel onthoofd wordt door een schroef is niet heel groot, maar het kan natuurlijk wel.
Jaap Hennevanger



KorHaan

Ik begrijp de fascinatie van schedels verzamelen, maar zelf zal ik nooit de kop van een dode vogel trekken.

Ik heb ooit een dode Roerdomp gevonden in Ankeveen, daags voor een door mij te leiden vogelexcursie. Ik heb de vogel uit het zicht in het riet gelegd, met de bedoeling hem de volgende dag aan de mensen te laten zien ( altijd mooi, zo'n beest).

Volgende dag, wat denk je? Kop eraf...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

APellemans

Laatst is er een pauw gevonden, althans zijn hoofd. Nu was het lichaam weg. :angry:
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Ted van der Knaap

Citaat van: KorHaan op december 28, 2010, 18:44:52 PM
Volgende dag, wat denk je? Kop eraf...

Ik zie ook wel eens ganzen en andere dieren waarbij de kop eraf is, bv Predatie door een Vos... ...wat ik wel eens gehoord heb is dat predatoren altijd eerst de kop verorberen omdat daar de "gezondste voedingsstoffen" in zitten.

Kan dus zijn dat deze Zeekoet "onthoofd" is door een ander dier!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Mooirustig

Lijkt me een geval van struifvogel politiek.
Met vriendelijke groet,

J. Vreekamp

Met vogels valt niet te spotten

APellemans

@mooiruftig

wat is er mis met een 's' ?  ;D
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Mooirustig

Met vriendelijke groet,

J. Vreekamp

Met vogels valt niet te spotten